העולם הגדול והמופלא שלנו, מציע שמורות טבע מוכרות יותר ופחות, בהן תוכלו להיחשף לתופעות טבע ייחודיות, לראות את הטבע במלוא הדרו, ליהנות מניחוח הפרחים, לשמוע את שאגות בעלי החיים ביום ובלילה, ולהתחבר – לטבע, ולעצמכם. חיפשנו את שמורות הטבע שיותירו בכם את הרושם הכי עז, וחלק מהן אפילו ממש לא רחוק מכאן. רשימת שמורות הטבע שחייבים לבקר בהן לפחות פעם בחיים – לפניכם.

רגע קודם – מה צריך לפני שנוסעים לבקר בשמורת טבע?

ברשימת שמורות הטבע שלנו תמצאו שמורות טבע בקצה השני של העולם לצד שמורות טבע במרחק שעתיים טיסה מישראל; שמורות טבע שתוכלו ליהנות מהן בטרקים של ימים ובלינה באוהלים – לצד שמורות טבע במרחק חצי שעת נסיעה מאזור השופינג הקרוב. חשוב שתארזו את המזוודה (או ה"קיטבג") שלכם בהתאם ליעד, לאופי הטיול, למקומות הלינה, לעונת השנה ולמאפיינים הייחודיים למקום. בכל מקרה, אל תשכחו מצלמה טובה, וכמובן – רכשו ביטוח נסיעות לחו"ל, הכולל ביטוח אקסטרים אם בכוונתכם לטפס על הרים או לעסוק בפעילות אקסטרים אחרת במהלך הטיול, ביטוח ביטול נסיעה ו/או ביטוח לרכוש שתיקחו עימכם.

#1 – סרנגטי, אפריקה

שמורת הסרנגטי היא שמורה המשתרעת מעל כמעט 60,000 קילומטרים, באזור הצפוני של טנזניה ובקצה הדרומי של קניה. בתוך השמורה חלה תופעה מרתקת, היא נדידת עדרי הגנו ואיתם הזברות, כאשר הנדידה מתרחשת לאורך כל השנה – החל מחודשי ינואר פברואר (העונה הרטובה) מדרום השמורה – וכלה באוגוסט (העונה היבשה) אז העדרים בקניה, באזור נהר המסאי-מארה. עם עדרי הגנו והזברות, נעים חתולי הטרף ושאר דיירי השמורה, וטיול (או כמו שקוראים לזה המקומיים – Game Drive) בשמורה יאפשר לכם לצפות בטבע עוצמתי של סוואנה שטוחה וייחודית, ובה חיות אוכלות עשב וטורפים, היפופוטמים, תנינים, סוגים רבים של אנטילופות, פילים, ג'ירפות, ועוד – כולם בחצר האחורית של ביתם עצמם.

סרנגטי, אפריקהצילום: shutterstock

אגב, הר הקילימנג'רו, מההרים המאתגרים למטפסים בכל העולם, נמצא במרחק של כחמש שעות נסיעה מדרום השמורה, ושילוב של טיפוס לפסגת ההר (לא חייבים להיות מטפסים מקצועיים, אבל כדאי להגיע מצוידים לטיפוס בשלג) עשוי להיות בדיוק האתגר שאתם מחפשים.

#2 – עמק ג'וזייאגו, סין

שמורת הטבע ג'וזייאגו שבחבל סצ'ואן, היא מהאטרקציות המרהיבות שבמדינה העצומה. השמורה, המשתרעת מעל שטח של כמעט 300 קמ"ר, מציעה את הפסגות המושלגות הכי יפות בסין, עשרות (יש אומרים 40, אנחנו לא ספרנו)

Jiuzhaigou Valley, Chinaצילום: shutterstock


אגמים צלולים ושקופים במי טורקיז בהם תראו את השתקפות העצים העדינים של סין, מעל 2,500 סוגי צמחים שונים, מעל 300 סוגים שונים של בעלי חיים ועופות – ולא פחות מאשר 17 סוגים שונים של בעלי חיים נדירים – כן, גם דובי פנדה חיים בשטח השמורה (אם כי קשה לראות אותם, הם חיים הרחק מעין כל, במעבה החורש)

#3 – פליטביצה – שמורת האגמים, קרואטיה

והנה, כמובטח, גם שמורת טבע של פעם בחיים ממש כאן, באזור מדינות מזרח אירופה. קרואטיה היא מדינה שיש לה המון מה להציע לתיירים – חופי ים יפהפיים, אזורי קניות לחובבי הז'אנר – והרבה שמורות של טבע בראשיתי עוצר נשימה, כמו למשל שמורת פליטביצה, שיש בה כ – 16 אגמים ומקווי מים בצבעי תכלת וטורקיז, המחוברים ביניהם ברשת של מפלים (שבחלקם אפילו תוכלו לטבול). מסביב לאגמים, חורש טבעי יפהפה, וכמובן – מסלול הליכה נוח ואזורי מנוחה מוצלים.

פליטביצה – שמורת האגמיםצילום: shutterstock


בינות לצמחים המשתרעים על האדמה תוכלו להבחין מידי פעם בחתולי הבר המקומיים, בחמוסים ובציפורים והעופות המגוונים המבקרים במקום. מסלולי ההליכה במקום יארכו כשש שעות, לכן כדאי להצטייד בנעליים נוחות להליכה. ניתן לטייל בשמורה גם באמצעות קרוניות ייחודיות או בשייט מקומי.

#4 – רהנטהמבור, הודו – ביתו של הטיגריס הבנגאלי

נסיים בשמורת הטבע שהייתה בעבר פינת הצייד המלכותית של המהאראג'ה, שליט הודו – והיום היא מהווה ביתו המרתק של הטיגריס הבנגאלי. בשמורה הסיורים מתבצעים בג'יפ או ברכב סיירים פתוח, ותוכלו לראות קופים, אנטילופות, טווסים, ועוד רבים.

רהנטהמבור, הודוצילום: shutterstock


ההמלצה היא להקדיש לחקר השמורה לפחות שלושה ימי טיול, על מנת להבטיח שגם לכם ייצא לחזות במלך הבלתי מעורער של השמורה – הטיגריס הבנגאלי.