מסלול המורות החיילות לא ייסגר – כך החליטו הבוקר (ד') שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. זאת נוכח פנייתם של חברי הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). הארכת השירות של המורות החיילות למשך שנה יאושר בימים הקרובים באמצעות צו. כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי המערך ייסגר, לנוכח התנגדות פקידי משרד המשפטים.

מטרתו של הצו הוא לשמר בחוק את מערך שירות המורות החיילות בארגונים הירוקים, כגון החברה להגנת הטבע. במסגרת המערך, המתקיים זה עשרות שנים בצה"ל, שובצו בכל השנים הקודמות מורות חיילות במנעד תפקידים, לרבות בתחומי ידיעת הארץ בחברה להגנת הטבע ובבתי ספר שדה. מורות חיילות אלו הנחילו את ערכי הכרת שבילי הארץ, הציונות ואהבת הארץ לדורות של תלמידים וחיילים.

בנוסף, נוכחות המורות חיילות לובשות מדים בבתי הספר היא בעלת חשיבות רבה, ותורמת להעלאת המודעות לחשיבות השירות הצבאי בקרב המתגייסים ולהעלאת הנכונות לשירות משמעותי. הגופים הירוקים עוסקים בידיעת הארץ ובמורשת קרב, וכן, מדריכים עשרות אלפי חיילי צה"ל כל שנה. מדובר למעשה, במפעל חינוכי וחברתי שמתקיים כבר למעלה מחמישים שנה. 

מורה-חיילת בבית ספר. אילוסטרציהצילום: יוסי זמיר/פלאש 90

לפני כשנתיים, צומצם מאוד מערך המורות החיילות - ובעזרת עבודה פרלמנטרית משותפת, אותה הובילו ח"כ עליזה לביא ובצלאל סמוטריץ', הושג הסדר בעניין המורות החיילות הירוקות. ההסדר מאושר כל שנה בצו שירות ביטחון בוועדת החוץ והביטחון. אתמול פנתה ח"כ לביא לשקד ויידעה אותה על התנגדות של פקידים במשרד המשפטים להמשך הארכת הצו. שקד הודיעה באופן מיידי כי היא לא תאפשר את סגירת המערך. הבוקר היא שוחחה בעניין עם היועמ"ש והוחלט להאריך את הצו בשנה נוספת.

שרת המשפטים איילת שקד: "מסלול המורות החיילות הוא חשוב וחיוני לחברה הישראלית ולא אאפשר את סגירתו. פעילות המורות בבתי ספר השדה תורמת להגברת המוטיבציה של בני הנוער להתגייס לשירות קרבי ומשמעותי. כמי ששירתה בתור מש"קית חינוך בגולני, אני מכירה את החשיבות הרבה של המסלולים הפועלים להכרת הארץ, וככל שזה תלוי בי הם יימשכו. אני מודה לח"כ לביא ולח"כ סמוטריץ' שטיפלו בנושא והסבו את תשומת לבי לחשיבותו".

ח"כ עליזה לביא: "אני שמחה שהצלחנו להציל גם השנה את מסלול המורות חיילות, והוא ימשיך ויפעל. המפעל החינוכי שהפך לסמל "צבא העם" עומד כל שנה מחדש מול איומים ונסיונות סגירה. צו שירות הביטחון, המאשר את גיוס החיילות אינו יכול יותר להיות תלוי כל שנה מחדש בחסד כזה או אחר. את המציאות הבלתי נסבלת הזאת נשנה גם בחקיקה. הצעת חוק שיזמתי יחד עם ח"כ סמוטריץ תקבע בחוק ותשמר את מערך שירות המורות החיילות. מסלול המורות החיילות הוא שמורת טבע , שלאורך 50 השנים האחרונות השכילו לשמר אותה מתוך מודעות לתרומתה הרבה וכך יש להמשיך ולפעול. "עם בונה צבא בונה עם" אינה רק סיסמא, היא התוצאה המשתקפת מתרומתן החשובה של המורות החיילות, גם בעליית במספר המתגייסים, ובנכונותם לשרת שירות משמעותי".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני מודה לחברתי שרת המשפטים על ההתגייסות למשימה החשובה ולח"כ עליזה לביא על השותפות. מסלול המורות חיילות חייב להמשיך להתקיים במלוא המרץ ונמשיך לעשות הכל כדי שאכן כך יהיה".