היי יקרים, מה שלומכם?
לאחרונה, באחד הבקרים, בני בן החמש נכנס לחדרי והעיר אותי עם השאלה הבאה:
"אמא, מתי תקני לי רולרבליידס"? עניתי לו שאני לא יודעת. (עזוב אותי עכשיו, אני חצי ישנה בכלל...)
ואז הוא אמר משפט מדהים: "איך את לא יודעת אם זה תלוי בך"? אני לא יודעת מה אתם חווים כרגע כשאתם קוראים את התשובה שלו, אבל לי היא "הזיזה את הגבינה", כמו שאומרים. 


כמה דברים תלויים בנו בעולם הזה? האמת שהמון. ולפעמים כאילו לא המון בכלל. 
מצד אחד אנחנו בוחרים מה ללבוש בבוקר, עם מי להתחתן, כמה ילדים להביא, ואיזו קריירה לפתח. ומצד שני, אנחנו מחויבים לדברים בעבודה שאנחנו פחות אוהבים, משלמים מיסים כי חייבים, בוחרים מה ללבוש על פי מזג אוויר שנקבע לא על ידינו..
אחד הדברים שמעצימים אותנו כבני אנוש, הוא התחושה שיש לנו את היכולת לבחור. כשאני מרגישה שמשהו כפוי עלי ואני צריכה לעשות אותו מחוסר ברירה, אני מתכווצת, כי אני תמיד אעדיף לבחור בדבר. כשטווח הבחירה שלי גדל ואני פועלת ממנו, אני תמיד מרגישה טוב יותר.


זה נכון שבמציאות של העולם הזה, הרבה דברים לא תלויים בנו. אבל עדיין נשארה לנו הבחירה איך להגיב, איך להתנהג בסיטואציה. אשתף אתכם בכלי פרקטי בו אפשר להשתמש, בהקשר של הבחירה- מודל אפר"ת. אפר"ת הם ראשי תיבות: אירוע, פרשנות, רגש, תגובה.
בואו ניקח אירוע שעלול לקרות לכל אחד מאיתנו: לדוגמה: פוטרתי מהעבודה. הפרשנות שלי לאירוע יכולה להיות: אני כזאת גרועה, או לחילופין -הבוס שלי ממש אידיוט.. או, זה קרה כי לא התאמצתי מספיק, או, זה קרה כי הם לא מעריכים אותי מספיק. כל הפרשנויות השליליות האלו מובילות אותי להרגיש רגש שלילי, כמו כעס, עצב, אולי בושה. ומתוך הרגשות הללו אני ארצה להגיב כנראה בצורה שלילית: להשמיץ את הבוס, לצעוק עליו, או לחילופין להסתגר בתוך עצמי ולהיות בדיכאון.. בכל אופן, כאן המעגל הוא שלילי.


ואני שואלת אתכם: מתוך ארבעת הדברים הללו- על מה יש לי שליטה? על האירוע- לא. האירוע כבר קרה וזו היתה מציאות שנכפתה עלי. על הרגש? האמת שכן, אבל מאד מאד קשה, כי הרגש הוא תוצאה של הפרשנות. ז"א שעל הרגש די קשה לשלוט. התגובה היא תוצאה שנובעת מהרגש ולכן גם עליה כמעט ואין לי שליטה. אז על מה כן יש לי השפעה? בעיקר על הפרשנות. והדבר הזה חשוב כי שם יש ביטוי ליכולת הבחירה שלי! אני זו שבוחרת איך לפרש את המציאות.
אם נחזור לדוגמא, אפשר לראות שהאירוע קרה. פוטרתי. פרשנות? אנסה לפרש אחרת- אולי אבדוק את עצמי ואת איכות העבודה שלי ואגיע למסקנה שהבוס צדק ויכולתי להיות עובדת טובה יותר? אולי יש צמצומים בחברה וזה בכלל לא קשור לרצון המנהל או איכות העבודה שלי? ואולי ה' מסדר לי עבודה טובה יותר?
כשהפרשנות נפתחת לכיוונים אחרים, חיוביים יותר, הרגש שעולה, הוא בהתאם וכמובן התגובה. כי אם הפרשנות חיובית, גם הרגש יהיה חיובי ובהתאם- התגובה.
לא סתם רבי נחמן אמר "דע כי צריך לדון את כל האדם לכף זכות" וביקש ללמוד את התורה הזו הרבה.
יש המון מה לכתוב בנושא הבחירה, בחרתי להתמקד בפן מסוים שאני מקווה יכול לסייע לכם ככלי לחיים.  

באהבה
 

לכל הטורים של סיגל, היכנסו!

 

 

סיגל אברהם - מנחת קבוצות ומלווה תהליכי צמיחה אישיים וזוגיים. לשאלות ותגובות: sigalevi@gmail.com / 0586518290.