לפני זמן מה, באחת ההשתלמויות שהעברתי בנשיות הוליסטית ותנועתיות אגן, השתתפה אישה צעירה ואתלטית בת 22. היא סיפרה לי שהיא מדריכת פילאטיס ורקדנית היפ הופ מקצועית. הביצועים שלה היו כל כך טובים שהתביישתי לרקוד לידה. בסוף ההשתלמות היא ניגשה אליי, והתכוננתי נפשית לאיזו ביקורת או אולי להזמנה ללמוד אצלה. במקום זאת, היא הפתיע אותי לגמרי: היא סיפרה שכבר כמה שנים שהיא סובלת מפיסורה, למרות שטרם חוותה הריון ולידה, וביקשה להתייעץ איתי בנושא.

ברפואה הסינית מחלקים את שרירי הגוף לשרירים זכריים, יאנג, ולשרירים נקביים, יין. השרירים הזכריים הם שרירי השלד, השרירים שאנו משתמשות בהם כאשר אנו רצות, קופצות, עושות פעילות אירובית, מזיעות, מתנשפות, שורפות קלוריות, מצרות היקפים וכיוצא בזה.

שרירי היין, לעומת זאת, הם השרירים הנקביים. שרירי הליבה, הרחם, רצפת האגן. שרירים חבויים ונסתרים, הניתנים לחיזוק על ידי ריקודי בטן, שיטת פאולה, יוגה ועוד. העבודה עליהם היא לרוב באמצעות שיטות המגיעות מהעולם ההוליסטי והרפואה האלטרנטיבית. בניגוד לשרירי היאנג, כאשר נעבוד על שרירי היין, לא נזיע ולא נתנשף. בגלל ששרירי היין הם חבויים, בדרך כלל גם לא נוכל לדעת מה מצב שרירי היין של אישה: יכולה להיות דוגמנית צמרת עם שרירי רצפת אגן חלשים וצניחות איברים.

שרירי היאנג מאוד פופולאריים בתרבות שלנו: קבוצות ריצה, חוגי אירובי וזומבה, שחקניות כדורגל וכדורסל. נשים רוצות להרגיש שהן עושות פעילות גופנית, רוצות להזיע, ובעיקר הרבה נשים מחפשות, כמובן, לרזות. גם במערכת החינוך עובדים אך ורק על שרירי השלד. אני, שלמדתי באולפנית לבנות, נדרשתי לבגרות בספורט לרוץ 2000, לעשות מתח, לקפוץ בחבל, לעשות כפיפות בטן.

ומה הבעיה?

קודם כל, גם שרירי היין זקוקים לתחזוק, בדיוק כמו שרירי היאנג, ואף יותר מהם. אישה שיש לה חולשה ברצפת האגן או ברחם ויוצאת לריצות, עשויה להזיק לעצמה ולהחמיר את מצבה. יש המון מודעות לפעילות גופנית "גברית", אבל מעט מדיי מודעות לפעילות "נשית".

מסיבה זו קורה שהרבה נשים כלל לא יודעת לזהות ולהפעיל את שרירי רצפת האגן שלהן. גם נשים שחוו לידה עשויות לעתים להתבלבל, בין שרירי רצפת האגן (יין) שלהן, לשרירי הישבן (יאנג). חשוב להדגיש: גם אלו וגם אלו חשובים. פשוט צריך לשים לב שאנו לא מקפחות אף אחד. ריקודי בטן הם שילוב ראוי ומנצח בין שתי קבוצות השרירים: הם עובדים בו זמנית על שרירי הבטן, הירכיים, הברכיים, וגם על הרחם ורצפת האגן.

 

 

לטורים קודמים

 

ליצירת קשר, חפשו בפייסבוק "חני כהן יהונתן".