יועז הנדל, מקום תשיעי במפלגת כחול לבן הטוענת לכתר מפלגת השלטון, מסביר לחדשות כיפה מדוע מפלגתו אינה שמאלנית, ואיך הוא היה מצפה מהציונות הדתית להתנהל מול החשדות בתיקי נתניהו. את הראיון עם הנדל קיימנו בביתו שבנס הרים כשמסביבנו החלה פריחת האביב. לוחות הזמנים של המתמודד הטרי לכנסת עמוסים ואינטנסיביים לקראת הבחירות, אך ביתו מוצף ספרים רגוע ונינוח.

המצע של כחול לבן מדבר על תהליך היפרדות מהפלסטינים. מה זה תהליך היפרדות?

"לא. במצע של כחול לבן כתוב שלא נבצע התנתקות נוספת בגלל שזו היתה טעות. זה מצע ראשון במדינת ישראל, במפלגות הקיימות בוודאי, שמדבר על הגדרת אזורי ביטחון והתיישבות אסטרטגים של מדינת ישראל. המצע קובע כי בקעת הירדן, ירושלים המאוחדת, רמת הגולן וגושי ההתיישבות הם אזורי אינטרס קונצנזואלים למדינת ישראל- מה שמוביל אותנו לסוג של 'תכנית אלון'. 

הנדל, שמפלגתו המקורית - תל"ם בראשות בוגי יעלון, התאחדה עם חוסן לישראל ויש עתיד, מסביר כיצד מתמודד המצע שלהם עם הבעיה הפלסטינית: "במדינת ישראל יש מפלגות שמתעלמות מהפלסטינים, ולא מכירות בכך שיש רשות פלסטינית ושני מיליון וחצי פלסטינים. יש קואליציה שלמה שבקול אומרות שאין פרטנר ואבו מאזן הוא אויב, אבל שלא בקול ובמציאות מחזקות את הרשות הפלסטינית. בלעדינו אין רשות פלסטינית, ומי שמחזק את הרשות בעשר השנים האחרונות זה ממשלת הבית היהודי, ימין חדש והליכוד. הם אלו שדואגים להעביר להם את הכסף ובלעדיהם אבו מאזן לא שורד". 

יועז שגדל בבית ציוני דתי באלקנה, מצדיק את המדיניות נתניהו מול הרשות הפלסטינית כיוון, שלטענתו, יש למדינת ישראל אינטרס ברשות הפלסטינית: "אנחנו רוצים שהם ימשיכו לדאוג לחינוך, לתעבורה וביטחון פנים. ולכן אנחנו רוצים להעמיק את התהליך שהתחיל לפני עשרים וחמש שנה בהסכמי אוסלו. אז אני הפגנתי נגד אבל מאז הימין הפך את זה לאינטרס שלו. ממשלת ישראל הנוכחית מצדיקה את הסכמי אוסלו כי היא ממשיכה לקיים אותו. הרשות הפלסטינית זה אינטרס של מדינת ישראל, ואנחנו רוצים להמשיך לחזק אותה כאוטונומיה פלוס כמו שאומר בנט או כמדינה מינוס כמו שקורא לה נתניהו. בכחול לבן נמשיך לחזק את ההפרדה הזו תוך שמירה על השטחים הקונצנזואלים של מדינת ישראל". 

איפה יעבור הגבול? 

"יש גבול אחד מזרחי למדינת ישראל והוא בקעת הירדן. זה כתוב במצע, בניגוד למה שלא כתוב במפלגות אחרות, ולמשא ומתן שהתנהל על בקעת הירדן בעשור האחרון בתקופת ממשלת הליכוד, שהיחיד שעצר אותו הוא בוגי יעלון", עונה הנדל בנחרצות. 

"לגבי אזורי האינטרס שהם ירושלים המאוחדת, גושי ההתיישבות ורמת הגולן. לא ננהל משא ומתן על המקומות הללו. באמצע יש לנו רשות פלסטינית שאנחנו צריכים להתאמץ מאוד לפתח ולקוות לשלום, אבל מתוך הבנה שפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני לא באמת נמצא על השולחן". 

אז בעצם אתה מצדיק את הסכמי אוסלו?

