בבית יפיפה בעמק רפאים שבירושלים, מתקיימת תערוכת אמנות יוצאת דופן.
התערוכה נקראת "הומור שחור - פופתודוקס", ומציגה יצירות של 15 אמנים חרדים אורתודוקסים, המציגות בהומור את המגזר החרדי, במבט מבפנים. לצד גאווה מגזרית, יש גם ביקורת, למשל בעבודתה של יהודית לוי, "בחור טוב", המביעה ביקורת על שיטת השידוכים החרדית.
הסגנון השולט בעבודות הוא הפופ ארט, ובשילוב עם הרוח האורתודוקסית, נבחר לתערוכה השם "פופתודוקס".

למעלה: יהודית לוי, בחור טוב. למטה: עזרא לנדאו, איפה אפי? צילום: יעל צלניק אבנרי

אוצרת התערוכה היא נעה לאה כהן, דוקטורנטית ומרצה לאמנות יהודית עכשווית, מנהלת ואוצרת גלריית "המקלט לאמנות". בערב בהתקיים בשבוע שעבר ומיד נרחיב עליו, ענתה נעה לאה לשאלה איך יצרה קשר עם האמנים המציגים, שלדעתה הכל היה בהשגחה פרטית, למשל כשגילתה שאחד משכניה הוא אמן ציורי רחוב חרדי ידוע: "לא יכולתי להגיד דבר כזה באקדמיה" צחקה.

בין האמנים המשתתפים בתערוכה: יצחק מולי, שי אזולאי, עציון מזרחי, יודי ליבוביץ' בנו של האדמו"ר מניקולסבורג, דן גרובר, יהודית לוי (שם בדוי), עזרא לנדאו, אסתר מלכה צרויה ועוד. ניתן למצוא כאן אמנים חוזרים בתשובה, חב"דניקים, חוצניקים, בן של אדמו"ר ומכל צבעי הקשת המגזרית, כאשר נראה שמה שמאפיין אותם הוא שהם רואים בעצמם או אחרים רואים בהם "חרדים חדשים". 

שופר מפיץ צבע צילום: יצחק מולי

מה שמביא אותנו לערב המעניין שהתקיים בשבוע שעבר, בו התארחו בתערוכה מלך זילברשלג ומנדי גרוזמן ושוחחו ביניהם על "החרדים החדשים" ומה שמאפיין אותם. מנדי, חב"דניק, עיתונאי במקור ראשון, ומלך, גם הוא חסיד וחלק מתאגיד "כאן 11", שניהם צעירים מעולם התקשורת, פתחו את הערב עם "משקה" שהעבירו בין הנוכחים ודיברו בפתיחות לב, במודעות עצמית גבוהה ובהומור, על הכיוונים הדתיים והחברתיים החדשים אליהם צועדים הצעירים החרדיים היום. נראה שהרצון להשתלב בחברה הישראלית הכללית הוא חזק מאוד, אך עם זאת, לאו דווקא בהרמוניה, קיים גםהרצון לחיות את החיים כחרדים. 

מלך זילברשלג ומנדי גרוזמן צילום: אבי שטיינברגר


התערוכה נפתחה בשיתוף גלריית המקלט לאמנות, הביאנלה של ירושלים ומפעל הפיס, והיא תיסגר ב-16 בנובמבר. עמק רפאים 47, ירושלים.

הומור שחור - פופתודוקס צילום: יח"צ