לחם "חופש", יוגורט "נקי", וופל להקפאה, ארוחה בשקית, מלון-נענע בבקבוק, ומיץ קרח. לפעמים נדמה שאי אפשר לחדש עוד בתעשיית המזון, כי מה לא המציאו: בשרים צמחוניים, חלב שקדים, גלידת קטניות, לחמים ללא קמח, ממתקים ללא סוכר, והרשימה עוד ארוכה. אבל אז נוחת על שולחני הפטנט התורן, ומסתבר שממש לא טעמנו ולא שתינו עדיין הכול. דוגמה: "לחם חופש" (E-FREE), של חברת מאפיות ברמן: לחמים חדשים מקמחי שיפון, כוסמין וחיטה מלאה, נטולי חומרים משמרים ותוספים מלאכותיים, ללא שומן טראנס וללא סוכר שיש מסתבר כמעט בכל לחם אחר (לכן יש עליהם חותמת של האגודה הישראלית לסוכרת "אייל").

צילום: אסף אמברם

אז מה שומר על לחמי "החופש" מקילקול? מחמצת בלבד. תכונה נוספת המצדיקה את העדפתם: יש בהם עד מקסימום 400 מ"ג נתרן, כפי שדורש תו האיכות של משרד הבריאות המכונה "אפשרי בריא". ברור שהם עולים יותר מלחם אחיד רגיל: 17 שקלים לכיכר של 750 גרם.

אספקט בריאותי מלווה גם את הארוחה האורגנית בשקית סגורה, של המותג Heat & Eat. פטנט צרפתי המיוצר בחברת NUTRITIO & SANTE עם כשרות פרווה ואישור הרבנות הראשית לישראל. אחרי שתי דקות במיקרו, הארוחה מוכנה והיא מתאימה גם לצמחונים ולטבעונים. מדובר ברביולי טופו ברוטב עגבניות, מג'דרה עם אורז, עדשים וסויה, גריסים בסגנון מרוקאי עם ירקות ופירות יבשים, וקינואה עם בורגול, ירקות וקארי. כשאין מיקרו, שמים את השקית בסיר עם מים רותחים למשך עשר דקות. לא צריך לאחסן את השקיות הללו במקרר וכל אחת עולה 15 לכמות של 220-267 גרם.

היט אנד איטצילום: יח"צ

והנה מושג חדש בתעשיית מזון הבריאות: "אכילה נקייה" (Clean Eating). אחת הראשונות שהדפיסה את שתי המילים האלה על האריזות היא שטראוס, עם יוגורט אקטיביה של דנונה ומותג גמדים. הכוונה באכילה "הנקייה", היא חומרי גלם שעברו מינימום תהליכי עיבוד ושימור בלי צבעי מאכל, בלי מייצבים, בלי חומרי טעם וריח ועם פחות סוכר מבעבר. הסדרה של היוגורטים החדשים מכילה תות, אפרסק, פירות יער או תפוח וקינמון.

ואילו על אריזות ה"גמדים" מדפיסים תיאור מלא באותיות גדולות של חומרי הגלם שיש בתוכם בצורת מתכון: 2 כפות גבינה לבנה, 1.5 כפיות מחית פרי, 1/2 כפית סוכר, 1/4 כפית קורנפלור וגו'.

צילום: שלומי ארביב

צילום: רבע לשבע

יש חידושים שהדגש בהם הוא על הטעם ולאו דווקא על חומרי הגלם. כך במותג תפוזינה של יפאורה, הטעמים החדשים הם מלון-נענע, ונקטרינה-משמש. 6.2 שקלים לליטר וחצי, ויש חידושים שהפופולאריות שלהם נובעת מהמרקם הקפוא. למשל גלילי הוופל עם הקרם במותג "רבע לשבע" של עלית, עברו פיתוח טכנולוגי חדש המאפשר להקפיא אותם בבית לפני ההגשה, והחטיפים של המותג פולרטי, שמייבאת ליימן שליסל, הם שרוולונים המכילים מיץ תות, דובדבן, תפוז או לימון שניתן להקפיא ולקבל מרקם של סורבה קפוא. לדברי היבואן, אלה הם חטיפי הקרח היחידים מסוגם בארץ המכילים רק מיץ פרי ואינם מכילים חומרים משמרים והם ללא נתרן וללא גלוטן.

צילום: תפוזינה

צילום: ליימן שלייסל