יועז עונה בדריכות: "אני מצדיק את מה שממשלת נתניהו עשתה בעשור האחרון. ההבנה שצריך לנהל את הסכסוך הזה בצורה הכי טובה זו תפיסה של ניהול סיכונים שמרני. כשאדם צריך להגיד כל הזמן אני ימין חזק וכל היתר לא, יש לו כנראה בעיה עם הימניות שלו. להצביע בעד ההתנתקות שלוש פעמים, לשחרר 1200 מחבלים עם דם על הידיים להכיל 400 רקטות ביום ואז לדבר כמו שלום עכשיו. יש הבדל בין הרטוריקה לבין המעשה של הליכוד. אנחנו מנסים לשים פרקטיקה על השולחן. הבנת המגבלות תוך שאיפה בריאה לשלום". 

עבדת עם נתניהו, כיועץ הסברה, איך היתה העבודה איתו?

"מעניינת. זו זכות גדולה לשרת את ראש ממשלת ישראל לא חשוב מי זה". 

נתניהו מינה את הנדל ב-2011 לראש מטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה. שנה לאחר מכן הוא עזב את תפקידו בעקבות פרשת נתן אשל והטרדות המיניות. הנדל נדרך כשאנחנו מתחילים לדבר על העבודה המשותפת עם ראש הממשלה:

אני אקדים את השאלה שלך. גם אחרי שיצאתי מלשכת ראש הממשלה לא חשבתי שנתניהו הוא ברמה האישית בן אדם מספיק ערכי, וההתייחסות שלו היתה לא ראויה בעייני במיוחד בתחום של הטרדות מיניות והוא נהג שם לא נכון.

הנדל קובע כי למרות חילוקי הדעות הערכים, זה לא שינה בכלום לגבי התפיסה את העמדות המדיניות והאידאולוגיות של השניים: "כבר אז הייתי שמח לראות מנהיג שמשמש דוגמה אישית בכל התחומים אבל זה לא מנע את המרחב האידאולוגי. השינוי שלי התרחש כשהוא איבד את האיזונים והבלמים בין הצרכים האישים לצריכים ציבורים". 

האם בני גנץ, ראוי להיות ראש ממשלה למרות שאין לו ניסיון פוליטי כלל?

"אני סומך עליו במאה אחוז. הוא ניהל את המערכת הכי סבוכה במדינת ישראל. לרמטכ"ל בישראל יש ניסיון מדיני, ולשלושה רמטכ"לים בטח שאחד מהם היה שר ביטחון". 

הנדל מוסיף: "בניגוד לפוליטיקאים אחרים שיודעים לקשקש, הוא היה צריך להסתכל לאימהות שכולות בעיניים. הדבר הזה חורט בך אחריות על הכתפיים ובני עמד במבחנים האלו בכבוד רב. את שואלת אותי אם הוא מנוסה כמו נתניהו התשובה היא לא. אבל מתישהו צריך להחליף את נתניהו, לא משנה אם אתה בעד או נגד נתניהו, מתישהו הוא לא יהיה פה. למרות יתרונותיו של ראש הממשלה, חסרונותיו עולים עליהם כאשר הוא מייצר פה שיח של פילוג. אז במבחן שבין מנהיג חסר ניסיון למנהיג בחצי משרה אני מעדיף את בני גנץ. 

לאחר האיחוד בין תל"ם, חוסן לישראל ויש עתיד נוצרה מפלגה שהיא בליל של מפלגות. האם במקום מפלגה בניתם קואליציה נגד נתניהו?

"כדי להיות מפלגת שלטון בהחלט צריך לחבר בין כל מיני קצוות. חיברנו בין שני מפלגות מרכז ומפלגה ימנית. ניסנקורן הוא לא מפלגה למרות שהוא הגיע מהשמאל. יש מצע למפלגה וכולם עליו. ככה בדיוק נראית מפלגת שלטון. כשהקימו את הליכוד לקחו שתי מפלגות מרכז ואליהם חיברו מפלגת ימין, והפילו את הממשל המסואב של מפא"י עם הרבה מאוד שחיתות. גם בליכוד יש לך את חיים כץ שהוא מלך הוועדים הגדולים לעומת נתניהו שהוא ליברטן. גם בתחום המדיני יש לך את נתניהו של שתי מדינות לעומת חוטובלי שרוצה להחיל את החוק הישראלי על כל שטחי יו"ש, ובאמצע יש לך כל מיני דעות". 

