במאמר זה מכונסות יחדיו נוסחאות אחדות של תפילות "מי שברך" לחתונת הכסף ולחתונת הזהב. ראוי להזכיר כי שאלת ציון חתונת הכסף והזהב נדונה במקורות ורבו המתירים לציין מאורעות אלו (ראו בין היתר הרב אלחנן נפתלי פרינץ, שו"ת אבני דרך, חלק ח, ירושלים ה'תשע"ה, אבן העזר, סי' תרעא, עמ' 438; הרב חנן אפללו, שו"ת אשר חנן, כרך שמיני, ירושלים תשע"ג, חלק יו"ד, סי' נב, עמ' קנח-קנט).

ב"סדור לחזנים" שהתפרסם בראשית המאה העשרים בארה"ב, נכללות תפילות "מי שברך" שונות, לרבות "מי שברך" לחתונת הכסף ו"מי שברך" לחתונת הזהב (רעוורענדס האנדבוך, סדור לחזנים, ניו יורק 1918, עמ' 46-44). שתי תפילות אלה, שהן בעלות תבנית חיצונית זהה, נועדו להיאמר בבית הכנסת. בקטע הפותח של כל אחת מהן נאמר כי בני הזוג באו לבית הכנסת להודות ולהלל לה' על כל החסד שעשה עמהם מעודם ועד ליום שמחתם זה. ב"מי שברך" לחתונת הכסף מובעת התקווה שבני הזוג יזכו לחגוג את חתונת הזהב. במקום המקביל ב"מי שברך" לחתונת הזהב מובאת הבקשה שהקב"ה יברכם בשיבה טובה. בשני נוסחי התפילה כאחד מופיעה התקווה שצאצאיהם של בני הזוג יעסקו בתורה ובמצוות לתפארת אבותיהם. לפני כל אחת מהתפילות מופיע כותר עברי; "לחתונת כסף." ו"לחתונת זהב.".

נוסחים אחרים של תפילות "מי שברך" לחתונת הכסף ולחתונת הזהב יצאו לאור בדפוס בלונדון בשנת 1962 בפרסום הנושא את הכותר "קובץ תפלות" אשר נערך בידי פיליפ גולדברג (1887–1957) מאנגליה (עמ' 17–18). המחבר כיהן בתפקידים שונים בארגון בתי הכנסת האורתודוכסיים באנגליה (חומר ביוגרפי על אודותיו ראו שם, עמ' 9, 11–13). הגם שעל פי כותרת המשנה של "קובץ תפלות" התפילות מיועדות לשימוש בבית הכנסת, הרי שגרסאות התפילות לחתונת הכסף ולחתונת הזהב מתאימות על פי לשונן להיאמר גם בחגיגות משפחתיות. בדומה לתפילות שב"סדור לחזנים", התפילות לחתונת הכסף ולחתונת הזהב שב"קובץ תפלות" הן בתבנית חיצונית דומה זו לזו, ואולם הן קצרות יותר בהשוואה לאלו שב"סדור לחזנים". ב"מי שברך" לחתונת הכסף מצויה הברכה שבני הזוג יזכו לציין את יובל נישואיהם, בדומה לתפילה למאורע זה שב"סדור לחזנים". בחלק המקביל ב"מי שברך" לחתונת הזהב מובאת הבקשה שהקב"ה יברך את בני הזוג ויאריך את ימיהם, אף זה בדומה לתפילה שב"סדור לחזנים". מובאת שם אף האופציה של התאמת התפילה לחתונת הזהב לצורך "מי שברך" לחתונת היהלום, מאורע המציין מלאות שישים שנות נישואים. נוסח התפילה זהה ל"מי שברך" לחתונת הזהב, אלא שמופיע השינוי המתבקש של נקיטת מניין שנות הנישואים המתאימות; "שישים" במקום "חמישים". כותרי התפילות מופיעים באנגלית, ומסרנו כאן תרגום עברי שלהם.

מעניין לציין כי ב"מי שברך" לחתונת הזהב שב"סדור לחזנים" ההתייחסות לאיש היא כאל אדם "ישיש". כינוי זה אינו מצוי בנוסח שב"קובץ תפלות".

והנה, סגנונן של התפילות ב"סדור לחזנים" ארכאי ומלאכותי משהו, והוא איננו סגנון לשון חז"ל ואינו משקף עברית חיה בת זמננו. התפילות ב"קובץ תפלות" מתאימות לזמננו, אולם נוסחאותיהן קצרות.

על רקע זה הכנתי נוסחים חדשים של תפילות "מי שברך" לחתונת הכסף ולחתונת הזהב המתאימים יותר לבני דורנו, והמיוסדים על התבנית הכללית של התפילות שב"סדור לחזנים", גרסאות אלה מוצגות בהמשך לצד הנוסחאות המקוריות. יש לציין כי לפי חוק זכויות היוצרים בארה"ב אין חלות זכויות יוצרים על "סדור לחזנים" משנת 1918 ואין מניעה להציע נוסחים המתואמים לבני זמננו.

"מי שברך" לחתונת הכסף - נוסח חדש

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת פְּלוֹנִי (בן פלוני) שֶׁעָלָה הַיּוֹם לַתּוֹרָה לִכְבוֹד הַמָּקוֹם לִכְבוֹד הַתּוֹרָה וְלִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, וְאֶת אִשְׁתּוֹ פְּלוֹנִית (בת פלוני), אֲשֶׁר חוֹגְגִים מְלֹאת חֲצִי יוֹבֵל שָׁנִים לְנִשּׂוּאֵיהֶם, וְהֵם בָּאוּ לָתֵת שֶׁבַח וְהוֹדָיָה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל כָּל הַחֶסֶד שֶׁעָשָׂה עִמָּהֶם מֵעוֹדָם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה וְעַל כָּל הַטּוֹבָה שֶׁגָּמַל עִמָּהֶם מִיּוֹם חֲתֻנָּתָם וְעַד עָתָּה.

בִּשְׂכַר זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אוֹתָם וְאֶת בְּנֵי מִשְׁפַּחְתָּם מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִזְכּוּ לַחְגֹּג אֶת חֲתוּנַת הַזָּהָב בְּשָׁלוֹם, בְּשִׂמְחָה וּבִבְרִיאוּת אֵיתָנָה עִם צֶאֱצָאֵיהֶם, עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּבְמִצְווֹת, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אֲחֵיהֶם, וְנֹאמַר אָמֵן.

"מי שברך" לחתונת הזהב - נוסח חדש

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת פְּלוֹנִי (בן פלוני) שֶׁעָלָה הַיּוֹם לַתּוֹרָה לִכְבוֹד הַמָּקוֹם לִכְבוֹד הַתּוֹרָה וְלִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, וְאֶת אִשְׁתּוֹ פְּלוֹנִית (בת פלוני), אֲשֶׁר חוֹגְגִים מְלֹאת יוֹבֵל שָׁנִים לְנִשּׂוּאֵיהֶם, וְהֵם בָּאוּ לָתֵת שֶׁבַח וְהוֹדָיָה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל כָּל הַחֶסֶד שֶׁעָשָׂה עִמָּהֶם מֵעוֹדָם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה וְעַל כָּל הַטּוֹבָה שֶׁגָּמַל עִמָּהֶם מִיּוֹם חֲתֻנָּתָם וְעַד עָתָּה.

בִּשְׂכַר זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אוֹתָם וְאֶת בְּנֵי מִשְׁפַּחְתָּם מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיַאֲרִיךְ יְמֵיהֶם בַּטּוֹב וּשְׁנוֹתֵיהֶם בַּנְּעִימִים, בְּשָׁלוֹם, בְּשִׂמְחָה וּבִבְרִיאוּת אֵיתָנָה עִם צֶאֱצָאֵיהֶם, עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּבְמִצְווֹת, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אֲחֵיהֶם, וְנֹאמַר אָמֵן.

לחתונת כסף - סדור לחזנים

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת הֶחָבֵר.... וְאֶת אִשְׁתּוֹ מָרַת.... בַּעֲבוּר שֶׁבָּאוּ הַיּוֹם לְבֵית תְּפִלָּתָם לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשֵׁם קָדְשְׁךָ עַל כָּל הַחֶסֶד אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּם מֵעוֹדָם וּמִיּוֹם שִׂמְחַת לִבָּם עַד הַיּוֹם הַזֶּה יוֹם מְלֹאת חֲמִשָּׁה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה לְיוֹם חֲתוּנָתָם וּבַעֲבוּר שֶׁנָּדְבוּ נְדָבָה (.......) לְהַמְּבָרְכִים (אוֹ לְדָבָר טוֹב) בִּשְׂכַר זֶה הַקָּ'בָּ'ה יִשְׁמְרֵם וְיַצִּילֵם מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה וּכְשֵׁם שֶׁזָּכוּ לִשְׂמוֹחַ בַּיּוֹם הַזֶּה יוֹם חֲתוּנַת-כֶּסֶף כֵּן יִזְכּוּ לָחֹג חַג חֲתוּנַת זָהָב בְּשָׁלוֹם וּבְשַׁלְוָה (וְיִזְכּוּ לִרְאוֹת בָּנִים וּבְנֵי בָנִים עוֹסְקִים בְּתוֹרָה וּבְמִצְוָה לְתִפְאֶרֶת אֲבוֹתָם) וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אֲחֵיהֶם וְנֹאמַר אָמֵן:

לחתונת זהב - סדור לחזנים

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַיָּשִׁישׁ הַנִּכְבָּד הֶחָבֵר.... עִם אִשְׁתּוֹ מָרַת.... בַּעֲבוּר שֶׁבָּאוּ הַיּוֹם לְבֵית קָדְשֶׁךָ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ עַל כָּל הַחֶסֶד אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּם מֵעוֹדָם עַד הַיּוֹם הַזֶּה, יוֹם מְלֹאת חֲמִשִּׁים שָׁנָה מֵעֵת בָּאוּ בִּבְרִית אַהֲבָה בִּשְׂכַר זֶה הקב"ה יִשְׁמְרֵם וְיַצִּילֵם מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה וִיאַמֵּץ כֹּחָם וִיחַזֵּק גּוּפָם וִיבָרְכֵם בְּשֵׂ[י]בָה טוֹבָה כַּכָּתוּב עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂ[י]בָה דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ (וְגַם בְּנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם עַד דּוֹר אַחֲרוֹן יִהְיוּ עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּבְמִצְוֹת וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים לְמַעַן יִהְיוּ עֲטֶרֶת תִּפְאָרָה לַאֲבוֹתֵיהֶם) וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם וְיַאֲרִיךְ יְמֵיהֶם לְטוֹבָה עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אֲחֵיהֶם וְנֹאמַר אָמֵן:

"מי שברך" לחתונת הכסף - קובץ תפלות

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת ..... וְאֶת אִשְׁתּוֹ בִּמְלֹאת לָהֶם חָמֵשׁ וְעֶשְׂרִים שָׁנָה לְיוֹם חֲתֻנָּתָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְבָרֵךְ אוֹתָם וְאֶת מִשְׁפַּחְתָּם וְיִזְכּוּ לָחֹג בְּשִׂמְחָה וּבְשָׂשׂוֹן אֶת יוֹבֵל נִשּׂוּאֵיהֶם. וְנֹאמַר אָמֵן:

"מי שברך" לחתונת הזהב - קובץ תפלות

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת ..... וְאֶת אִשְׁתּוֹ בִּמְלֹאת לָהֶם חֲמִשִּׁים שָׁנָה לְיוֹם חֲתֻנָּתָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְבָרֵךְ אוֹתָם וְיַאֲרִיךְ אֶת יְמֵיהֶם וְיִזְכּוּ לְבַלּוֹת יַחְדָּיו בַּטּוֹב וּבַנְּעִימִים אֶת חַיֵּיהֶם. וְנֹאמַר אָמֵן: