זה התחיל השבוע: הילדים יצאו ממסגרות הלימודים, וגם אם חלקם ממשיכים שבועיים שלושה בקייטנות, עדיין נשאר המון זמן פנוי. בנוסף לאתגר של השגחה מיוחדת על הקטנים והעסקתם, מדובר בנטל כספי. סקר שנערך באחרונה בנושא הוצאות בתקופת החופש הגדול על ילדים מגיל 6 ומעלה גילה שאומדן ההוצאה הממוצעת על הילדים (לא כולל קייטנות) הוא 3750 שקלים. אם מוסיפים את עלות הקייטנות - ההוצאה הממוצעת למשפחה בחופשת הקיץ היא כ-7100 שקלים.

על רקע הנתונים האלה, חשוב להזכיר שברוב הקניונים יש פעילויות חינם, למרות שהמקומות האלה מהווים כמובן גם מלכודת דבש לקניית ממתקים, צעצועים ומזון מהיר.

אבל בחינמונים לא די. ולכן ליקטתי מתוך עשרות רבות של אטרקציות ופעילויות קיץ מיוחדות, את אלה שמצדיקות את ההשקעה הכספית הנדרשת להגיע אליהן. הנחו אותי שני קריטריונים:

  1. תועלת של ידע או חינוך לערכים, הנלווית לבילוי. 2. האם גם המבוגרים המלווים את הילדים יכולים ליהנות.

נתחיל בירושלים. העיר גדושה בעשרות אטרקציות, ולא היה קל להחליט על איזה מהן להמליץ, אך אין ספק שגן החיות התנכ"י, הוא אחד המומלצים. בקיץ הזה יש בו הופעות של מוזיקה חיה בשעות הערב והלילה, וניתן לראות אז בעלי חיים שלא פעילים ביום, מתעוררים לחיים.

גן החיות התנ"כיצילום: פלאש 90

הכי מומלץ: הסיור שיתקיים לראשונה השנה - "וטרינרים צעירים" (ביקור במרפאת הגן שבו רואים בין היתר כיצד מטפלים בנחשים ארסיים וכיצד מחסנים את הפינגווינים). 44 שקלים עד גיל 18, מבוגרים -58 שקלים. לסיורים חייבים הרשמה מראש, ותשלום נפרד.

צמוד לגן החיות התנכ"י הוא אקווריום ישראל, שנפתח למבקרים אחרי השקעה של 100 מיליון שקלים. כרישים שוחים באקווריום ענק שקיר הזכוכית שלו הוא בגובה 6 מטרים, הצמחייה והדגה בים התיכון ובים סוף, ריף אלמוגים, מדוזות, סוסוני הים וכוכבי הים, צלופחים ובעלי חיים ימיים אחרים שיובאו מקניה עד אינדונזיה. הקטע המרשים והחשוב ביותר כאן הוא החינוך להגנה סביבתית. המבקרים לומדים שקיים אי גדול באוקיינוס המורכב מפסולת ושבבטנם של רבע מכל הדגים על פני כדור הארץ נמצאים שקיות ניילון. ביציאה עוצרים ליד "קיר המחויבות", קיר אינטראקטיבי גדול שבו נרשמים למחויבות לשמור על הסביבה הימית ועל ניקיון החופים. חייבים הרשמה מראש. 45 שקלים לאדם.

אקווריום ישראלצילום: נעמי גוטקינד גולן

בשדרת המוזיאונים הירושלמית, מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד מציע לראשונה בישראל את "על הקצה". תערוכה המומחשת באמירה: "אם לא מנסים לא מצליחים". המבקרים בודקים את יכולותיהם להתמודד עם סיכונים כמפתח להגיע להישגים, באמצעות עשרות מוצגים אינטראקטיביים ביניהם הליכה על חבל דק. ויש גם תערוכת ציוד מגן שהוגדל לממדי ענק, הדגמה מדעית של חשמל סטטי המאפשר להעיף אביזרים באוויר, אתגר בשם "אמיצים על עצים" המזמין ילדים לצעוד על גשר תלוי ולטפס לגובה, ועוד. המוזיאון מקיים גם מופע קרקסי קומי בשם "מופע החנונים", לסירוגין עם "מופע הבסקולה" המציג אקרובטיקה חדשנית. ויש גם סרט קצר על טכניקת התעופה המדהימה של הציפורים. עד גיל 5 הכניסה חינם. כרטיס יחיד: 60 שקלים. כרטיס משפחתי כולל סבים - 220 שקלים.

אנחנו עדיין בירושלים עם פסטיבל הבובות בתאריכים 12-16 באוגוסט. בגן הפעמון, בתיאטרון החאן ובאתרים נוספים בעיר, יעלו הצגות מצרפת ופולין, ישראל (תיאטרון הקרון) וארצות נוספות, שבאמצעות בובות קסומות או צלליות של בובות, עוסקות בעולם שלם של תכנים ודימויים. בין היתר, מחול שקיות, מעשה בסנדוויץ' רעב, מסע אל הירח ובחזרה, פיקניק קרחונים באנטרקטיקה (בגן הפעמון), ועוד הרבה. על הקסם הלא נגמר של בובות ועצמים מונפשים לכל הגילאים, לא צריך להכביר מילים. 35-65 שקלים להצגות הילדים.

הפוגה מתבקשת מהפעילות האינטנסיבית בתערוכות ובהצגות, מובילה אותנו לערוגות התותים של קיבוץ רמת רחל, בפאתי ירושלים. תות שדה של קיץ הוא כאן אטרקציה מיוחדת. מגדלים את התותים מוגבהים מעל פני הקרקע, והם מתוקים מאוד. השיטה: קטוף ואכול במקום ככל יכולתך. אבל הסיפור הגדול ביותר של רמת רחל הוא הספא החדש. בריכות ענק, מהמפוארות ביותר שראיתי בישראל. אחת מהן לילדים עם דמויות אגדה, ומגלשת מים באורך מאה מטרים, כנראה הארוכה ביותר בארץ. הספא כולל גם חדר כושר, חמאם, סאונה וחדרי טיפולים. הביקור ברמת רחל כמוהו כסיור במכונת זמן על פני ההיסטוריה הקיבוצית לדורותיה. גם סיור היכרות עם אורח החיים "של פעם", חדר האוכל, בית הילדים שפועל עדיין, ביתני המשק, תעלות ובונקרים שנשארו ממלחמת תש"ח. וגם מיטב פינוקי שנות האלפיים בספא המשוכלל שהושקעו בו עשרות מיליוני שקלים. הקיבוצניקים גאים להדגיש שהכול  מההון העצמי של המשק שלהם, שעדיין מתקיים בשיטה השיתופית.

בריכת הילדיםצילום: רמת רחל

המקום השני ביעדי הקיץ אחרי ירושלים הוא הגליל, מגנט לכל מי שרוצה אקלים מעט צונן, נוף הררי ומים. בראש הנקרה התנאים האלה מתקיימים, והכי שווה להגיע לשם בכל יום שלישי בשבוע אחרי רדת החשכה, לסיור עששיות בנקרות. יורדים לשם ברכבל מואר, ומקבלים סיור מודרך באווירה קסומה של גלי ים מתנפצים לתוך פתחי הסלעים. חייבים להירשם מראש. 45 שקלים לילד, 50 למבוגר.

קסם המים הזורמים קיים גם בשייט הקייקים בכפר בלום, המתאים נגיל 5. לגילאי שנתיים יש מסלול רגוע וקצר בשם "קייקיד". עוד במקום אומגה למים ופארק חבלים. 99 שקלים למבוגר, 65 לילד לפני הנחות.

מים אינם תנאי הכרחי? צוק מנרה מציע את הרכבל הארוך במדינה, בנג'י, סנפלינג ממצוק, והעיקר נוף גבהים מרתק. 74-84  שקלים.

גבהים מרשימים עוד יותר יש באתר החרמון, לשם מעפילים ברכבל, וגולשים כלפי מטה באבובים או מזחלות הרים. 49-79  שקלים לאדם. שימו לב, הכניסה ברכבים היא רק עד השעה 15.00.

בכל זאת מים? "דג על הדן" בקיבוץ הגושרים: סיור בחוות גידול דגים, וחוויה יוצאת דופן של ליטוף דגים. מסתבר שיש שם דגי חדקן שאוהבים מגע של ידי אדם. 25 שקלים. חינם עד גיל 3. בתיאום מראש בלבד. ולמרות שמפלים הם נדירים בארץ, יש אחד די הגון בגן השלושה (הסחנה) בעמק המעיינות.

