תלמידים מהמועצה האזורית לב השרון גילו בתחילת השבוע מטבע עתיק בן כ-1,700 שנה ופעמון ברונזה מאותה התקופה. הממצאים התגלו בחפירות ארכיאולוגיות סמוך למושב כפר יעבץ.

החפירות נערכו בשיתוף אוניברסיטת אריאל באתר "כילודייא", שככל הנראה היה מיושב בתקופה הביזנטית. ההשערה לכך היא על סמך גת לייצור יין מרוצפת בפסיפס האופיינית לתקופה הביזנטית שנמצאה במקום.

הממצאים שנמצאו עד כה בחפירה הנוכחית הם כולם מהתקופה המוסלמית הקדומה - שנת 700-1050 לספירה, והם כוללים קערות מזוגגות (מצופות זכוכית צבעונית) קנקני יין, משקולת מאזניים מעוטרת עשויה ברונזה, פעמון ברונזה, אבנים חצי יקרות ומטבע בן כ-1700 שנה, מסביבות שנת 330 לספירה, כלומר קדום בהרבה משאר הממצאים שנמצאו בחפירה.

התלמידים בחפירות סמוך לכפר יעבץצילום: אחיה כהן תבור

החפירות הארכיאולוגיות במקום נעשו במסגרת תוכנית "קרב", שעורכת המועצה במטרה לחבר בין תלמידי בתי הספר להיסטוריה. אתר זה נחפר לראשונה במסגרת פרויקט זה והממצאים נתגלו כבר בחפירתם הראשונה. החפירות במקום נעשו בהובלת הארכיאולוג אחיה כהן תבור מאוניברסיטת אריאל ומחברת "דגש ארכיאולוגיה תיירותית".

הארכיאולוג אחיה כהן תבור אמר כי "מה שיפה פה זה שילדים בני המקום באים לחקור באתר ממש סמוך לבתים שלהם ובעקבות כך הם מגלים ומכירים את הילדים שגרו באותו מקום לפני אלף שנים. היופי בפרויקט הזה שחוץ מהפן הארכיאולוגי שבו הוא מיועד בעיקר לחינוך. אחד מהתלמידים אמר כי 'אם היה לו דבר כזה בחצר האחורית הוא לא היה נוגע בטלפון' ומבחינתי זה הדבר הכי חשוב".

הפעמון שנמצא בחפירות סמוך לכפר יעבץצילום: אחיה כהן תבור