כיצד רואים זאת בשטח? המסעדות הלא כשרות נסגרות בזו אחר זו, אפילו כאלה של שפים מפורסמים, ואילו רבות מהלא כשרות מחליטות להכשיר את מטבחן. למהפכה השקטה הזו בתחום ההסעדה, הייתי עדה בשבועיים האחרונים בשלוש מסעדות, בשלוש ערים שונות (תל-אביב, בני-ברק וראשון-לציון). עוד קודם לכן ראוי לציין שתי פתיחות חשובות בקניון עופר הקריון באזור חיפה: קונדיטוריית שמו של הקונדיטור מיקי שמו ומסעדת "דוניא" של השף מאיר אדוני. שתיהן מצטרפות  למסעדת ״שגב קיטשן גארדן צפון״ של השף שגב משה שנפתחה בקריון לפני כחצי שנה. שלושה שפים ידוענים שמבשלים ואופים כשר.

כשאהרון אגם, מסעדן בכיפה סרוגה בעל ותק רב בתחום, נעשה זכיין של רשת ההמבורגרים "אגאדיר", והחליט לפתוח סניף חדש לרשת במתחם מגדלי בסר בבני ברק, היה לו ברור שבניגוד לכל 13 סניפי "אגאדיר" האחרים, שאינם כשרים, אצלו תהיה הקפדה מלאה על כשרות מהיום הראשון. ולא סתם כשרות, אלא של הרב מחפוד. החלטה נוספת שלו, היא להגיש המבורגרים רק מבשר בקר טרי, באיכות גבוהה.

והחלטה שלישית, אותה הוא לא אמר מפורשות באותה שעת צהריים גדושת סועדים בה זכיתי לטעום אצלו המבורגר אנגוס מבשר אנטריקוט, המבורגר דיאנא מבשר בקר וטלה ופרוסות סינטה צרובות על הפלנצ'ה, אבל כן ראיתי בעצמי: לקבוע בפתח הסניף שלו שלט עם אותיות קידוש לבנה של המילה כשר, כשהלוגו אגדיר ממש קטן לעומתן. אולי כדי להבליט את ייחודו מול התדמית הלא כשרה של הרשת בכללותה.

דיאנאצילום: נעמי גוטקינד גולן

הגעתי בצהריים כדי לבדוק את המנות העסקיות, שעולות 75-85 שקלים וכוללות מנה ראשונה, עיקרית וסלט. הראשונה שלי הייתה מרק בצל, סתמי למדי, כנראה בחירה לא מוצלחת, כי בראשונות יש גם כנפיים, סלט ביצים עם פלפלים קלויים ועוד שכדאי לנסות בהזדמנות הבאה. בן זוגי לארוחה ביקש וקיבל כמנה ראשונה סיגר מרוקאי ממולא בבשר טחון, עליו גמר את ההלל.

לאחר מכן בעיקריות, הגיעו ההמבורגרים עם ירקות, מלפפון חמוץ, רוטב איולי וקונפי שום, בתוספת סלט ירוק או שעועית ירוקה לפי בחירה. אם מבקשים תוספת על ההמבורגרים (בצל, או אננס, פטריות או פלפלים קלויים, ביצת עין או קורנדביף), מוסיפים למחיר העסקית 6-14 שקלים.

כמו כל סניפי "אגאדיר" האחרים, שעיצב האדריכל אורי בן דרור בהשראת דיינר אמריקאי, גם "אגאדיר" בני-ברק הכשר, מרוהט בגוונים של לבן וחום כהה, חלונות ענק פתוחים לרחבה לבנה גדולה, ומראה כללי נקי, מצוחצח, ומודרני, אותו מאזנים כיסאות עם משענת מעוגלת, רטרו לשנות החמישים של המאה שעברה. מי שרוצה יכול לקבל גם שיפודי פרגית ואפילו המבורגר טבעוני, וכמובן קינוחים, אבל לדעתי בשר הבקר הוא הסיבה העיקרית להגיע. אגב, איתן טרבלוס, הבעלים של "אגאדיר", מגלה שהחליט להתקשר לזכיין דתי כי קיבל פניות רבות מאוכלי כשר חילונים, מסורתיים ודתיים, והסניף הראשון במתחם בסר הוא בעיניו סנונית ראשונה לרשת כשרה ארצית של המבורגרים איכותיים.

אחרי הכשרה מלידה בבני ברק, הנה אחת שהיא "בעלת תשובה" - "סואי סושי בר" בשדרות שאול המלך בתל-אביב. היא אחותה החדשה של "סואי סושי בר" מרמת-אביב, הקיימת כבר 15 שנה. האחות הצעירה בשדרות שאול המלך התחילה לפעול ללא כשרות, עד שלפני כשבועיים הכשירה את מטבחה.

סואי סושי ברצילום: נעמי גוטקינד גולן

כששאלתי את רונן בן-אבי הבעלים, מה הוליד את המהלך, סיפר תחילה על שותפו ואחיו עומרי, ועל אביו, שניהם מקפידים לאכול כשר, שאמרו לו בשמחה שסוף סוף הם יכולים לאכול אצלו, וגם על חיילים וקצינים המשרתים בסמוך, בקריה, שנהגו להגיע בחבורה, חלקה חילונים וחלקה דתיים, והתברר להם לאכזבתם שהם לא יכולים לאכול ביחד אצלו. ואז, בעקבות בקשותיהם, אומר רונן, החליט לסלק מהתפריט פירות ים ומנות כמו סושי עם גבינת שמנת, שכר משגיח כשרות, החליף את ספקי החומץ והבשרים לכאלה שיש להם תעודת כשרות, השיג בעצמו תעודה כשרות של הרבנות, ויצא לדרך.

כששאלתי כיצד התקבל המהפך בציבור, הוא ענה כי: "חלק מהקבועים אצלי מרוצים, וחלקם האחר עושה לי שיימינג ברשתות החברתיות, מאשים אותי בכניעה להדתה ומאיים להפסיק לאכול במסעדה, אבל אני לא מתרגש ולא נכנע".

תפריט ה"סואי סושי-בר" עשיר מאוד ואי אפשר למצות אותו בביקור אחד: יש רולים וקומבינציות של סושי, ניגירי וסשימי. יש מנות פתיחה קלאסיות כמו סלט מלפפונים ואצות, אטריות מוקפצות בחריפות משתנה, ומגשי אירוח שמרכיבים לבד. יש תפריט שלם לצמחונים על בסיס טופו ואבוקדו, או על בסיס סלמון אפוי וטונה אדומה עם בוטנים. יש מלאי מרשים של מנות חמות לימים קרים וגשומים של ירקות (בטטה, חציל, כרובית, כרובית), בטמפורה (מטוגנים בציפוי), או של דגים בטמפורה, הקומבינציות כוללות אורז וירקות או אורז עם דגים, בשר ואצות, בהרכבים שונים.

למתחילים הלומדים להכיר את המטבח היפני בפעם הראשונה, הייתי ממליצה להזמין מנה עסקית הכוללת מרק, 8 יחידות סושי ושתייה קלה, ב-39 שקלים. ואם מדובר בזוג, אז עסקית 16 יחידות ב-59 שקלים. יוצאים שבעים מאכילה כזו? בהחלט כן. זה אחד ממאפייני המטבח היפני – רולים קטנים של פחמימות, ירקות וחלבונים בהרכב מדויק שהוא גם בריא וגם משביע וגם תאווה לעיניים (אנחנו אוכלים קודם כל בעיניים, וכאן האסתטיקה כידוע היא המלכה). יתרון נוסף: לא מרגישים בדרך כלל רצון לחתום בקינוח מתוק.

