הפורום החילוני, ארגון ארצי שעיקרו המאבק בתופעת ה"הדתה" במערכת החינוך, בצבא ובמרחב הציבורי הכין מעין מסמך בשם "זכותון" ובו הזכויות של חייל צה"ל בכל הנוגע לשבת, כשרות, חגים ועוד.

בפורום החילוני מבהירים במסמך "זכותון" כי על אף פקודות הצבא הכוללות סעיפים רבים שעלולים להתפרש ככפייה דתית, אינם אלו פני הדברים ולכן חייל צה"ל לא מחויב למספר דברים שנראים כמובנים מאליהם מהבחינה הדתית.

על פי המסמך, בעניין השבת, אין איסור על בישול וחימום אוכל עצמי בשבתות. במסמך מבהירים כי הפקודה עצמה קובעת בצורה גורפת ש"אין להדליק אש בשבת ואין לבשל שום אוכל או תבשיל". אולם מדובר בתקנון המיועד למטבחים צבאיים בלבד ולא מתייחס לבישול ביתר שטחי הבסיס. כך מבהירים בפורום החילוני.

בעניין הכשרות, כך כתוב במסמך אין אף הוראה שמטילה כשרות על אוכל אישי של חיילים או אוסרת על איחסנו בכלים אישים ויחידתיים (למשל במקרר הנמצא במשרדי היחידה), למעט לגבי איסור הכנסת חמץ לבסיסים בפסח. כל חייל רשאי להחזיק, לאחסן ולאכול אוכל שאינו כשר כל עוד הדבר אינו פוגע בכשרות חדרי האוכל, הקנטינות והמזנונים. על פי הוראות הכשרות אין מניעה כי חייל יביא עמו אוכל מהבית כאשר הוא חוזר לבסיס, למעט חמץ בפסח.

עוד מבהירים בפורום החילוני כי אין שום זכות לחייל דתי לצאת הביתה מוקדם יותר מחייל חילוני בימי שישי וערבי חג. הפקודה (הוראות הפיקוד העליון: 0101.07) לא מפרידה בין דתיים לחילוניים בעניין זה. כך על פי המסמך.

עוד עולה מן המסמך כי על רבנים, כמו על אישים אחרים חל איסור כניסה לבסיס, אלא אם כן יש אישור מיוחד מהמפקדים. בהתאם לפקודה(פקודת מטכ"ל:0101.37), מרצים אזרחיים – כולל רבנים אזרחיים (כלומר כאלו שאינם מגיעים לבסיס כחלק משירות מילואים פעיל כרבנים צבאיים) ופעילי עמותות דתיות (לרבות פעילי חב"ד) – יכולים להיכנס לבסיסי צה"ל רק בהזמנת מפקדת הפיקודים, חיל האוויר, חיל הים, מפקדת זרוע היבשה או קצין החינוך הראשי - ענף ההסברה, ולאחר אישור קצין חינוך ראשי אלא אם אושרו ע"י רשות צבאית מוסמכת לתפקידי הדרכה מקצועית – אבל להבנתנו – אין רב או עמותה דתית אשר מבצעים "הדרכה מקצועית". בפורום החילוני ממליצים לחייל שמתבשר על ביקור רב אזרחי או עמותה דתית בבסיסו, לבקש לקבל לעיונו את האישורים המתאימים, שאם לא כן ולא נתקבלו אישורים אלו - חל איסור על קיום ביקורים אלו בבסיס ועל המבקרים להתפנות מהמקום.

\סרן מיל' הרב איתי אסמן מעמותת 'תורת לחימה' הגיב למסמך הזה ואמר: "כ70 שנה משרתים חיילים דתיים, מסורתיים וחילוניים בצה"ל זה לצד זה באחווה ובאחדות השורות על יסודות איתנים של צביון ברור וכבוד הדדי אשר אין דוגמתו בשום ארגון במדינת ישראל. כך, כתף אל כתף ניצחנו מלחמות. בשנתיים האחרונות אידיליה זו מתערערת עקב כניסת אג'נדות ארגונים קיצוניים במימון הקרן החדשה דוגמת ה'פורום החילוני' 'עדאללה' ו'שוברים שתיקה' שפוגעים בחיילים ומפקדים. מטרתם אחת - לפגוע בקונצנזוס ולפורר את צה''ל מבפנים, ואת זאת לא נרשה."