בצה״ל ובפיקוד המרכז השלימו את תחקיר הפיגוע הרצחני בו נטבחו בני משפחת סלומון ביישוב חלמיש בבנימין. מהתחקיר שהוצג לרא"ל גדי איזנקוט עולה כי בפועל התקיימו שורה של תקלות חמורות ושורה של בעלי תפקידים הודחו וננזפו.

"אנחנו לוקחים אחריות כוללת על כל האירוע", אמר היום (ב') דובר צה״ל תא״ל רונן מנליס. "בתחקיר נמצא כי לא בוצעו הפעולות הנכונות על ידי הפלוגה. הסיור הקבוע ביישוב לא ביצע חבירה כנדרש ולמעשה ההפעלה שלו התגלתה כלא אפקטיבית. מצאנו שעל הפלוגה הוטלה האחריות לביצוע הערכת המצב לאור אירועי הר הבית כולל התייחסות לכוננות. להבנתנו, הפלוגה הייתה צריכה לנקוט בשורה צעדים שלא בוצעו". דו"ץ הוסיף כי "בתפקוד מערך הביטחון האזרחי, לא היה קשר טוב בין הש״ג, הרבש״ץ והסייר (תפקידים אזרחיים – נ.א.) והופקו לקחים כולל חילופי תפקידים".

בתחקיר עולה כי הגדר שהייתה אמורה להיות מוחלפת לא הוחלפה בגלל בירוקרטיה שעכבה את תחילת העבודות. תא״ל מנליס הסביר כי "מרגע שהגדר התריעה לש״ג הוא לא יידע את גורמי הצבא, הש״ג פנה לסייר האזרחי שהגיע לנקודה, לא ראה שם כלום ולמעשה עזב את המקום. גם סגן הרבש"צ שקיבל התרעה לא עשה כלום כי לא מבין את החומרה שלה. כשמחברים את כל הנקודות האלה ניתן להבין שהחיבור בין הצדדים לא בוצע ולא הובן שיש אירוע חמור".

הכוחות שפעלו בשטח נענשו ודובר צה"ל פרט את הנזיפות וגם ההדחות בדרג הזרחי:

מפקד הפלוגה מגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר, שהיה אחראי על הגנת היישוב ופלוגתו אף פעלה ממוצב צמוד לחלמיש, ננזף פיקודית ע"י מח"ט כפיר בגין אי עמידה בנהלים המבצעיים שהוטלו עליו; קצין ההגנה המרחבית בחטמ"ר בנימין (רב סרן) שאמון על התיאום בין הכוחות האזרחיים לצבאיים קיבל הערה פיקודית; מפקד הסיור הגזרתי שהיה אמור לפועל בתוך הישוב נשפט ע"י מח"ט כפיר ונדון ל-21 ימי ריתוק בגין אי עמידה בנהלים שהוטלו עליו;

בדרג האזרחי, רכז הביטחון השוטף של חלמיש (איש ביטחון אזרחי שכפוף לחטיבה המרחבית בנימין) ננזף ע"י מח"ט בנימין אל"מ יובל גז, על כך שיצא מהיישוב לפני הפיגוע ולא דיווח על כך לפלוגה הגזרתית ועל כך שלא קיים נהלים; סגנו של הרבש"ץ והמאבטח האזרחי ביישוב הודחו מתפקידם בשל "התנהלות חסרת מקצועיות ואי עמידה בנהלים המחייבים" והסייר האזרחי שפעל בחלמיש בזמן האירוע קיבל הערה על תפקודו.

כזכור, במהלך ארוחת שבת בחודש יולי האחרון, חדר מחבל אל בית המשפחה ורצח בדקירות סכין את אבי המשפחה יוסף סלומון (70), וילדיו אלעד (35) וחיה (46) הי"ד. סמ"ר ע', לוחם ביחידת עוקץ ושכן של המשפחה, שמע את הצעקות, נכנס לבית באקדח שלוף וניטרל את המחבל ולאחרונה קיבל צ"ש על תפקודו באירוע.