רבנות קהילה היא אתגר גדול מאד. להיות רב קהילה זו החלטה לא פשוטה. זוהי עבודה קשה ותובענית מאד אך הסיפוק ותחושת השליחות היא עצומה. הרב פועל רבות למען האחר, למען הנזקק, למען חיזוק התורה, ההלכה ויראת השמיים בקהילתו בפרט ובכל סביבתו. הדבר נכון לגבי כל משרת רבנות בארץ ובעולם ועוד יותר נכון לגבי העיר מודיעין. מודיעין מורכבת ברובה מאוכלוסיה מהמעמד הבינוני והגבוה ונראה לכאורה שיש פחות מה להשקיע במקומות כאלו. לכן התפתחו להן קהילות תורניות וגרעינים תורניים דווקא בעיירות הפיתוח.

בשנים האחרונות התחילו להבין שדווקא בערים הגדולות יש צורך חזק מאד בחיזוק יראת השמים בקרב כל גווני האוכלוסיה ובביצור מעמדה של ההלכה. העיר מודיעין היא עיר מקסימה עם אנשים נפלאים שבאמת שמחים מאד לשמוע שיעורי תורה ברמה גבוהה ובעמקות רוחנית.

מעבר לענייני ההלכה ויראת השמים רב קהילה נצרך לכלים כיצד להתמודד עם סיטואציות שונות העולות בקהילה שהתשובה להן לאו דווקא נמצאת בספרי ההלכה. עיסוק ביעוץ זוגי, במוגנות מינית, בהתמכרויות, בפגועי נפש, וכדומה הם דוגמאות לדברים שרב הקהילה מתעסק בו בשגרה.
כל הדברים הללו ועוד רבים ואחרים למדנו בהכשרה הארוכה והמרתקת של מרכז ברקאי. אלו הם כלים שלא יסולאו בפז. עמידה נכונה מול קהל, הכרת מורכבות בתחומי הפסיכולוגיה השונים, כלים לגישור ואף יכולת לאיתור בעיות מורכבות ועוד נושאים רבים למדנו בברקאי ואני אכן משתדל להביא תוכן זה לידי ביטוי פעמים רבות בקהילה שלי.

מתוך הדברים הללו למדנו שהרבנות היא דבר כולל מאד. לא רק בתחום ההלכתי ולא רק בתחום העברת השיעורים, אלא בראש ובראשונה בהנהגת הקהילה, בהובלת הקהילה קדימה מתוך יראת שמים וקדושה, בסיוע לכל נצרך, באהבת כל אדם, בהקשבה לכל אחד ואחת, בהובלת פעילויות תורניות למבוגרים ולנוער ובהבאת כלים לבני הקהילה כיצד להתמודד עם קשיים מסוגים שונים ולהראות כיצד כל הדברים הללו באים מתוך תורה והם חלק בלתי נפרד ממנה.

מה עושה רב כשזוגות בקהילה מחליטים להתגרש?

נושא הזוגיות הוא נושא מורכב מאד. אנו רואים בשנים האחרונות שישנה עליה במספר הזוגות שמחליטים להתגרש. אין אדם שלא מכיר לפחות כמה זוגות שהחליטו להתגרש. לצערנו זהו דבר נפוץ יותר ויותר בציבור בכלל ובציבור הדתי בפרט. 

ישנם כמה גורמים שאפשר למנות שמשפיעים על ריבוי הגירושין.  הראשון – נישואי בוסר, חוסר בהיכרות מספקת ונתינת דגש בשלב הדייטים על פרטים שוליים ללא התמקדות בעיקר.

השני - חוסר המוכנות לעבודה. נישואין דורשים עבודה רבה, התמסרות למשהו שהוא מעבר לאגואיזם האנושי. על כל אחד מבני הזוג להשקיע רבות בבן הזוג השני, בהכרות מעמיקה עימו, בהבנת צרכיו, בבירור אמיתי כיצד לבנות את הזוגיות בצורה הטובה ביותר. 

השלישי - פתיחות להשפעות מהעולם הכללי. ישנה תחושה שבעולם החילוני הזוגיות פחות מחייבת ואופציית הגירושין קיימת על השולחן כאפשרות לגיטימית. מתוך כך, גם בציבור הדתי המושפע תרבותית מהציבור החילוני, לצערנו, אפשרות הגירושין קיימת על השולחן יותר אפילו במקומות שניתן היה לגשר ולהמשיך את קשר הנישואין בצורה טובה ואף מצויינת. 

