לראשונה, כשבע שנים לאחר שחוקק, יוחל חוק האסבסט על תחומי יהודה ושומרון. למרות השנים שעברו, החוק, שבין היתר אוסר על שימוש חדש באסבסט ומחייב הוצאה הדרגתית שלו ממבני ציבור, טרם הוחל ברחבי ההתיישבות. 

במהלך השנים, שימש האסבסט כחומר גלם למגוון רחב של חומרי בנייה, מאחר והוא בעל תוחלת חיים ארוכה ועמיד בפני אש, קורוזיה, כוח מכני, וכימיקלים. למרות התכונות הטובות הרבות המיוחסות לאסבסט, הוא טומן בחובו סכנות גדולות למי שנחשף אליו. בין היתר הוא יכול לגרום לאסבסטוזיס, סרטן הריאות ומזותליומה. בשל כך מוגדר האסבסט כאבק מזיק, כחומר מסוכן וכמזהם אוויר.

בשנת 2011 נחקק חוק האסבסט, שנועד לצמצם ולמנוע מפגעי אסבסט ואבק מזיק. במסגרת החוק נאסר על שימוש חדש באסבסט ומחויבת הוצאה הדרגתית של אסבסט פריך ממבני ציבור, ממתקני תעשייה וכן מציוד ומכלי רכב בצה"ל. 

עיקרי החוק כוללים בין היתר חובות תחזוקה לגבי אסבסט צמנט במבני ציבור, הסדרת רישוי של עוסקים באסבסט - קבלני אסבסט ומפקחי אסבסט, מעבדות, וסוקרים - כדי להבטיח כי העוסקים בתחום יהיו בעלי הכשרה מתאימה וכפופים למנגנוני פיקוח מתאימים, החובה לקבל היתרים לביצוע עבודות אסבסט ותנאים לשמירה על איכות הסביבה ולמניעת מפגעים בעת ביצוע עבודות, סמכויות פיקוח, הטלת עיצומים כספיים וסעיפי עונשין.

למרות הצעדים שננקטו למניעה וצמצום מפגעי האסבסט במדינת ישראל, החוק טרם הוחל בתחומי ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון והשימוש בחומר מסוכן זה באזורים אלו נמשך. מתכנני ומפקחי האסבסט באיגודים ביו"ש מתאמצים להביא להימנעות בשימוש בחומר זה בעיקר ע"י הסברה. 

כעת, כשבע שנים לאחר שחוקק החוק, הוא יוחל לראשונה על ההתיישבות הישראלית ביו"ש, באמצעות חתימה של מפקד פיקוד מרכז על תיקון מס 221 לתקנון המועצות המקומיות. מועד תחילת החלת החוק הוא ב-29 ביולי.

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, איצ'ה מאיר, אמר: "ישנה חשיבות רבה להחלת חוק האסבסט באזור למען הגנת בריאותם של התושבים ומניעת נזקים סביבתיים ארוכי טווח. כל פינוי של אסבסט כמו גגות צמנט אסבסט מחויב. באישור ובהתנהלות ע"פ ההנחיות. חבל מאוד ששאר החקיקה הסביבתית הקיימת בתחומי מדינת ישראל מוחלת על ההתיישבות באופן איטי. עדיין מצפים שחוקי סביבה נוספים יותאמו ויחולו באזור".