אז בה מדובר? דרכון אירופאי מאפשר לנוע בחופשיות בכל רחבי אירופה, ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה בחינם (או במחירים מוזלים משמעותי), וכמובן לגור בכל מדינה רצויה ברחבי אירופה ותוך כדי להחזיק בהיתר עבודה. האם גם אתם זכאים להשיג את האזרחות הנכספת ומה יש לעשות עבור כך? בואו נכיר את העובדות:

28 מדינות
כיום שייכות כ28 מדינות לאיחוד האירופאי: בריטניה, גרמניה, איטליה, צרפת, דנמרק, ספרד, שבדיה, פינלנד, פולין, ליטא, הונגריה, לטביה, אסטוניה, סלובקיה, צ'כיה, קפריסין היוונית, מלטה, הולנד, לוקסמבורג, אירלנד, הממלכה המאוחדת, פורטוגל, אוסטריה, בולגריה, קרואטיה ורומניה. מכאן שלא מעט ישראלים בעלי שורשים באחת מהמדינות שזה עתה ציינו זכאים להשיג אזרחות אירופאית.

כל מדינה והתנאים שלה
מבקשים לבדוק זכאות? תבדקו אם אתם או הוריכם נולדתם באחת המדינות הנ"ל, אך יש להבין שכל מדינה מעמידה דרישות מעוט שונות. כך למשל סלובקיה ובולגריה מעניקות אזרחות עבור כל ילידי המדינה והצאצאים שלהם, הונגריה מתנה את מתן האזרחות במיקום בו נולדו ההורים, במקרה של קנדה כל עוד מחזיקים במקצוע נדרש זוכים להיות תושבי קבע ובתום שנתיים זכאים להחזיק באזרחות ובדרכון קנדי, פולין מעניקה אזרחות בהתאם לתאריך בו ההורים עזבו את המדינה, ניו זילנד ואוסטרליה מתנות את מתן האזרחות במקצוע, אוסטריה אינה מעניקה אזרחות לעובדי מדינה, רומניה דורשת בקיאות בשפה, גרמניה מעניקה אזרחות שעוברת בירושה, ליטא מעניקה אזרחות גם לצאצאי הגאון מווילנה אך אינה מעניקה אזרחות ליהודים שנולדו בה לאחר 1940, או לפני 1917 (טרם קיבלה עצמאות).

חובת בירור מעמיק
לאור הדברים, אנשים רבים זכאים לקבל אזרחות אירופאית, אך יש להבין שהתנאים שנכונים עבור מדינה אחת אינם תקפים עבור מדינה שנייה, ועל כן כל מקרה מצריך בירור אישי ומעמיק. כך למשל ניתן למצוא שמגוון אנשים אשר מייחלים להחזיק באזרחות אירופאית כלל לא מודעים לעובדה שהם עשויים לצלוח את המשימה, ולו כיוון שהם צאצאי מגורשי ספרד, ועל כן הם יכולים להשיג אזרחות פורטוגלית.

מכנה משותף
למרות שלל הבדלי התנאים והדרישות בין המדינות, כן ניתן למצוא בסיס משותף אשר מעניק אור ירוק להמשיך ולבחון את המשך הזכאות. בה מדובר? בין אם המקורות שלכם בפולין או בקפריסין, יש לבחון אם אתם או אחד מההורים נחשבים (או נחשבו) לבעלי אזרחות אירופאית. כיצד מוכיחים זאת? במילה אחת – מסמכים!

איסוף מסמכים
מסמכים חשובים ביותר על מנת להצביע על קשר ישיר בין עבר להווה. באמצעות מסמכים ניתן לבחון שנת לידה, מיקום, שנת עלייה ארצה, תעודות נישואין וכדומה, כאשר אם נחזור לדוגמה של אזרחות פורטוגלית, נמצא מקרה קיצוני שבו מסמכים מלפני 500 שנה עשויים להצביע על קשר דם בין מחזיקי האזרחות בעבר הרחוק לבין הנצר המשפחתי שבימים אלו מבקש ליהנות מהשגת אזרחות אירופאית.

קחו אוויר
חושבים שיש לכם סיכוי? קחו אוויר ודעו מראש שמדובר בתהליך אשר עשוי להתמשך מספר שנים, בין היתר כי יש צורך ליצור קשר עם רשויות בארץ ובארץ היעד, להשיג מסמכים, לחכות למגוון אישורים ואף יש מדינות שמצריכות לעבור מבחני בקיאות אליהם רצוי להתכונן. עם זאת, אם מבקשים לקצר ולייעל את התהליך, הקפידו על בקשה מסודרת ומקצועית – היעזרו בגוף מלווה, ולו על מנת לדעת מראש אם התהליך מיותר (או נכון) עבור המקרה הספציפי שלכם.

עלויות
ממש כפי שהתנאים להשגת האזרחות משתנים בין מדינה למדינה, כך גם העלויות משתנות, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף (למשל אנשים לוקחים שיעורים בשפה המקומית על מנת לעמוד במבחנים). בנוסף, יש להיות מוכנים להוצאות נוספות, כגון אנשי מקצוע שמתמחים בחקר הדורות, מתרגמים, נוטריונים וכמובן גופים מלווים ועורכי דין. פה נעצור ונציין שגם אם תמיכה של גוף מלווה דורשת הוצאה נוספת, חשוב לקחת בחשבון שבסופו של יום היא עשויה לחסוך, וזאת כי היא עשויה לייעל הליכים, לצפות את אחוזי ההצלחה ואף לקצר זמנים.

אודות ההליך
להלן הליך השגת הבקשה בכמה צעדים:

  • פונים אל גוף מלווה (אופציה שאינה חובה, אך עשויה להקל ולתמוך בסך ההליך).
  • בודקים את הסיכויים לקבל אזרחות אירופאית. הסיכויים טובים? ממשיכים הלאה, לא טובים? בודקים שנית ומקבלים החלטה.
  • איגוד מסמכים – מתחילים לאסוף כמה שיותר מסמכים רשמיים רלוונטיים. אלו יכולים להיות מסמכי עלייה, לידה, נישואין, שירות צבאי, לימודים, קורות חיים, דרכון, שינוי שם וכדומה.
  • בוחנים כיצד ניתן להשלים מסמכים אבודים.
  • לרוב עוברים דרך נוטריון.
  • מגישים את סך המסמכים לרשויות המדינה (שעומדת על הפרק) ופותחים תיק.

יתרונות לצד עלויות
אם נסכם את הדברים, נציין שהסיכויים קיימים, התנאים משתנים, התהליך ארוך ועזרה מקצועית מאוד חשובה. מכאן שאם גם לכם קוסם החלום האירופאי, תמיד מוטב לבדוק היתכנות, ומנקודה זו לבחון יתרונות לצד עלויות.
האופציה עדיין מושכת?
הכול שאלה האם בוחרים לנצל את ההזדמנות!