האם יש יהדות ממלכתית או שמא היהדות שייכת רק לאדם הבודד, משפחתו או לכל היותר קהילתו? האם כאשר כל היהודים במדינה, כל אחד בחייו הפרטיים, יחיו חיי תורה ואמונה, תהיה זו מדינה יהודית?

התשובה פשוטה: ודאי שלא! הרי כך חיינו כמעט אלפיים שנה בכל קצוות תבל. רוב היהודים היו מאמינים ודתיים, וחיו כך כבודדים, במשפחות ובקהילות. וכי זו סיבה לכך שהמדינות שהיהודים התגוררו בהן נהיו בעקבות זאת למדינות יהודיות?

ואם תאמר שהסיבה שהן לא נחשבו מדינות יהודיות הייתה מפני שהגויים היו רוב, הרי יש ערים ומדינות שבהן היהודים היו רוב. למשל, משפחתה של אימי ז"ל גרה בעיר לודז' שבפולין, ובתקופתם רוב העיר היו יהודים. האם לודז' נחשבת משום כך עיר יהודית? ברור שהתשובה לכך שלילית. מדוע? משום שלא מספר הפרטים הבודדים, רבים ככל שיהיו, קובע מהי ההגדרה והמהות של המקום.

אם כן, מהי עיר או מדינה יהודית?

מקום יהודי הוא מקום שנקבע מראש שהיהדות היא הגדרתו, מהותו ותכליתו. למשל, במדינות אירופה ישנה הפרדה מוחלטת שנקבעה מראש בין דת למדינה. אסור שם לאדם להתפלל במקומות ציבוריים לדוגמה, כמו שאסור לו לעשן. גם אם יהיו כל אזרחי המדינה דתיים ומאמינים בביתם לא תיהפך מדינתם למדינה דתית. ישנן בעולם הרבה מדינות אזרחיות נטולות דת. לעומתן, הציונות בראשיתה החליטה שמדינתנו היא מדינה יהודית. זוהי הגדרה קולקטיבית מהותית ולא פרטית של אנשים הגרים בה.

מהי יהדות?

על גבי זה, יש מקום לשאול מהי יהדות. ישנם הרבה אנשים החשים יהודים למרות שאינם יהודים, ויש המרגישים שייכות למדינה, למרות שהם בני עם אחר ודת אחרת.

תשובתם בצידם: יהדות נקבעת לפי הקב"ה שברא את עולמו, את עמו, ונתן לנו את תורתו. יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה. יהדות היא הטבע האלוקי הרוחני הזורם במי שנולד לאימא יהודייה. מדינה יהודית היא מדינה שכל ערכיה הכלליים המגדירים את מהותה נקבעים ע"פ התורה, מתוך תורה שקיבלנו מהקב"ה בהר סיני דרך תורה שבע"פ של חכמינו עד הרבנות הראשית בימינו שהיא ה'פוסק' בענייני ציבור ומדינה. יהדות היא מותג אלוקי, יהדות יש אחת.

זה כואב וצורב את הנשמה שיש אנשים המגדירים עצמם יהודים, אך הוריהם או הם עצמם התחתנו עם גויים, כך שהם או בניהם כבר אינם יהודים, אך זהו המצב הפרטי שלהם.

למעלה מזה, אנו זקוקים לקריאת השם הכוללת של מדינתנו, מדינה יהודית אותנטית – לא יהדות רפורמית, קונסרבטיבית, אורתודוכסיה פתוחה, ליברלית, על הרצף, ועוד ועוד. היהדות הרפורמית למיניה, לא רק שאינה יהדות אמת, אלא שההיסטוריה מלמדת שאינה מחזיקה מעמד, ולצערנו מתפוררת ונעלמת.

יש לנו יהדות אחת ומדינה יהודית אחת. בענווה ובגאון נישא את דגלה. אנו מתבגרים ומתבררים כעם ומדינה בערכי מהותנו. בראשית הציונות עסקנו בייסוד החומר, ההתיישבות, הביטחון והכלכלה. כעת עלינו למחשבה, לראש, למהות, לשאלה מי אנו. כל ההגדרות החלקיות של היהדות הן נחלת העבר. יש בנו תביעה לאמת, לבהירות, לעוצמה.

היא תבוא רק מתוך המעיין האלוקי של התורה והקדושה – תורה המאירה את הגוף והנשמה של האדם הפרטי, את החומר והרוח הלאומיים; תורה הנותנת מגמה ותכלית לחזרתנו ארצה. לא חלקים, לא התפוררות ולא חולשות, אלא רק גדולה וגבורה, עוז והסתערות קדימה ירימו את עמנו ומדינתנו ויסירו את הלוט מעליה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית שנוצרה לקדש שם שמים ולהאהיב את התכלית האצילית של צלם אלוקים באדם, להביא טוב אלוקי וברכה, מידות ומעשים טובים; להביא איכות חיים אלוקיים של אמונה, קדושה והתעלות תדירית לעם ישראל ולעולם כולו.

נרים את דגלה של תחיית הקודש לעמנו ומדינתנו האהובים.

הרב יעקב דביר הוא ר"מ בישיבת מצפה רמון וחבר בתנועת 'חזון', להצבת סדר יום יהודי במדינת ישראל