ועדת החוקה חוק ומשפט התכנסה היום (ג') לדיון בסוגיית יהדותם של ילדים מתרומת זרע. 

הדיון התקיים ביוזמת חברות הכנסת מיכל רוזין ומרב מיכאלי בנוגע למקרה בו רב סירב לתת היתר נישואים בעתיד על פי ההלכה, לבנן של זוג אימהות. לטענת חברות הכנסת, האיסור ניתן בניגוד לנוהל שנועד להקל על ילדים לאימהות יחידניות, שנולדו מתרומת זרע, להינשא בהתאם להלכה.

הרב ערך הליך בירור על יהדותו של הילד. במהלך הבירור הרב תחקר את האם על חייה האישיים וכשהבין שהיא מקיימת הורות משותפת עם אישה, פסל במקום את כשירותו של ילדן להתחתן כהלכה. ועדת החוקה בכנסת דנה בנהלים להיתרי נישואין מאחר ובישראל אין קריטריונים ברורים למתן היתר נישואין. 

משרד המשפטים הבהירו: "תהליכי פריון והולדה ומשמעותם, הוא נושא שיש לגביו דיונים הלכתיים שונים. כהיום אין חקיקה סדורה, בתי הדין נדרשים לנושא וזה לשיקול דעתם. כשמגיעים תיקי ממזרות קשים היועמ"ש לממשלה מעורב".

חבר הכנסת סמוטריץ גיבה את רב בית הדין: "אסור לכנסת להתערב בשלב זה. את הדיון המהותי יש לקיים ולפי היכרותי עם בתיה"ד והרבנות הראשית הם עושים כל מאמץ לחפש החלטה מקלה. יש מגבלות של הלכה שאי אפשר לפרוץ אותן".

משה גורט, מנהל לשכת מנ"כל בתי הדין הרבניים: "מדובר בהליך משפטי שאנחנו לא יכולים להתערב בו. לכל דיין יש כלים משלו לבצע את הבירור. הכלי לבירור הוא ההלכה".

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ):אישה שקיבלה תרומת זרע, על פי כל דיני ההלכה ברגע שהיא יהודייה הילד יהודי, אבל פתאום אורחות חייה לא נראות לרב, והוא מונע את רישום הילד כיהודי. האם יש נהלים ברורים לרבנות לגבי רישום של ילדים מתרומת זרע והאם זה הכלל?".