ה'סבא משפולי', מתלמידי הבעל שם טוב ומי שנחשב לאחד מראשוני החסידות, שחי באירופה במאה ה-18, סיפר ל'גרף פוטוצקי', יהודי עשיר שהתגייר, שחי באותה תקופה והוצא לאחר מכן להורג כי סירב להמיר את דתו חזרה לנצרות, כי "ברבות הימים יתחכמו גם האנשים בעולם הזה לעשות פליאות כאלה, שיעשו 'פאטאגראפיעם' (תמונות) שיהיה בהם גם תנועות וקולות, ונוכל לראות הצורות בתנועותם שהיו אז בשעת המעשה, וגם לשמוע קולם שהשמיעו אז בשעת המעשה".

על פי התיאור, ניכר שמדובר בתיאור של העברת תמונות וקולות, בצורה שבה אנחנו משתמשים כיום בטלוויזיה. ה'סבא משפולי' ממשיך ומספר כי "ועוד תבוא עת שתתגלה חכמה כזאת גם בזה העולם, שיוכל איש להשמיע את קולו באזני רעהו ברגע אחד על מרחק של כמה אלפים פרסאות". תיאור שמזכיר מאוד את הטלפון של ימינו.

הסיפור על הסבא משפולי והסמארטפוניםצילום: צילום מסך

הסיפור הזה, בצילום מסך מתוך הספר "תפארת מהרא"ל, קובץ מעשיות אודותיו" על הסבא משפולי, שיצא לאור בשנת 1914, מופץ בימים האחרונים ברשתות החברתיות כהוכחה לנבואה המדהימה של הסבא משפולי על המצאת הטלוויזיה, הטלפון והמכשירים הסלולריים, יותר מ-200 שנה לפני שהומצאו, אך האם אכן מדובר בסוג כזה של נבואה?

המקור העיקרי אודות 'הסבא משפולי', הוא הספר שהזכרנו, תפארת מהרא"ל, שיצא לאור כאמור בשנת 1914 בפולין, וחיבר אותו יהודה רוזנברג, סופר יהודי מפולין. זהו המקור הקדום ביותר הידוע לנו לסיפור הזה. בזמן שיצא הספר, ה'פאטאגראפיעם', צילום התמונות, היה ידוע בעולם זה כ-80 שנה. גם מכשיר הטלגרף, שאיפשר להעביר מסרים כמעט בזמן אמת ממקום למקום, היה ידוע בעולם זה שנים רבות באותה תקופה.

על השאלה האם הסיפור הועבר מילה במילה מאז ימי הסבא משפולי, למעלה ממאה שנים קודם לכתיבת הספר, אין לנו דרך להשיב. אך בהחלט ניתן לתהות האם הסיפור המופץ בהתלהבות כה רבה ברשתות החברתיות כיום הוא אכן נבואה מדהימה של אחד מראשוני האדמו"רים, או סיפור שעבר שינויים ומהפכים בדרכו אלינו.