קיצור עונש למחבלים? בצה"ל הודיעו כי מוקמת וועדה אשר תבחן בקשות של מחבלים היושבים בכלא לקיצור עונשיהם, בדומה לוועדת השחרורים הקיימת במערכת המשפט הישראלית. כך פורסם הבוקר (א') בידיעות אחרונות. בתשובה לעתירה לבג"צ של מחבל שדרש לקצוב את עונשו, כתבו אלוף פיקוד המרכז והיועץ המשפטי של אזור איו"ש, כי "נערכה עבודת מטה לבחינת הסוגיה. בעקבות אותה עבודת מטה הוחלט להקים ועדה ממליצה לקציבת עונשי מאסר עולם באזור (יהודה ושומרון - א.ב.ק) בהתאם לכך גיבש יועמ"ש איו"ש טיוטת תיקון לחקיקת הביטחון בנושא אשר הועברה להתייחסות הגורמים הרלוונטיים".

במצב הקיים, מחבל אשר נשפט על ידי בית דין צבאי ביהודה ושומרון אינו יכול לבקש לקצוב את עונשו. הקמת הוועדה, אשר תלווה בתיקון חקיקה בנושא, צפויה להשוות את מעמד המחבלים למעמד כל אסיר בישראל אשר יכול לפנות לוועדת שחרורים לבחינת קיצור עונשו.

לאחר הפרסום כתב הבוקר שר הביטחון אביגדור ליברמן בטוויטר: "כל עוד אני שר הביטחון, אף מחבל לא יזכה לקיצור עונש, אפילו של שעה אחת".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאחרונה נחתם צו על פיו בקשות לקציבת עונש המוגשות למפקד פיקוד המרכז על ידי אסירים שנידונו למאסר עולם בבית משפט צבאי ייבחנו על ידי וועדה ממליצה בראשות שופט צבאי טרם הבאתן להחלטת מפקד הפיקוד. הרכב הוועדה וסדרי פעילותה הינם בדומה לוועדה הפועלת מכח חוק שחרור על תנאי ביחס לאסירים שנידונו למאסר עולם על ידי בית משפט אזרחי (לרבות מחבלים שנשפטו בישראל) בהתאמות הרלוונטיות לאזור יהודה ושומרון. הוועדה הוקמה בין היתר על רקע הערות שנשמעו במהלך דיון בעתירה לבג"ץ בנושא. בפסק דינו שניתן בימים האחרונים התייחס בית המשפט העליון לצורך להקים ועדה ממליצה בעניין מהרה".

ח"כ מוטי יוגב, ממלא מקום יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת תקף את יוזמת צה"ל להקים ועדה לבחינת הקלה בעונשם של מחבלים: "מי שמרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים". התערבותם של גורמים בכירים במדים בשיקולים מוסריים וערכיים יצרו את ההחלטה המעוותת לבטל את הריסת בית המחבל שרצח את עדיאל קולמן הי"ד מסיבות של אי שפיות ומצד שני לחפש הקלות בעונשם של רוצחים. אני קורא לשר הביטחון לבחון החלטות אלו ולבטלן על בסיס מוסרי."

תנועת "אם תרצו" וארגון לביא, העוסקים בסיוע משפטי למשפחות שכולות, תקפו את המהלך בהודעה משותפת: "הקמת ועדת ההקצבות למחבלים תוביל בהכרח לשחרור של מחבלים רוצחים בהיקף עצום ידי שנה ולפגיעה חמורה בהרתעה".