הסחנהצילום: יח"צ

איך אפשר לעבור חופש גדול בלי דינוזאורים? אז אם על מסך גדול, ביס פלנט בראשון לציון מומלץ הסרט החדש "עולם היורה: נפילת הממלכה", ואם בהמחשה פיזית, בובות ענק מתנועעות ושואגות במבוך הדינוזאורים גן גו-יורה בפארק האוסטרלי שבעמק המעיינות. יש שם סיורים אורקוליים ליליים כך שלא חייבים לסבול מהחום הכבד של עמק בית שאן. 59 שקלים מגיל שנתיים. לא דינוזאורים, אבל תניני ענק חיים, מרתקים כל מבקר בחמת גדר, המציעה גם קרקס תוכים, בריכות מים תרמיים חמים לצד בריכות מים קרים. כל בני המשפחה לא יישכחו ימים רבים גם את מראה האכלת עשרות התנינים. 99 שקלים.

גן גורוצילום: נדב כפיר

ההמלצה הבאה שלי הם פארקים מושקעים. בצפון למשל, נפתח בקריית שמונה פארק חדש, בלב העיר עם מסלול מעגלי חינמי באורך 2 קילומטרים, הכולל נחלים זורמים, צמחיית ג'ונגל ארץ ישראלית, מפל וסבך קנים. ובאזור מודיעין, פארק נאות קדומים. כל יום חמישי אחרי הצהריים מתקיים בו סיור בעקבות אחד מארבעה יסודות הטבע, אדמה (כולל התנסות בבנייה בבוץ), רוח (הכנת פעמוני רוח), מים (מתקנים קדומים שהופעלו בכוח המים כמו טחנת קמח), ואש (התנסות בשיטות קדומות להדלקת אש). כל סיור מתקיים בתאריך אחר ומחייב הרשמה מראש. עלותו: 40 שקלים מגיל 4.

נאות קדומיםצילום: אלדד מאסטרו

למי שסיורי טבע לא עושים את זה, הנה כמה אטרקציות מסוג אחר. בגן הלאומי מעיין חרוד בימים 2-3 באוגוסט, יתקיים פסטיבל כדורים פורחים ענקיים, שיתעופפו מעל הגלבוע, ובמקביל - צניחה חופשית מכדור פורח, לצד פעילויות רבות אחרות. 499 שקלים למשפחה של זוג מבוגרים ושני ילדים, כולל לינת שטח, לא כולל טיס בכדור פורח שגם אותה ניתן להזמין במקום. הכניסה עד גיל שנתיים – ללא תשלום. הפסטיבל יתקיים שבוע לאחר מכן גם בצפון הנגב, בתאריכים 9-10 באוגוסט.

עוד יותר דרומה, במצפה רמון, יתרחש ב-27 ביולי ליקוי ירח, תופעה שמימית המתרחשת פעם ב-20 שנה. הילדים שלכם יוכלו לראות דבר דומה שוב, רק בבגרותם. ללא ספק חוויה נדירה. ואם אתם שם בסביבה, אל תוותרו על חוות האלפקות.

בדרך למכתש עוצרים בלונדע, מוזיאון הילדים של באר שבע ע"ש ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, לעניות דעתי המוזיאון החדשני ביותר בארץ בשיטות הלמידה תוך כדי משחק, שהוא מצליח לקדם. כ-50 מייצגים ומתקנים כולל עמדות צילום ושידור, שלומדים בהם עברית וחשבון, גיאוגרפיה, היסטוריה וטבע, תוך כדי שעשועים מבדרים, שלא מכבידים או "חופרים" לרגע. והשנה יש גם הופעות של קרקס פלורנטין. 55 שקלים לאדם, 10 שקלים תוספת לקרקס. מומלץ להזמין מראש.  

"אלומיני" הוא מופע אינטראקטיבי עוצר נשימה לכל הגילאים שבו רקדנים מושחלים בצינורות אלומיניום גמישים מתנועעים לקול צלילי מוסיקה ויוצרים אינטראקציות הומוריסטיות מרהיבות. ההופעות יתקיימו במוזיאון תל אביב לאמנות ב-20 עד 22 באוגוסט. כ-109 שקלים לאדם.