הרביעי - פריצת גבולות הצניעות. עולם האינטרנט פותח אפשרויות בעייתיות מאד בתחום הצניעות לגברים ולנשים. העולם הוירטואלי לוקח חלק גדול בחייו של האדם ומנתק אותו מהמשפחה ומהזוגיות. וחושף אותו לפורנוגרפיה ולמין באופן הגשמי והירוד ביותר. דבר זה גורם לא אחת לניתוק הקשר הבסיסי עם בן הזוג ופעמים רבות מוביל גם לגירושין. 

אני חושב שבידי הרבנים יש את היכולת לסייע לזוגות רבים בתחום הזוגיות. הרב בדרשותיו יכול וצריך לגעת בנושאים אלו של שיח בריא, תקשורת, הבנה והכלה של בן הזוג. טוב לב והתמודדות נכונה עם קשיים. אין ספק שאין בזה בכדי לתת מענה כולל לבני הזוג המצויים בקשיים למיניהם, אך זה בהחלט יכול לפתוח אצלם את הנקודה הזו ולהוות התחלה של עבודה משותפת.

ישנם זוגות רבים הפונים אל הרב לקבלת מענה ראשני בסוגיות אלו. אני חושב שזה בהחלט דבר מבורך ואני אף מדרבן את הציבור לבוא ולהתייעץ בנושאים אלו. פעמים רבות עצם השיח הראשוני עם הרב מעלה את הדברים למודעות ובעיות רבות יכולות לבוא לידי פתרון בכך.
מעבר לכך, ישנו פחד טבוע בבני אדם לבוא ליעוץ, חוששים מסטיגמה ומהשם שיצא להם. על כן, ההגעה אל הרבה היא פשוטה יותר וזמינה יותר וגם לא מחייבת. פעמים רבות בני הזוג יושבים יחד עם הרב והרבנית ויש כאן הפריה הדדית שיכולה לסייע עוד יותר לבני הזוג.

בין רבנים לפסיכולוגים

כמובן, שהרבנים צריכים להבין שאינם אנשי מקצוע. עם כל הנסיון שיש להם הם חייבים לדעת מהם הגבולות שלהם. הרוב המוחלט של הרבנים בדור שלנו, ברוך ה', עוברים קורסי הכשרה רבים בתחומי הפסיכולוגיה שעיקר המטרה שלהם היא לדעת לאבחן מתי יש לשלוח את הבחור / בחורה לייעוץ מקצועי ומתי אין צורך בכך.

אך בשום אופן אין לטפל או לייעץ כאשר עומד בפנינו מקרה הדורש טיפול מקצועי. על כל רב לדעת מהם גבולות היכולת שלו. מרכז 'ברקאי' להכשרת רבני קהילות מעבירים סדנאות לרבני קהילות ולר"מים בישיבות ע"י פסיכולוגים מומחים בדיוק למטרה זו. בכדי לאתר ולאבחן מתי יש לשלוח לייעוץ

מעבר לכך, אני משתדל להתמקד ולתפוס את בני הזוג עוד טרם החתונה בשלבי ההכנות. יש ללמוד עם הזוג את העניינים הזוגיים מעבר לעניינים ההלכתיים. לחבר את ההלכה והרלוונטיות שלה אל חיי הזוגיות המורכבים, אל חיי היום יום ולהראות כיצד האידיאלים הגדולים של התורה בנושא הזוגיות בא לידי ביטוי בעולם המעשי עם כל המורכבויות הקיימות, משימה קשה אך מחוייבת. 

הרב שחר קיהן הומסך במרכז ברקאי, ומשמש כיום כר"מ בישיבת ההסדר 'מאיר הראל' במודיעין ורב קהילת 'מאיר מודיעין' בעיר. 

מרכז ברקאי פועל לפיתוח קהילות והחזרתם למרכז החיים של העם היהודי, ולהכשרת רבני קהילות בתכנית ייחודית המכשירה אותם להיות רלוונטיים לבני קהילתם במגוון רחב של תחומים, הן בהיבטים תורניים והלכתיים והן במגוון רחב של תחומים אשר יקנו להם ערך מוסף לתפקידם כמנהיגי הקהילה כמו גישור, פסיכולוגיה, שילוב אנשים עם מוגבלויות, זיהוי והתמודדות עם מקרי אלימות ועוד.