סרט יפני שמופץ בארץ אינה תופעה שכיחה. בדרך כלל סרטים יפנים שמופצים כאן יהיו סרטים העוסקים בנושאים גלובליים וכך גם סרט זה. זהו סרט מרגש עד דמעות העוסק בנושא האמהות ופמיניזם תוצרת יפן. הסרט מציג דמות אישה חזקה, המניעה את משפחתה מתוך אהבה אין קץ. אלו נושאים אנושיים המצליחים לעבור לצופה הישראלי למרות הבדלי התרבות. הסרט מספר את סיפור משפחת סשינו שניהלה בית מרחץ מסורתי, עד שאבי המשפחה החליט לעזוב את הבית. כאשר אשתו, המגדלת את בתם המתבגרת, מגלה כי נותרו לחייה מספר חודשים בלבד, היא בוחרת להסתיר זאת ממנה ועורכת רשימת משימות, בהן למצוא את האב הנעלם ולפתוח מחדש את בית המרחץ.

השפה הקולנועית בסרט קולחת ועשירה, ומצליחה לספר את הסיפור בדרך חזותית, יחד עם דמויות מורכבות של אמא ובת. במציאות השוררת כיום ביפן בה החברה מאוד חומרנית, זהו סרט המצליח לסחוף את צופיו לים של רגשות עמוקים ומי אמבט חמים. הסרט מתמודד עם המציאות המודרנית של משפחות מורכבות ובעיקר מציג מודל של אהבת אם מיוחדת ומעוררת הערצה.

 

 

 

האמהות נבחנת בסרט על ידי הצגת מגוון סוגים של אימהות נעדרת. אם שמתה בזמן הלידה, האם הנוטשת והאם החורגת. וסיפור המסגרת בסרט מציג את האם – גיבורת הסרט העומדת למות ממחלת הסרטן. הגיבורה אינה בוכה על מצבה אלא מחפשת מה עליה לעשות עד למותה הצפוי. דמותה של האם היא מודל של האם ה'מושלמת', אך היא גם דמות מעודכנת. היא איננה נשלטת על ידי עולם גברי  אלא אשה חיובית, נמרצת ודעתנית. היא מבינה כי מה שנדרש לעיתים היא אמירת האמת הלא נעימה, והתעקשות נחרצת כדי לחלץ את בתה מעמדת הקורבן. גילוי עובדת המוות הקרב מחייב נקיטת צעדים נמרצים ומקנה לנחישותה צלילות נוספת. היא נעזרת בבלש סימפטי שגם הוא מטפל לבדו בבתו הקטנה לאחר שאשתו נפטרה, וזאת כדי לאתר את בעלה שעזב. כאשר בעלה נמצא ומתוודע לנסיבות הטרגיות הוא שב לבית המשפחה יחד עם ילדה בת - 9 שהיא בתו מהאישה שעבורה עזב את הבית.

 תהליך איחוי המשפחה המורכבת נבנה סביב שיפוץ ופתיחה מחדש של בית המרחץ המשפחתי. בית המרחץ הוא סמל לתהליך האישי והמשפחתי שעובר על גיבוריו. לבית הרחצה יש משמעות עמוקה בתרבות היפנית כמרחב המייצר קרבה ואינטימיות בין זרים. ואמנם, גיבורת הסרט, מציגה מודל של אמהות הפורשת חסות על דמויות נוספות מעבר למשפחה הגרעינית שלה. בכך היא מגלמת ערכים של נתינה וקרבה הזהים לאלו של בית הרחצה.

אז למרות שזהו סרט יפני המציג תרבות רחוקה ובלתי מוכרת עבור רובנו, כדאי לצפות בו, כי בסיום הסרט תישארו עם תחושה של אהבה גדולה, ועם רצון לחיפוש דרכים להוספת טוב בעולם!

במאי: ריוטה נאקנו .  125 ד'  יפן 2018.


 

לא לאלימות –   [star count=5]


צניעות –[star count=2] (סצינה אחת בה נגנבים בגדי הילדה)


התנהגות ושפה –[star count=4]


ערכים – [star count=5]


שווה צפייה - [star count=5]

 

איכות קולנועית – [star count=4]

 

צפייה מהנה!


 

 

כתבה: ציפי קלר - מנהלת הספריות ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג.