עשרות אלפי אנשים הגיעו הערב (מוצאי שבת) לכיכר רבין בתל אביב כדי להפגין נגד חוק הלאום, כשבמוקד המאבק, רבים מהעדה הדרוזית שטענו לכך שהחוק מתעלם מהם.

"אני מאמין כי העם היהודי זכאי למדינת לאום", אמר ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, "יחד עם זאת אני משוכנע שמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית חייבת להיות דוגמה ומופת לכל המדינות ולכל העמים ביחסה למיעוטים ולבני דתות אחרות".

בהמשך הוא תקף את יוזמי החוק, "לא ארד להסתה של הפודלים שנשלחו לחזית להגן. אין לי כבוד לימין הפופוליסטי המזויף. ימין אמיתי שאוהב את מדינת ישראל היה מתהפך כשהיה רואה מה עושים ממשיכי דרכו".

מוחים נגד חוק הלאום. בני העדה הדרוזיתצילום: פלאש 90. תומר נאוברג

תא"ל במיל' אמל אסעד הוסיף כי "מעצרת זו בה שולבו הידיים והלבבות, אנו יוצאים לשנים רבות נוספות של חיים משותפים במדינת ישראל, ברוח מגילת העצמאות. אנו מוכנים לקיים שיח עם כל גורם בממשלה, למען פתרון הסוגיה ולטובת עתיד בנינו".

מנהיג העדה הדרוזית השייח מואפק טריף, ציין כי "מעולם לא ערערנו על זהותה היהודית של המדינה. אף אחד לא יכול ללמד אותנו מהי הקרבה, ואף אחד לא יכול להטיף לנו על נאמנות. בתי הקברות הצבאיים ומאות החללים יעידו על כך. כמו שאנחנו נלחמים על קיומה של המדינה, אנחנו נחושים להילחם על הזכות לחיות בשוויון ובכבוד. ישראלים אנחנו, אחים אנחנו".

איוב קראצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהפגנת המחאה נכחו על פי הערכות כ-50 אלף בני אדם, אולם יש שטענו כי המספר היה כמעט כפול. מי שבחר שלא להגיע להפגנה היה בן העדה הדרוזית, שגם הצביע בעד חוק הלאום, שר התקשורת איוב קרא מהליכוד. לתכנית 'פגוש את העיתונות' ברשת 13 אמר כי "הדרוזים לא נגד החוק, הם רוצים להיות חלק ממנו. מדובר בציבור גדול שתומך בחוק, והדרוזים מחפשים את השוויון".

לדבריו, "כבר שבועיים שאני יושב עם ראש הממשלה כדי להביא למצב שהדרוזים ירגישו טוב. אם לא הייתה לי אמפתיה אז לא הייתי עושה את זה". עוד הוא אמר כי הסכם הפשרה יעלה לדיון השבוע, "לא היו עושים שר דרוזי, מביאים להם מנהלת ומביאים תוכנית כל כך גדולה של מיליארדים. הממשלה הזו עושה כל כך הרבה ומישהו עולה עליה ועושה סיבוב על העדה המסכנה הזו. אני אביא להם מה שהם לא קיבלו 70 שנה".