סואי סושי ברצילום: נעמי גוטקינד גולן

הבחירה שלי, מול כל השפע שבתפריט הייתה בקומבינציה בינונית: 48 יחידות של אורמאקי, מאקי, סלמון וטונה ב-229 שקלים, כי היינו שניים והיינו רעבים. התברר שהגזמנו בהערכת יכולת האכילה שלנו. אחרי 24 יחידות כבר לא יכולנו להכניס ביס אחד לפה ואת היתר ארזו לנו בקופסה יפה לקחת הביתה. והעיקר: הכול הרגיש טרי כאילו לפני שעה קטפו את הירקות או לפני רגע סיימו לבשל את האורז.

מאחר שהגעתי למקום כדי לבחון את רמתו, וכבר ציינתי שלא הערכתי נכון את יכולת הבליסה שלי, הזמנתי מראש גם אחת מהמנות העיקריות: פאד תאי, שעולה 42 שקלים ומורכבת מאיטרות אורז, ירקות מוקפצים, ביצה ונבטים, ואם רוצים מבקשים תוספות – טופו (5 שקלים), עוף (7 שקלים), בקר (10 שקלים) או סלמון (12 שקלים). לא עשיתי צדק עם המנה הזו, כי כאמור הייתי כבר שבעה ממה שקדם לה, אבל כן הספקתי להתרשם מטעמה הכמעט ממכר. גם את הפאד תאי אבוא לאכול כאן שוב, והפעם כמנה בלעדית.

שורה תחתונה: טעים, טרי ומהלך חכם למי שרוצה להכיר את נפלאות המטבח היפני.

אחרונה חביבה, רשת "קפה גרג" הגדולה (110 סניפים). ליתר דיוק הסניף במתחם הסינמה סיטי בראשון לציון, שהוא "המתחזק" - עבר מסתם כשרות לכשרות למהדרין. בכל הרשת, לכבוד החורף, מציעים עכשיו מרקים – מרק קובה דלעת וחומוס, מרק ארטישוק, מרק קובה סלק ועוד, כל אחד מהם ב-32 שקלים ולדעתי יכול להשביע כמעט כמו ארוחה שלמה. מאפיין נוסף של הרשת הוא האקלקטיות שלה. יש גם פאד תאי סלמון אסיאתי (69 שקלים), גם סמוסה הודית (כיסוני בצק ממולאים ירקות. 35 שקלים). גם פסטיות ים תיכוניות במילוי גבינה (39 שקלים), גם קוסקוס פרווה ושווארמה צמחית מהמזרח התיכון (49 שקלים), גם פיש אנד צ'יפס אנגליים, גם המון עוגות שוקולד וקרמים בסגנון מרכז ומזרח אירופה, וקשה להגיע למצוינות קולינרית עילית כאשר תופסים את כל הגלובוס.

קוסקוס פרווה -גרגצילום: נעמי גוטקינד גולן

מצד שני, יש כאן הזדמנות לעשות היכרות עם מטבחי עמים שונים, ויש גם כמה המלצות אישיות שלי. למשל, מנה מעולה של מיקס קוביות סלמון, שמנת, פלפלים, שעועית ירוקה, אפונה, פטריות, וליד זה אורז לבן וסלט אישי. 79 שקלים. משביע כמו ארוחה רבת מנות.  אהבתי גם לביבות ברוקולי (37 שקלים) ולביבות ברוקולי וכרובית (39 שקלים). ממליצה גם על הקוסקוס הלוהט המוגש בשני סירים קטנים בצורה אסתטית ומעוררת תיאבון (37 שקלים).

מה שעוד טוב בסניף הזה, מלבד כשרותו המהודרת, הוא קיר הזכוכית הענק המבדיל בינו לבין חנות הספרים הגדולה בשכנותו. ממלאים את הפה ובינתיים שוטפים את העיניים במדפים מלאי ספרים.  ומאחר שמדובר בארוחה חלבית ופרווה, לא יעלה על הדעת לצאת מכאן בלי קפה טוב עם עוגת שוקולד עתירת טעמים של שמנת, שגורמת לצאת משם בתחושה שהחיים טובים ומתוקים.