[ראיין: הרב מרדכי ציון]

ש: מה יקרה עם מלחמת האזרחים בסוריה? איני מבין כלום!

ת: איני יודע. כנראה אף אחד אינו יודע, כי המצב מאוד מסובך, עקב ריבוי הצדדים המעורבים במלחמה.

ש: מי לוחם נגד מי?

ת: צד אחד הוא נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, שהוא כנראה הדקטטור הכי נורא בעולם, השולל כל חופש. בשנת תשע"א, אנשים הפגינו נגדו, למען מדינה דמוקרטית, אך בשאר אל-אסד שלח את הצבא נגדם. חלק מהחיילים התנגדו ויצרו צבא סוריה החופשית.

ש: אז סוריה מחולקת לשניים, תומכי בשאר מצד אחד, והמורדים מצד שני.

ת: אבל דעאש, שהוא ארגון טרוריסטי הרוצה להשליט מדינה איסלמית בסוריה, ניצל את האנדרלומוסיה וכבש חלקים ממנה. וגם חיזבאללה החליט להתערב.

ש: דעאש הם בעד אסד או בעד המורדים?

ת: הם בעד עצמם. ויש עוד קבוצה נוספת שהיא בעד עצמה: הכורדים. הם שלושים מיליון, מפוזרים בטורקיה, עיראק, איראן וסוריה, ורוצים מדינה משלהם.  אגב, אחרי מלחמת עולם הראשונה, הבטיחו לתת גם להם מדינה, אבל לא קיימו, כי הטורקים התנגדו. סך הכל רע להם. יחסית, הכי טוב להם הוא בעיראק. הם לוחמים נגד דעאש ודעאש נגדם.

ש: בסוף הם יקבלו מדינה?

ת: סיכוי קלוש. הגורם החמישי הוא טורקיה עצמה שלוחמת נגד סוריה, נגד הכורדים ונגד דעאש.

ש: הבנתי. כולם נגד כולם.

ת: רגע. לא סיימנו. גם עמי המערב בראשות ארצות הברית מעורבים, ולוחמים נגד דעאש, בעיראק ובסוריה, אבל לאו דווקא בעד בשאר: CJTF-OIR.

ש: כלומר?

ת: Combined Joint Task Force - Operation Inherent Resolve או בעברית: כוח משימה משותף משולב – מבצע נחישות טבועה. זה כולל: אוסטרליה, קנדה, בלגיה, דנמרק, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, ניו נילנד, נורבגיה, סלובניה, ספרד, אנגליה. בזמן האחרון האמריקאים החליטו להוציא בסיסיהם מסוריה.

ש: לפחות  כל אלה עושים עבודה טובה?

ת: יחסית, הם יותר נורמליים מאחרים. ועכשיו יש גם רוסיה ואיראן שתומכים בבשאר אל-אסד.

ש: באמת מסובך!

ת: כל אלה מזרימים נשק ולוחמים ומפגיזים. כנראה שבשאר השתמש גם בנשק כימי. על כל פנים ההערכות הן שנהרגו כבר כחצי מיליון סורים.

ש: אז למה הם לא בורחים?

ת: ודאי בורחים. ההערכות הן שיש ששה מיליון שברחו ועוד תשעה מיליון שנעקרו מבתיהם.

ש: ולאן הולכים כל הפליטים האלה?

ת: חציים בטורקיה, והשאר בלבנון ובירדן. באירופה מעט מאוד. אולי מאתים אלף. האירופאים כבר מוצפים ולא רוצים אותם, אז עשו הסכם עם טורקיה שהיא תקלוט ותמורת זאת העבירו לה מיליארדים יורו. הרבה מהבורחים האלה נמצאים במחנות פליטים ביוון, הסמוכה לטורקיה, בלי מים, בלי שירותים, בלי תרופות.

ש: אלו מסכנים כל הסורים האלה! מצד שני, הם האויבים שלנו!

ת: לא כולם אויבים. חלק סתם מסכנים. על כל פנים, ניסינו להגיש להם סיוע, בעזרת היחידה "שכנות טובה", Operation Good Neighbor, לספק מזון וציוד.

ש: מסיבות צבאיות או הומניטריות?

ת: גם וגם. יש תועלת צבאית למעט את העויינות. גם זה היה בהיקף מאוד מצומצם של מאות משפחות.  וממילא זה חדל לפני כמה חודשים כאשר בשאר השתלט על דרום סוריה.

ש: זה כל כך קרוב לנו. האם אין סיכון שזה יגלוש אלינו?

ת: היו כמה זליגות מועטות, אך צה"ל מטפל ביד חזקה, בחסדי ד' עלינו.

ש: ובסיכום?

ת: איש אינו יודע איך כל זה ייפסק. רחמנות על הסורים ועל המין האנושי. נתפלל.