ממשלת ישראל החליטה לגלות איפוק ולתת הזדמנות להפסקת אש. נקווה שכך יהיה אולם אם חלילה הפסקת האש לא תחזיק מעמד ויהיה ירי לכוון לישראל יש לעשות את הכל על מנת לשמוע להוראות פיקוד העורף אבקש להתייחס לכמה נקודות הלכתיות הקשורות לאירועי הירי. 

נוהלי שבת 

נשיאת טלפון נייד - ביישובים יש צוות צח"י ראש הצוות ילך עם טלפון נייד במהלך השבת ויפעל במהלך השבת בכפוף לחומרת המציאות. 

רדיו גל שקט – מותר להשאיר את רדיו בגל שקט על מנת לשמוע את האזעקה. 

אמירת תהילים בשבת – כאשר הציבור נמצא בסכנה מותר לזעוק ולהתפלל אף בשבת. ראוי גם לומר פרק תהילים של הודאה על הנסים הגדולים שמתרחשים בכל יום. [שו"ע או"ח רפח,ט] 

טיפול בנפגע חרדה –אדם שמופיעים אצלו סימני חרדה כתוצאה ממתח פנימי וניכר שאינו יכול לתפקד מוגדר כנפגע חרדה. זה מתרחש כאשר המנגנונים הפסיכולוגיים והפיזיולוגיים לא עומדים בלחץ. החרדה מתבטאת בפעילות יתר של הגוף כמו רעד, או הלם ובכך לא ניתן להגיב למציאות. התופעות השכיחות במצבים של חרדה הן עצבנות יתר, פאניקה, תחושת איבוד שליטה, דאגנות יתר, כעס, ייאוש, רגשי אשם וחוסר אונים. תסמינים של פגיעת חרדה כוללים רעד, ניתוק מהסביבה, בכי, יבבות ותגובות פיזיולוגיות כמו הזעה דופק מואץ ולחץ דם שעולה. בשלב ראשון יש לנסות להרגיע עצמאית ואם אין שיפור להתייעץ עם רופא זמין לטיפול. אם אין רופא במקום יש לפנות לבית החולים מספק פקוח נפש. [יומא פד ע"ב 'ראה דלת שננעלה' רש"י שם, שו"ע או"ח שכח ,יג משנה ברורה ס"ק לח] 

להתקשר בטלפון במקרה של ארוע שיש בו נפגעים – לא מחללים שבת על מנת למנוע דאגה מקרובי משפחה שעלולים לשמוע על האירוע וחוששים לבני משפחתם. במקרים חריגים יש להיוועץ ברב. 

נהלי תפילה 

בתי הכנסת – ביישובים שמתקיים בהם מנין אחד וכלם מתאספים בבית הכנסת יש צורך לוודא עם פיקוד העורף על המספר האנשים שמותר שינכחו במקום אחד. נכון להימנע מלהביא ילדים קטנים לבית הכנסת שעלולים לצאת החוצה ולהיות ללא השגחה. 

אזעקה בעת תפילת העמידה – יש להפסיק את התפילה ללכת למקום מוגן ולא לדבר במהלך ההליכה. ניתן להמשיך את התפילה ממקום שהפסיק. ההליכה עצמה אינה נחשבת להפסק [עיין שו"ע קד,א משנה ברורה ס"ק ב] אולם אם היה מטח ארוך וממושך ולא היה ניתן להמשיך ולהתפלל כ- 5 דק' מרגע ההפסקה [שיעור ממוצע של תפילת העמידה מתחילה ועד סוף] יש להתחיל את התפילה מחדש. אם נעשתה הפסקה קצרה יותר אם נעצר בברכות האמצעיות יש לחזור לתחילת הברכה בה עצר, ואם מדובר בשלוש הברכות הראשונות או בשלוש הברכות האחרונות – יש לחזור לראש שלש הברכות. (שו"ע קד ה).

דאגה לחלשים 

טיפול בקהילה - ראוי ונכון להצמיד משפחות מאמצות לאנשים מבוגרים ולבדוק שאכן הם בסדר לאחר כל אזעקה.

הכותב הוא יו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל ורב מושב משואות יצחק.