הנדל, שכתב את מצע המפלגה, מסביר כי במפלגת כחול לבן כולם מחויבים למצע: "נניח קם אדם בכחול לבן ורוצה לעשות לעשות התנתקות נוספת ולהפוך את מדינת ישראל למדינה קומוניסטית. היא צריך לבוא למצע ולראות אם זה מתאים לא והתשובה היא לא. לעומת זאת בליכוד יש בעיקר רטוריקיה שהיא בעיקר נגד שמאלנים שהם אחים שלנו". 

מעל מערכת הבחירות הנוכחית ישנה עננה שמרחפת באוויר כל העת והיא ההמלצה של היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בגין מרמה, הפרת אמונים ושוחד. הנדל יוצא נגד ההתקפות של נתניהו על המשטרה והפרקליטות: "הרעיון שראש הממשלה מסוגל לעמוד ולהגיד זה לא אני זה בית המשפט, זו המשטרה מושחתת, זה המפכ"ל שמאלני, אדם שגדל בהתנחלות. זה מנדלבליט שמאלני, אדם מבית רוויזיונסטי, זו תפיסה שאי אפשר לקבל אותה. ודי מדאיג אותי שהציונות הדתית מוכנה לישר עם זה קו. אם אני זוכר נכון בבני עקיבא, והייתי חניך די כושל, המסרים היו אחרים לגמרי של גשר ובאחדות." 

להנדל ביקורת קשה על הציונות הדתית: "אם רבנים גדולים בציונות הדתית אומרים 'שטויות זה סיגריה' על 800 אלף שקלים של העברת כספים בין מיליונר לאיש ציבור, אז בעיניי יש מקום חשוב לחשבון נפש במגזר. אני אומר את זה לרבנים חשובים כמו הרב דרוקמן שעושה סיבוב פוליטי עם ראש המל"ל. יש פה משהו מאוד בעייתי בערבוב בין רבנים לפוליטיקה. בחד גוניות של הציונות הדתית ביחס שלה לשחיתות, לטוהר המידות ולדוגמה אישית". 

גם אם נתניהו הוא המגן הגדול של ארץ ישראל, מה שהוא לא, הוא בסך הכל אדם פרגמטי שעושה כנראה בדיוק את מה שזהבה גילאון היתה עושה במקומו אם היא היתה ראש הממשלה.

"בסוף משחק המגבלות מוגדר ואין לנו באמת פרטנר בצד השני. אבל גם אם נניח שהוא היה, עדיין אני לא מבין איך אפשר להפריד את עולם הערכים וזה בדיוק התיקון החברתי שאנחנו רוצים לעשות בכחול לבן". 

למה הציונות הדתית צריכה לבחור בכחול לבן?

"יש הרבה מועמדים מהציונות הדתית בכחול מלבן, אבל הם לא מרגישים שהם צריכים לספור כיפות. שליש מכחול לבן הם ציונות דתית או גדלו בציונות דתית".

הנדל מספר בגיחוך כי ערוץ חדשות השתילו לתוך המטה של המפלגה תחקירנית, ומוסיף: "היא אמרה לבני גנץ שהיא גרה בפדואל, והוא אמר לה שגם הבנים והנינים שלה יגורו שם. הציונות הדתית היא חלק אינטגרלי מהמפלגה".

הנדל חותם את הרעיון במסר למגזר הסרוג: "אני מציע לציונות הדתית להפסיק להסתכל על עצמה כמגזר. כשמסתכלים על הוויכוח סביב נתניהו יש שם הרבה ציונות דתית. המפכ"ל הוא ציונות דתית, היועמ"ש הוא ציונות דתית, שני עדי מדינה הם ציונות דתית, פרקליט המדינה הוא ציונות דתית. בסוף בשבת כולם מתפללים בבתי כנסת בקהילות של הציונות הדתית. כחול לבן מורכבת מהערכים של הציונות הדתית של פעם, שהיום קצת חסר בה. ערכים שלא מתפשרים על שחיתות רק בגלל שהוא האיש שלנו כביכול. רוב המנהיגים הדתיים הופכים לפוליטיקאים ובעיקר תומכים במה שהם חושבים שהקהל שלהם יתמוך.