אלומיניצילום: כפיר בולוטין

לרשימת המופעים לכל הגילאים הייתי מוסיפה גם את "מפצח האגוזים" של התיאטרון הלאומי הרוסי על הקרח. מאה אמני במה רוסים מוכיחים יכולות אקרובטיות וריקוד בלט על הקרח ברמה גבוהה, כולל פעלולי תאורה, וכמובן המוסיקה של צ'ייקובסקי. ההופעות יתקיימו בסוף יולי ותחילת אוגוסט. פרטים באינטרנט.

 

ואין קרח בלי להתנסות אישית בחוויית ההחלקה, שמאפשר היכל הקרח בחולון Ice Peaks? אפשר לקבל שם שיעורים פרטיים בהחלקה, לערוך ימי הולדת וגיבושונים, ומחזיקי כרטיסי אשראי ישראכרט , לאומי קארד וויזה כאל יקבלו הוזלות והנחות.

היכל הקרח חולוןצילום: נעמי גוטקינד גולן

הפסקת בילוי הכרחית ("אני רעב" מכריזים הילדים בטיול אחת לשעה כידוע), היא ארוחת הילדים באחד הסניפים של רשת קפה גרג הפרושה בכל הארץ, והשיקה לקראת החופש הגדול תפריט ילדים ב-29 שקלים ותפריט תינוקות ב-10 שקלים. פיצה פיתה, טוסט, שניצלוני דג, גרעיני תירס, רול שוקולד, ולתינוקות – אורז לבן, רסק אבוקדו, מחית בטטה, ירק מבושל ועוד.

כל הקניונים מציעים פעילויות קיץ, אבל בקניון עופר לב חדרה יש "בבילון פארק" עשיר במיוחד במתחמי פעילות חדשניים, סימולטורים, קריוקי, מגלשת אקסטרים, סרטים מצוירים, ג'ימבורי מגיל חצי שנה עד 8, ועוד הרבה. אחד המתקנים המשעשעים במיוחד הוא אתגר של "הורדת ידיים" בין ילד לזרוע מכנית. 25 שקלים כניסה.

פסטיבל תיאטרוני בבותצילום: מעיין קאופמן

הילדים אוהבים לגו? ב"לגו פארק" שייפתח ב-14 ביולי עד סוף החופש הגדול בהיכל טוטו חולון, מוזמנים המבקרים לתרום לבניית עיר ישראלית עתידנית מ-3 מיליון קוביות לגו, כולל כבישים, מדרכות, גורדי שחקים תחנות משטרה וכו'. יהיו עוד אטרקציות כמו גלגל ענק, רכבת חשמלית לפעוטות, בנג'י, מתחם יצירה עם אלפי קוביות, מסכי פלזמה ותחרות נושאת פרסים של מודלים מלגו שבנו הילדים. 99 שקלים במכירה מוקדמת, 119 שקלים בכניסה, או 1+1 חינם דרך כל חברות האשראי.

צילום: לגו פארק

 

ולמי מכם שמחפשים פעילות מהנה עבור קבוצת משתתפים במגוון גילאים, Tower Tag, זה בדיוק המקום בשבילכם. מדובר במשחק מציאות מדומה מרובה משתתפים המשחקים יחד, ואחד נגד השני, עד ששה שחקנים בו זמנית. באמצעות חבישת קסדת ה-VR נכנסים המשתתפים לתוך עולם אחר, שם הם הופכים לדמויות על לוח משחק ענק - גדול פי 100 משטח המרחב שבו בפועל הם נמצאים במציאות, ומשחקים במשחק יריות בלייזר, קבוצה נגד קבוצה. מומלץ למי שמחפשים חוויה ייחודית ומפתיעה.  המקום פתוח כל יום, מ -09:00 ועד 01:00, בתיאום מראש, רחוב המנוף 4, רחובות.

טאוור טאג צילום: ארתור ארונוב

 

אחרון חביב: קצת אמנות. מוזיאון אגם בראשון לציון יקרב את ילדיכם לאמנות בלי שום מאמץ או הסברים מצדכם. היצירות המתנועעות, הציורים המחליפים צבעים וצורה, הקוביות שניתן לסדר לפאזלים מקוריים, המדריכות המיומנות והסבלניות, וסדנאות היצירה בהן יוצרים הקטנים בעצמם אמנות קינטית שיעקב אגם הגאוני המציא, כל אלה ביחד הם חוויה בלתי נשכחת.