כדי להיחשף לאלימות היינו צריכים לצפות בהיאבקות (WWF למי שזוכר... ) בטלוויזיה שבסלון הביתי, היום חשיפה לאלימות פיזית ומילולית תלויה בהקשה על לחצן אחד בלבד. השאלה הגדולה היא האם ניתן ליצור בולם זעזועים שיקטין ואולי אף ימנע את החשיפה וההצפה של גירויים ותכנים לא רצויים

קשה מאוד לתאר עולם בלי סמארטפונים, מציאות שבה אין לכל אחד גוגל בכיס, מטען לשעת משבר וזמינות לכל תוכן ולכל פיסת מידע. כשאני מספר לילדים שלי על אסימונים וטלכרד אני זוכה למבטי תמיהה. אפילו המציאות שבה היינו תלויים בלפטופ נעלמה וכדי לבדוק מייל או לקרוא כתבה מספיק לשלוח יד לכיס.
מצד אחד ההתפתחות הטכנולוגית חשובה, מייעלת ותורמת לחיי כולנו. העברת המידע, לעיתים כזה שמציל חיים, השיתוף, אפילו היכולת להשפיע על הממשלה באמצעות מחאה ברשתות חברתיות היא דרמטית וחשובה.
אלא שלצד התועלת הגדולה ולצד התרומה הפכנו חשופים יותר לתכנים שבעבר היה קשה יותר להיחשף אליהם. כמות הגירויים הנמצאת במרחק קליק אחד היא אינסופית. התוצאות ההרסניות של הנגישות לא איחרו לבוא. מכורים לדבר, פשוטו כמשמעו כבר זוכים לטיפולי גמילה מקצועיים. זוגות נשואים מדווחים לא פעם כי על רקע החשיפה נפגעו חיי הביחד שלהם. ההתמכרות יכולה לקרות כלפי מבוגרים וצעירים כאחד.

גם החשיפה לאלימות הפכה זמינה הרבה יותר, כאן האתגר משמעותי כיוון שהנחשף יכול להפוך בתגובה שיקליד, בשיתוף או בפוסט שיעלה לשותף מלא לאלימות. בעבר כשהיינו נחשפים יכלו הורינו לתווך. היום נדמה שהכל פתוח מידי, חופשי מידי, זמין והרסני. אלא שהאתגר לא נותר ללא מענה. כאבא לילדים הבנתי שיש צורך במערכת הגנה כזו שתבלום בכל אחד מהמכשירים הסלולריים בהתאמה לגיל המשתמש, במקביל להגנה על המחשב הביתי והמחשב הנייד. היה חשוב לי גם לא להחליף את ספק האינטרנט הקיים שלי בבית, מבחינתי זה כאב ראש מיותר .

במסגרת החיפושים אחרי מערכת כזאת מצאתי באינטרנט רימון מענה שהולם את הצרכים שלי:
3 מכשירי סמארטפון, ומחשב נייד אחד.
גיליתי שכדי להשתמש בהגנה של רימון לא חייבים להצטרף לספק האינטרנט שלהם. פשוט מורידים אפליקציה על כל מכשיר, ממש כמו תוכנת אנטי-וירוס. לשמחתי גיליתי גם שיש ביכולתי לקבוע את עוצמת ההגנה בכל מכשיר ומכשיר.
לדוגמא בפלאפון של ביתי הבכורה בחרתי לסנן בעוצמה בינונית כך על פי ההגדרה, מה שמאפשר הגנה מפני חשיפה לאלימות ותכנים מיניים. היכולת למנוע מילדה בכיתה ה' חשיפה לאלימות היא משמעותית שכן כזו יכולה להופיע גם בסרטון ששולחים ו/או משתפים באמצעות לינק ברשתות חברתיות. הלינק יופיע אולם התוכן לא יפתח.

במכשיר שלי התקנתי סינון שהרי אחרי הכול אין אפוטרופוס לעריות והחשש הגדול שהיה לי מפגיעה במהירות הגלישה התפוגג די מהר. המהירות נשארה כפי שהייתה וכשקפצו תכנים שלא עברו את הסינון קיבלתי את ההודעה המתאימה במכשיר.
כדי להתקין את האפליקציה נעזרתי באתר האינטרנט של רימון. 2 דקות בדיוק לכל מכשיר. נכון להיום, כחודש וחצי מאז שהתקנו את התוכנה על כלל המכשירים נדמה שיש קצת יותר שקט נפשי.
אני מוצא גם שאני זוכה לפחות שיתופים מטרידים מצד ילדיי על תכנים שראו ולא בטוח שמתאימים לגילם, ובהתאמה גם בשאלות על הנושא. בתחילת הדרך, כשרק חשבתי על הנושא ושיתפתי בו חברים, זכיתי להרמת גבה מצד חלק מהם, "למה אתה צריך?" או סקפטיות לגבי היכולת האמתית לסנן שהרי "היום כל ילד יודע לעקוף את המערכות".

חודש וחצי אחרי התשובות שלי ברורות הרבה יותר, גם לי קורה שאני נופל, אין לי תעודת ביטוח, אז טוב שיהיה כלי נוסף שיעמוד לרשותי. מסתבר שהאפליקציה לא הפריעה לילדים שלי והגדול שלי סיפר לי שגם ראש הישיבה שלו מעודד את כל התלמידים להשתמש באפליקציות סינון. ייתכן שהילדים שלכם בדיוק כמו שלי יגלו לאורך הזמן שהסינון מאפשר להם לחיות טוב יותר, עם פחות חששות, פחות מפגשים עם אלימות והרבה הרבה יותר שקט נפשי.

לפרטים נוספים: הקליקו כאן