אנשים בוגרים המתמודדים עם תסמונת דאון או לקויות שכליות אחרות, לא חושבים בדרך כלל על האפשרות לבנות לעצמם קן משלהם עם בן או בת זוג פוטנציאלים. לעיתים רבות, גם סביבתם הקרובה מתקשה להאמין בהיתכנות הדבר, ולא מעודדת אותם לבניית בית משלהם.

הרב רפי פוירשטיין יו"ר רבני צהר וראש מרכז פוירשטיין, הקים בשיתוף עם "קרן משפחת רודרמן", את מרכז חזו"ן - ראשי תיבות של זוגיות ונישואין לאנשים עם מוגבלויות, שמטרתו לערוך שינוי בשיח הציבורי והמקצועי. לשם כך, יקיימו מחר (ד') כנס, בהשתתפות שרת המשפטים איילת שקד וסגן שר האוצר יצחק כהן, ובו ידונו בסוגיות ערכיות, משפטיות, כלכליות והלכתיות שונות, המונעות מאנשים עם תסמונת דאון, שיתוק מוחין אוטיזם וכו', לשבור את מעגל הבדידות ולאפשר להם לחיות בזוגיות ולהקים משפחות. כמו כן, בכנס יוקרן לראשונה הסרט "יום בחיים" המאפשר הצצה נדירה לחיי נישואין של זוגות עם מוגבלות. 

 

לדברי הרב פוירשטיין, אשר גם בנו בן ה-30, אלחנן, לוקה בתסמונת דאון, ונמצא כעת בזוגיות עם בחורה במצב דומה: "מבחינה הלכתית אדם המוגדר כבר דעת, תקין מבחינה שכלית, יוצא מההגדרה של שוטה או פתי בלשונו של הרמב"ם, שזהו ביטוי לאנשים שדעתם אינם מספקת, ולכן אינם כשירים הלכתית להתחתן".

"ברוך השם היום, לאחר עבודתו של אבי - פרופסור ראובן פוירשטיין ז"ל, חתן פרס ישראל, אפשר להפוך הרבה אנשים עם מוגבלויות לנורמטיביים, ולכן השאלה ההלכתית נפתרה. כך שהאתגר הוא יותר מקצועי, להכין אותם לנישואין וללוות אותם. האתגר הנוסף הוא אתגר ציבורי, לשנות את דעת הקהל של מקבלי ההחלטות, של רבנים, ולהפוך את הנושא הזה למהותי לחברה, לעודד אותו, ולאפשר אותו. אלה שני הצירים הדורשים מאמץ.

במסגרת מרכז חזו"ן, פרסמנו ספר הנקרא "לפרוץ את חומת הזכוכית", שם כותבים אנשים הלכה, משפט, ואתיקה, שזה אפשרי. במישור המקצועי פיחתנו שיטה הנקראת "שיטת פוירשטיין" - בה אנו דוגלים כי לכל אדם יש פוטנציאל, ואנו בשיטות שלנו, מפתחים להם אותו, מלמדים אותם לחשוב, לנתח, לראות תמונה שלמה, וכך הם לומדים את אבני הבניין לייצר זוגיות תקינה, לייצר תקשורת, מגע, ולממש את הזכות שלהם לייצר זוגיות. הקמנו גם מרכז תמיכה להורים ולאנשים עצמם, אשר מלווה את האנשים האלה, כדי שיוכלו לייצר זוגיות ולהגיע לחופה כדת משה וישראל.

 

 

מספר הטלפון של מרכז התמיכה להורים לילדים המתמודדים עם מוגבלות: 02-5693322