"לפני מספר שנים הרגשתי שאני לא מצליחה להכיל את העובדה שאני בחורה דתייה ועדיין רווקה. בגיל הזה הייתי בטוחה שאהיה כבר נשואה עם כמה ילדים", היא מספרת. "אז החלטתי לקום ולעשות מעשה מתוך רצון לעזור לעצמי ולאחרים. כך הקמתי בפייסבוק את הקבוצה "משנים סטטוס" - פשוט מתוך זעקה פנימית שלי. הקבוצה קיימת כבר שלוש שנים, והתחילה כקבוצת היכרויות. לאחר מכן ראיתי לנכון להביא גם תכנים בנושא האימון לזוגיות, כדי להבין מה עוצר אותנו מלהתחתן, מה החסמים שלנו, מה מונע מאיתנו להתחייב, ואיך בכלל עושים את זה כשמסביבנו כל זוג שלישי מתגרש..

בדייט הראשון שלי נפגשתי עם בחור דתי – לייט, ואני זוכרת שלא ממש ידעתי מה זה דייט, ואיך ניגשים לזה. מה שכן זכרתי זה שבאחד משיעורי המדרשה שהייתי בהם, אמרו לנו לשאול את הבחור אם הוא קובע עיתים לתורה ואיך הוא רואה את שולחן השבת שלו, ועם זה הגעתי לדייט. לא בדקתי עניין של כימיה, ואם הוא מוצא חן בעיניי, פעלתי לפי הספר בצורה יבשה, כך שבסוף הדייט הבחור אמר לי, 'את צריכה בחור ישיבה', כי כך הוא התרשם ממני. מה שגרם לי להרגיש שאני מגיעה לעולם הזה בלי כלים. אני מוצאת אותי ואת חברים שלי מתחילים ללמוד וללכת לסדנאות על המין השני, ועל תקשורות זוגית, בגילאי ה- 20,30 המאוחרים, ואני כאובה עבורנו, שלא היה לנו את הידע הבסיסי לנושא".

 

"בעולם הדייטים בציבור הדתי לאומי - יש תקיעות"

"אחד מהדברים שאנו הולכים לעשות ביום ראשון הקרוב ב"מועדון הגולה" בפתח תקווה, זה להניח אבן פינה למען הקמת שדולה עבור הרווקים בישראל. בדור שלנו הרבה יותר מאתגר להכיר את המין השני ויש תקיעות וזה לא פוסח גם על המגזר הדתי. אנשים באים בלי ידע, עושים הרבה טעויות, ונכנסים לקשרים לא נכונים. אם מישהו בכיתה י"ב היה מלמד אותי מה זה המין הגברי, איך יוצרים תקשורת זוגית, מה יוצר חיבור בין אנשים, מה יוצר רגש, אני חושבת שהיו נחסכים ממני מאות דייטים, הרי רובם מסתיימים אחרי הפגישה הראשונה, ואין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני, זאת אומרת שבשלוש השניות הראשונות, יש לנו כבר גזר דין מאוד ברור, כן לא.

דייט משעמםצילום: שאטרסטוק

בסופו של דבר יש פה הרבה עניין של נראות, זה לא קשור רק לעובדה אם הוא קובע עיתים לתורה או לא, אלא מה אני משדרת. האם אני משדרת ביטחון עצמי? האם אני מביאה את האישיות שלי? ואת זה אף אחד לא לימד אותנו. אני רואה סביבי המון בנים ובנות, שהגיעו לייאוש מרוב כל הדייטים שעברו, פשוט נשבר להם הלב. הם כנראה נכנסו לקשרים שלא באמת היו נכונים להם, והיום, לכי תנקי להם את הלב מחדש. אבל אסור להתייאש, תמיד ניתן ללמוד, לתקן, ולקרב את הגאולה אלינו. לאחרונה התארס זוג מהקבוצה, שניהם כבר לא ממש צעירים, ניסים קורים כל הזמן.

בשביל להתחתן לא צריך רק הצעות, כי במאות דייטים כבר היינו, מה שיפתור את הבעיה זה קודם כל עבודה פנימית על הגישה שלי לעצמי, לזוגיות, ורק אחר כך אפשר לגשת לבן אחר שהוא חיצוני לי. בנוסף, יש לנו קבוצת ייעוץ, וקבוצה שלישית העוסקת בסטיילינג, כי הבנתי שאנשים לא יודעים איך להתלבש לדייט. ואין מה לעשות, הוליווד נושף לנו בעורף ולמראה החיצוני יש משקל גדול. האמונה שלי היא שבלי עבודה אישית, אי אפשר לעבור לגדה השנייה - של הנישואין".

 

מי את מצפה שירים את הכפפה?

"הפתרון יכול להיות גם ברמה הפוליטית הציבורית, ומעבר לתקציבים והחשיבות לסבסד אירועים וייעוץ לרווקים, יש עניין להכניס למערכת הלימודים את עניין בניית מערכת זוגית. פניתי גם למספר חברי כנסת בבקשה להעלות את העניין בוועדות הכנסת ולראות איך אפשר לפתור את הבעיה ברמה הלאומית. אני לא מתיימרת לפתור אותה אבל חשוב להפיץ את הנושא. 
היום אין מספיק פלטפורמות טובות להיכרויות, ושדכנים זה עניין המצריך הרבה מאוד אנרגיות ומשאבים, ואין באמת הרבה שמוסרים את נפשם בשביל זה, או מספיק לגיטימציה להשקיע כפסית בכל הנושא הזה.

יש כאן מוסד רווקות שנוצר בדיעבד, ביצות וקהילה שלמה שאין לה מענה על ידי אף אחד. אפילו הסביבה שלנו לא יודעת איך להכיל אותנו. אנחנו דור שנותן המון מקום לאינדווידואל שלנו, וצריך לפתח את הדיון בנושא כדי למצוא פתרון."