אהובים עליי ימי חודשי אלול- תשרי, בהם הערב הולך ומתארך והיום הולך וקצר. הקיץ מראה סימני עייפות, ובערב מנשבת רוח קרירה המעניקה תחושה רומנטית המזכירה כי הסתיו מתקרב. בימים אלה ובפרט בראש השנה יש הרגשת התחדשות, מעין תנועה מעגלית שמביאה אותנו לנקודה בה היינו בעבר, אך עם הזדמנות חדשה לשינוי. האדם הוא אותו אדם, הגוף זהה, הנפש משתוקקת לעוף גבוה והאדם מתחדש, משיל את קליפות העבר וצומח לעתיד חדש בו הוא מבקש להגשים חלומות ישנים חדשים, להיות טוב יותר עם עצמו, עם הסביבה ואלוהיו.

בימי ראש השנה יש נטייה לראות את אימת הדין והפחד מהלא נודע, ימים של ספק. לעצמי אני אומר ומבקש בכל שנה דווקא להתמקד בשמחה, בהודיה על השנה שהייתה, ובתפילה לשנה מוצלחת ומבורכת. כדי לחזק את רוח השמחה וכהדרכת חז"ל לקבל על עצמנו קבלה טובה לשנה החדשה אני משתדל למצוא את הדברים שישמחו אותי כמו להשתדל לקנות יין טוב לחג. ברוח זו בחרתי את רשימת היינות לראש השנה התשע"ט, כאלה המעניקים שמחה, מעוררים את החושים ומסייעים לנו להודות על שהיה ולהרים עיניים למעלה ולהתפלל לשנה טובה ומוצלחת.

 

סירה רזרב 2016 - יקב טוליפ

יין זני 100% ענבי סירה מאזור הכרמים של כפר יובל שבאצבע הגליל המאופיינים בקרקע המשלבת בזלת וטרה רוסה. היין התיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. באף ריח פלפל שחור, שזיף מיובש ורמיזות שוקולד, טעם מרובד ומורכב עם סיומת ארוכה. בהחלט יכול להיות שחקן מרכזי בארוחת החג לצד תבשילי קדירה. 129 ש"ח.

 

 

מרסלאן כרם רבדים - תבור 2014

אחת לכמה עונות יש מלך חדש בזני הענבים ליינות הלבנים והאדומים, אני מעריך כי השנים הקרובות הן של המרסלאן. זהו זן צרפתי אשר נוצר מהכלאה של קברנה סוביניון וגרנאש. מקורותיו של המרסלאן מגיעים מחבל לנגדוק שבדרום צרפת,  עם מזג ים תיכוני שהחך הישראלי גילה כי הוא אוהב ללגום.

הכרמים נטועים בפסגות הרי יהודה בגובה של יותר מ-900 מטרים מעל פני הים, מספקים ענבים שנהנו ממנות קור יפות בחורף ובעלי בשרניות וארומטיות טובה, היין התיישן בחביות 18 חודשים. באף עשבוניות נעימה, דובדבנים, פירות יער, וניל ומעט טבק. היין ניחן בגוף מאוזן וסיומת מהנה.  היין מאופק ואלגנטי בעל גוף עשיר ויכולת התיישנות והתבגרות. 120 ש"ח.

 

 

סוביניון בלאן 2017 - יקב BRAVDO

אי שם ב-99 החליטו פרופסור בן עמי ברבדו ותלמידו לשעבר פרופסור עודד שוסיוב חברי הסגל האקדמי של האוניברסיטה העברית בירושלים לממש את הידע הרב שצברו בגידול ענבים וייצור יין, והקימו את יקב כרמי יוסף המייצר את יינות ברבדו. הכרמים והיקב נמצאים ליד המושבה כרמי יוסף בנחלה של משפחת שוסיוב, בשיפולי הרי יהודה בואך ירושלים על אדמת גיר כבדה ועשירה באבן. היקב אינו גדול אך מוכיח איכות יינות בקביעות עם הרבה מחשבה מאחורי המוצר שמתקבל על המדף.  

היין הינו 100% מענבי סוביניון בלאן המגיעים מכרם יחידני באזור גזר.  באף ריח לימוני מרענן, ומעט עשבוניות. בטעימה ניכר כי היין עדין אך מודגשת המינרליות וטעמי הפרי. אני מאוד אוהב את הז'אנר של סובניון בלאן מהסוג הזה שמעיר אותי ומרענן את החך בכל לגימה, מומלץ לשתות קר מאוד (5-6 מעלות), אחלה יין לצהרי החג. כל הכבוד לפרופסורים. 80 ש"ח.

 

צילום: יח"צ

 

ויונייה 22 2017 - יקב מדבר

אם יש עתיד להתיישבות בנגב הוא נראה כמו יקב מדבר. היקב הקטן יחסית (60,000 בקבוקים) והמוקפד פועל מרובע האמנים בעיר ערד שבנגב. היקב שם דגש על הפקת יינות "טרואריים" עם מינימום טעמי חבית כדי להותיר את טעמי הפרי במלואם. מרבית הענבים מגיעים מחלקות באזור המאופיינות בגובה של 800 מטרים מעל פני הים, אדמת לס מחלחלת המצריכה משטר השקיה וטיפול נכון, והבדל קיצוני בין חום ביום לקור בלילה.

זהו יין שבהגדרתו נקרא זני אך משלב במינון של עד 15% ענבי ריזלינג לצד ענבי ויוניה המהווים את עיקר היין. היין בעל גוון ענברי, באף ריח הדרים ופירותיות טובה, בטעימה היין עם גוף קל, מרענן, ארומטי במידה. אפריטיף מוצלח לארוחה חגיגית או כפי שהגדירה האקדמיה ללשון את המילה "אֶקְדָּם". 35 ש"ח.

 

פרנץ' בלנד 2017 - יקב רקנאטי

בשנים האחרונות הפך יקב רקנאטי לשם נרדף למצוינות בינלאומית בעולם היין, כחלק מהתהליך הפיק היקב את פרנץ' בלנד 2017. זהו בלנד ראשון מסוגו המהווה "טעימה קטנה" מחזון היקב לחתור למצוינות ולנסות דברים חדשים וחדשניים. זו אמנם רק השנה השנייה של פרנץ' בלנד רקנאטי, אבל קל לזהות כוכב גם כשהוא צעיר.
היין מופק מענבי פרנץ' קולומבר יחד עם מעט ענבי סוביניון בלאן ומוסקט מאזור הגליל התחתון, עבר תהליך התססה בטמפ' נמוכה כדי לשמר את טעמי הפרי, ונוצר יין חצי יבש רענן וארומטי. בואו נעזוב את התיאורים הטכניים, יין שהוא תענוג ללגימה, שימו אחד על שולחן החג. 85 ש"ח.

 

 

פטיט סירה, אסטייט סינגל ויניארד 2016 - יקב תשבי

אני אוהב להגיע ליקב תשבי כי זו חוויה לכל החושים. העיצוב מושלם, השוקולדים של ולרונה הנמכרים במקום טעימים בטירוף, המאפיה, הגריל, ובית הקפה מסעדה פשוט מעולים ויוצרים אווירה כפרית ונעימה, ועל כל אלו נוסיף את היינות של תשבי. תכל'ס אם יש לכם בוקר פנוי ובא לכם להתפנק כמו שצריך סעו לתשבי לסיור וארוחת בוקר.

זהו יין 100% זני מכרם באזור גבעת עדה בואך בנימינה. היין התיישן בחביות עץ אלון אמריקאיות 12 חודשים, ולא עבר סינון והצללה כדי לשמור על עומק הטעמים ככל הניתן. באף פטל שחור, וניל ותפוח ירוק. בטעימה מורגש יין עם גוף מלא, טעמי חבית מודגשים. תעשו מקום ליד שולחן החג, זהו יין עם הרבה אופי שצריך את המרחב. 130 ש"ח.

 

אלטיטוד 585+ 2014 - יקב ברקן

סדרת אלטיטוד של ברקן הינה סדרה עילית של היקב, המגדירה את שמות היינות בהתאם לגובה החלקות בהן גדלים הענבים. מובן מתוך כך כי ביקב ברקן נותנים משמעות מרכזית לגובה גידול הענבים בהשפעה על איכויות היין. במקרה זה מדובר בכרם נוף שבקיבוץ מנרה בגליל העליון.
זהו יין 100% מענבי קברנה סובניון, יין קלאסי עם ארומה ראשונית עוצמתית וגוף אלגנטי. באף ריח שזיף אדום ודובדבן עם קו מובחן של טעמי עץ, המושפעים מיישון במשך 14 חודשים בחביות, רובן מאלון צרפתי. לאוהבי יין "טאניני" זהו יין מומלץ מאוד, בעל גוף בינוני וסיומת ארוכה יחסית. 95 ש"ח.

 

לגאטו מרלו 2016 - יקב היוצר

כשפיליפ ליכטנשטיין חבר ליקב ארזה כדי לפתח סדרת יינות עם ניחוח צרפתי הרבה הרימו גבה על היכולת של ארזה לתת מוצר כזה. בפועל המציאות מוכיחה יינות עקביים עם אופי עדין הנעימים לשתייה. לזה תוסיפו את העיצוב המוקפד והעבודה המוצלחת בפיתוח המותג וקיבלתם יין שכיף לפתוח בשולחן החג.
יין 100% זני מענבי מרלו, שעבר התיישנות 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. באף פירות יער שחורים ואדומים וניחוח אדמתי נעים. הייתי שמח ללגום את היין הזה לצד מנת ברווז בתנור עם תפוזים בתור מלווה נעים ועדין. המחיר משתלם מאוד ביחס לתוצר, שווה קניה. 60 ש"ח.

 

 

חג שמח, שנה טובה ומתוקה!