רבות ממחוללות המהפכה הפמיניסטית בארה"ב בשנות השבעים היו נשים יהודיות, כך יילמד בקורס חדש מטעם המחלקה לאמנות יהודית באוניברסיטת בר אילן בשיתוף קמפוס - המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית, שיחל בקרוב.

על רקע המהפכה המודרנית תנועת "metoo", ילמדו התלמידות והתלמידים בקורס דיגיטלי חדש שיהיה פתוח און ליין לציבור הרחב בשם "מתקנות עולם: אמנות פמיניסטית וזהות יהודית", על אמניות יהודיות שהיו חלק מרכזי מעליית התנועה הפמיניסטית במאה הקודמת.

היתה ממוחללות המהפכה הפמיניסטית בארה"ב? מרים שפירוצילום: CC BY-SA 3.0. ויקיפדיה

בקורס, שהיו שותפים לכתיבתו ד"ר מור פרסיאדו (אוניברסיטת בר אילן) ד"ר דוד שפרבר (אוניברסיטת ייל) וד"ר טל דקל (סמינר הקיבוצים), יילמד סיפורן של אומניות רבות, וביניהן מרים שפירו, ציירת, פסלת, אמנית הדפסים, ומי שנחשבת לאחת מחלוצות האמנות הפמיניסטית. בשנת 1971 היא נמנתה בין מייסדות תוכנית האמנות הפמיניסטית הראשונה בארה"ב, וראתה עצמה כמחויבת לקידום אומנות פמיניסטית. היא נפטרה בשנת 2015 בגיל 91.

אומנית נוספת היא ג'ודי שיקגו (79), אמנית יהודייה-אמריקאית, שבחנה באמצעות יצירותיה את תפקידן של נשים בתרבות ובהיסטוריה. היא נולדה בשיקגו בשם יהודית כהן, אך שינתה את שמה לאחר מות אביה ובעלה הראשון מתוך כוונה להתנתק מהמוסכמות הגבריות של מתן שמות.

וינפלד בעבודה, ירושלים, 1969צילום: CC BY-SA 3.0. ויקיפדיה

יוכבד וינפלד (71) אמנם נולדה בפולין ועלתה בצעירותה לישראל, אך במהלך שנות ה-70 יצרה מיצגים שעסקו בטהרה ובאבלות. אמניות נוספות שעליהן ילמדו בקורס הן מרל לדרמן יוקלס, ששילבה בין עבודות בית שהיו מזוהות עם נשים במיצגיה. מרים ברוק כהן, שעסקה ביחסים שבין אימהות לבנות בצל השואה. והאמנית הדתייה, נורית יעקבס-ינון, שמנהלת מאבק של אומניות ואקטיביסטיות דתיות בממסד הרבני.

אמניות יהודיות נמנות עם המובילות והמשפיעות ביותר בתנועת האמנות הפמיניסטית מאז היווסדה בשנות השבעים של המאה הקודמת", אומרים פרסיאדו, שפרבר ודקל ומציינים  כי בקורס ייבחן "האופן שבו האמנות, הפמיניזם והיהדות משיקים זה לזה, ונראה כי הצטלבות התחומים האלה מאירה את תרומתן הייחודית של אמניות ממוצא יהודי לעולם האומנות ולחברות היהודיות השונות בחמישים השנים האחרונות".

לדבריהם, "נבהיר גם את הדרכים שבהן תורמת האמנות היהודית הפמיניסטית לחשיפת החוויות, הסיפורים ונקודות המבט של נשים שהודרו במשך שנים רבות מההיסטוריה ומעולם האמנות. דגש נוסף ישים הקורס באופנים המגוונים שבהם האמנות מתערבת במציאות החברתית כדי לתרום לתיקונה".

מרצת הקורס. ד"ר פרסיאדוצילום: דוברות אוניברסיטת בר אילן