27 שנים לאחר פרוץ מלחמת המפרץ, ארכיון משרד הביטחון חשף היום (ה') הקלטה נדירה שבה סיפר הרמטכ"ל דן שומרון על  הדילמה במערכת הביטחון ובצמרת המדינה, בשאלה האם לתקוף את משטרו של סדאם חוסיין בתגובה לירי הסקאדים. בין היתר נשמע שומרון אומר: "משה ארנס התקשר לדיק צ'ייני ואמר לו 'תזיזו את המטוסים שלכם, אנחנו תוקפים במערב עיראק'".

שר הביטחון דאז, משה ארנס, סיפר בריאיון לארכיון צה"ל כי הוא עצמו אישר תוכנית להנחתת כוחות במערב עיראק שהוצגה בפניו. "הייתה לי עם ארנס מתיחות קלה", נשמע שומרון בהקלטה, "הצגתי לו את התוכנית עם מפקד חיל האוויר בשבת בבוקר, אחרי תקיפת הטילים הראשונה. ארנס התקשר לצ'ייני ואמר לו - 'תזיזו את המטוסים שלכם, אנחנו תוקפים במערב עיראק'. את זה אפילו לא ידעתי. הלכנו לראש הממשלה, הצגתי את התוכנית ואמרתי לו שאני לא ממליץ לתקוף, למען שלום הקואליציה הבינלאומית".

לדברי שומרון, "אחרי זה היה בקבינט דיון, שם שרים ביקשו לעשות משהו. אמרו שלא ייתכן שמדינת ישראל לא תגיב. הרי יש פה רפלקס מותנה אצל רוב האנשים. ככה גדלנו כולנו וחונכנו. לא אגיד מי אמר מה, אבל היו שם שרון וגנדי ויובל נאמן ורפול. יש שם חבורה. ואני אומר - אפשר לבצע הכול, אבל אני ממליץ לא לבצע כיוון שזאת פגיעה בהרתעה. אם לבצע יש לבצע פעולה משמעותית".

יצחק שמיר ודן שומרוןצילום: משה שי/פלאש90

שומרון הוסיף בהקלטה כי "ארנס אמר לי אז שהוא לא מבין, הרי הצגתי לו תוכנית. הסברתי לו שזה שני הצדדים של אותה מטבע. אני כרמטכ"ל מציג תוכנית. אם הממשלה תחליט לתקוף, אני מוכן. אבל אני ממליץ לא לתקוף. זה לא אומר שאני לא עושה תוכנית לתקוף. במיוחד שאני לא יודע אם בעוד שעה ייפול טיל, אולי גז, ואולי כן אמליץ לתקוף".

ארנס מצדו סיפר על הדילמה מראות עיניו: "שומרון הציג את הפעולה, אני זוכר את זה כמו היום. לפני שאישרתי שאלתי את תמרי מה הוא אומר והוא אמר לי שזה בסדר, נעשה את זה. אמרתי - בסדר, אני מאשר. שומרון לא אמר לי שהוא לא מאשר". תמרי המדובר הוא תא"ל נחמיה תמרי ז"ל, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, שיועד לפקד על הפעולה ולדברי ארנס נכח באותה ישיבת קבינט יחד עם שומרון:

שר הביטחון דאז דחה את טענת שומרון לפיה לא המליץ על הפעולה, ואמר: "זאת לא הייתה תוכנית מגירה. הרמטכ"ל שומרון הציג בפני תוכנית של הנחתת כוחות במערב עיראק. בישיבה במשרד הביטחון, שבה למעשה שומרון הציג את התוכנית הזאת, הוא לא אמר לי שהוא לא ממליץ עליה. להפך, הוא הציג את התוכנית ואני אישרתי את התוכנית".

ארנס סיפר על פגישתו בארה"ב עם הנשיא בוש האב יחד עם סגן הרמטכ"ל דאז אהוד ברק, שם אמר כי טילי הפטריוט לא מצליחים ליירט את הסקאדים. "הטיל הבא יכול להיות כימי, אנחנו לא יכולים להמתין יותר ולכן אני מבקש ממך להגיע לתיאום ואנחנו נצא לפעולה", שחזר ארנס את דבריו לבוש.

נפילת סקאדצילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

לדברי ארנס, "בוש היה די כעוס. 'מה, אתם יכולים לעשות משהו שאנחנו לא יכולים?', הוא אמר. לא רציתי להיות חוצפן ולהגיד לו - 'כן, כן, אנחנו יכולים'. אמרתי לו שאנחנו נפעל אחרת". בשיחה נוספת עם שר ההגנה האמריקני דיק צ'ייני והרמטכ"ל קולין פאוול נאמר לארנס: "אם אתם פועלים, אנחנו פשוט ניסוג מהאזור הזה ואתם תעשו מה שאתם רוצים".

בסופו של דבר ישראל נמנע מפעלה בעיראק, גם בשל העדפתו של ראש הממשלה יצחק שמיר להמשיך ולהבליג.

"שמיר חשב, לדעתי בטעות, שהוא בונה הרבה קרדיט אצל האמריקנים על ידי כך שהוא נענה לבקשה שלהם, ושזה יעמוד לזכותו בנושאים חשובים - יהודה ושומרון, התנחלויות, פלסטינים. הוא אף פעם לא אמר לי לא. הוא כנראה גם חשב שאם ייפול פה טיל ויהרגו הרבה אנשים, אז יהיה לחץ ציבורי כזה, אז הוא סחב את זה לראות מה יקרה", טען ארנס.