קיה ספורטאז' משווק בישראל כבר למעלה משני עשורים, אבל את הפריצה הגדולה שלו עשה בסוף 2014 עם גרסת ה-1,600 סמ"ק האוטומטית שהייתה יקרה רק באלפי שקלים בודדים ממכונית משפחתית עם נפח מנוע דומה. תהליך הנגשת הג'יפונים לציבור הרחב החל בחצי השני של העשור הקודם כאשר יונדאי הציעה את הטוסון במחיר של מכונית משפחתית גדולה (רכב "מנהלים") והספורטאז' 1,600 סמ"ק היה השלב הבא בתהליך. ההצלחה הייתה מידית (הרכב הנמכר ביותר בשנת 2015) וכמה חודשים אחר כך כשהושק הדור הנוכחי של יונדאי טוסון – נוספה לו גרסת 1,600 סמ"ק כתשובה לספורטאז' המצליח.

הדור הנוכחי (הרביעי) של הספורטאז' הגיע לארץ לפני כשלוש שנים והציע שיפור באבזור הבטיחות, הוא משווק במגוון רחב של מנועי בנזין: 1,600 סמ"ק, 2,000 סמ"ק ו-1,600 טורבו והנעה כפולה (אותה כבר פגשנו ביונדאי קטנה) ברמות אבזור שונות בטווח מחירים של 142,900 ₪ - 186,900 ₪.
למבחן התייצב הספורטאז' בגרסת Urban Top עם מנוע 2,000 סמ"ק (153,900 ₪).

ארבעה דורות של קיה ספורטאז'צילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

בדור הרביעי שומר הספורטאז' על הצללית של הדור השלישי: קו חלונות גבוה וקורת אחורית רחבה ללא חלון צד מאחורי הדלת. בדור הרביעי החזית מעודנת ומעוצבת יותר, הגריל עם "אף הטיגריס" האופייני לדגמי קיה נמתח כמעט עד הקצוות ומעליו ממוקמים הפנסים הקדמיים היוצרים כנפיים למכסה המנוע (ומאפשרים לנהג לזהות היכן קצה הרכב), בזכות קו החלונות הגבוה, קשתות הגלגלים מפלסטיק שחור והקורה האחורית העבה משדר הספורטאז' את תדמית רכב השטח קשוח ומאסיבי.

הפנסים האחוריים מפוצלים לשני מפלסים, בסמוך לחלון האחורי הם אנכיים וגדולים ומחוברים בפס עליון דק ובפגוש משולבים פנסי האיתות, הערפל והרוורס. הגג הפנוראמי התחום במסילות גג כסופות השתלב היטב ברכב המבחן בצבע לבן.

קשתות גלגלים שחורות וקו חלונות גבוה תורמים למראה קשוח ומאסיביצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

כניסה לתא הנוסעים מבהירה היטב את הפופולאריות לה זוכה הספורטאז', הוא רחב, גבוה ומרווח.
הפאנל הקדמי גבוה ורחב ומשולבים בו פתחי מיזוג אנכיים, מערכת המולטימדיה ולוח שעונים גדול. מתחת מסך המולטימדיה כפתורים גדולים לקיצורי דרך לפונקציות שלה (ניווט, רדיו, עוצמת שמע וכדו') ותחתיהם כפתורי בקרת האקלים. בין שני המושבים תאי אחסון שימושיים וכמובן צמד מחזיקי כוסות.
הדור הרביעי של הספורטאז' היה אחד מחלוצי הרכבים העממיים שצוידו באבזור בטיחות אקטיבי, הוא כולל: בקרה ותיקון סטייה מנתיב, ניטור מרחק ובלימה אוטונומית בנוסף ל-6 כריות אוויר.

למרות שרמת האבזור של רכב המבחן Urban Top היא הבסיסית, רשימת האבזור ארוכה וכוללת מערכת מולטימדיה עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay/ שעבדה מצוין וקל מאוד לקשר אותה לטלפון, גג פנוראמי נפתח, קיפול חשמלי למראות, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים אחוריים (שדורשת לחיצה על כפתור Climate כדי לראות מה מצבה), חיישני גשם ותאורה ושמשות כהות. רמת האבזור EX מוסיפה כיוונון גובה למושב הנוסע וריפוד עור למושבים וברמת האבזור Premium כוללת בנוסף כיוונון חשמלי למושבים הקדמיים, כניסה והנעה ללא מפתח ותאורת LED קדמית.

תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת כיאה לג'יפון. המושבים הקדמיים גדולים ונוחים ויושביהם ייהנו ממרווח בכל הכיוונים, גם במושב האחורי ייהנו הנוסעים ממרווח ראש מצוין ובזכות רוחב של 185 ס"מ יוכלו להסתדר בו גם שלושה. תא המטען גדול עם מפתח גבוה ורחב, אך הוא לא כולל ווים וטבעות קשירה.
הדשבורד עשוי פלסטיק רך ונעים, אך מתחת מפלס פתחי המיזוג הפלסטיק קשיח. כמו כן, רק חלון הנהג נפתח בלחיצה אחת וכדי שייסגר יש ללחוץ על המתג עד הסוף (נכנסתי עם הרכב לחניון ופתחתי את החלון להעברת כרטיס המנוי ותוך כדי סיבוב בפיתולי החניון הייתי צריך ללחוץ על המתג עד שהחלון ייסגר).

תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת, מושב אחורי רחב  ורשימת אבזור בטיחות ונוחות עשירהצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

למרות שלמנוע ה- 1,600 האטמוספרי תרומה רבה להצלחת הספורטאז', רכב המבחן היה עם מנוע ה-2,000 סמ"ק עם הספק של 155 כ"ס המושגים ב- 4,000 סל"ד ומומנט של 19.6 קג"מ המושג ב-6,200 סל"ד, הנעה קדמית ותיבת 6 הילוכים אוטומטית. עם משקל עצמי של טון וחצי מנוע ה- 2,000 סמ"ק עומד בכל המטלות באופן משביע רצון, אך המנוע האטמוספרי עם רצועת הכוח הצרה בתוספת משקל עצמי גבוה מתקשה לספק תאוצות מהירות. ברחבי גוש דן הוא מרגיש נמרץ וכוחני אך בדרך לירושלים הוא טיפס לטורים גבוהים וקולו חדר לתא הנוסעים. תיבת ההילוכים הפלנטרית פועלת בצורה חלקה וכמעט לא מורגשת.

כיאה לרכב שטח, נסעתי בספורטאז' בשבילים כבושים ובזכות מרווח הגחון והצמיגים הרחבים (כולל בגלגל החלופי בגודל מלא עם חישוק קל) הרגשתי בטחון רב בנסיעה מחוץ לכביש, זה לא רכב שטח (גם בגרסת הטורבו עם ההנעה הכפולה) אך בשבילים כבושים נוח ונעים לנסוע בו..
מתלי הספורטאז מכויילים על הצד הקשוח אך למרות זאת נוחות הנסיעה היתה טובה בעיר ומחוצה לה ורק בכבישים משובשים במיוחד הנוחות נפגמה. צריכת הדלק גבוהה למדי ועמדה על 11 ק"מ לליטר (אין מערכת עצור וסע).

נוחות נסיעה טובה בשביל, בעיר ובכביש המהיר וצריכת דלק גבוההצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

נסיעת המבחן בספורטאז' מבהירה היטב את ההצלחה לה הוא זוכה. הוא מרווח, מאובזר, יש לו אבזור בטיחות אקטיבי וכמובן הוא מציע תנוחת ישיבה גבוהה. מכלולי ההנעה בגרסאות ההנעה הקדמית פשוטים ולא מתוחכמים ועם מוניטין האמינות הגבוה של קיה מעניקים שקט נפשי.
הספורטאז' מוצע במחירים נוחים יחסית והוא בחירה הגיונית למי מעוניין בג'יפון אמין, מרווח ובטיחותי. לחובתו צריכת דלק גבוהה יחסית וקושי מסוים להאיץ מהר. הוא יתאים למי שלא נוסע הרבה ועיקר נסיעותיו במישור.

לאחר המבחן קל להבין את הפופולאריות לה זוכה הספורטאז' צילום: מוטי שטרן

 

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו!