בעוד מספר ימים צפויים מפקדי אחת מהיחידות בצה"ל לשמוע הרצאה מפי נציגים מארגון ההסברה הלהט"בי חוש"ן, וכן לשמוע את סיפורו של קצין המשתייך לקהילה הגאה. שניים, ששמעו בעבר הרצאה דומה בזמן ששירתו בצבא, מספרים ל'כיפה' כי במסווה של מסרים חיוביים כדוגמת 'ואהבת לרעך כמוך' וקבלת האחר, ניסו המרצים להחדיר מסרים שנויים במחלוקת כמו הצורך של המדינה להכיר בזכויות הלהט"בים וכן בהצדקת התוקף הערכי שבאורח חייהם.

"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו".

דווקא באימרה הזו, שמיוחסת לרב קוק, נפתחה ההזמנה של חיל החינוך להרצאה המיוחדת שעתידה להתקיים ביום ראשון (13.8) בפני מפקדי אחת מיחידות הטכנולוגיה בצה"ל.

נושא ההרצאה שמוגדרת כחובה, הוא "השתלבות חברתית והתמקדות בקהילה הגאה". מי שיעבירו אותה, כמו בשנים קודמות, הם נציגי ארגון חוש"ן (חינוך ושינוי), מרכז החינוך וההסברה של קהילת הלהט"ב וקצין בדרגת סא"ל בן הקהילה שיספר את סיפורו האישי ויתאר את ההתמודדויות שהיו לו לאורך שירותו.

אין זו הפעם הראשונה שחיל החינוך והארגון הגאה משתפים פעולה. בשנים האחרונות חיילים ומפקדים רבים שמעו הרצאות דומות ולחלקם יש טענות לא מבוטלות כלפי צה"ל שמאפשר אותן במתכונתו הנוכחית.

אחד מהם הוא חייל לשעבר ביחידת 8200, שבשיחה עם 'כיפה' מתרעם על הכיוונים שאליו משכו המרצים. לדבריו, "בסיס ההרצאה היה על החשיבות שיש בהבנת האחר, בצורך לא לפגוע בו, ואהבת לרעך כמוך וכדומה שזה חיובי ומבורך".

עם זאת הוא מוסיף כי "על גבי זה, רובה של ההרצאה עסקה בניסיונות להכניס אג'נדה מאוד מסויימת של תפיסת כל נושא הלהט"ב מבחינה ערכית ומוסרית". לטענתו, הוא וחיילים רבים נוספים הרגישו "שנעשה ניצול של נושא בין אדם לחברו והימנעות מפגיעה באחר, לצורך החדרת מסרים וקביעת אמיתות מוחלטות. כמו למשל שאין דבר כזה מין מוגדר של בן אדם ושיש מנעדים של נטיות מיניות ושכל אחד יכול לבחור את המנעד והנטיה שמתאימה לו".

החייל לשעבר טוען כי "אם ההרצאה הייתה נוגעת רק לצורך של קבלת האחר עם כל המורכבויות וההתמודדויות שלו זה היה מצויין, אך בסופו של דבר הנושא העיקרי היה על הצורך של המדינה להכיר בזכויות של להט"בים, ובחינת העניין מהפן הערכי והמוסרי וזה לא היה בסדר. הצבא לא צריך לאפשר שיח פוליטי ומעורר מחלוקת בגבולותיו".

מעבר לכך הוא סובר כי "הצבא לא צריך לשכנע אותי שדרך חיים מסויימת היא נכונה, מוסרית וראויה להכרה פוליטית מצדה של המדינה ובטח הוא  לא לשכנע אותי באמצעים האלה שאני צריך לכבד את האחר ולא לפגוע באנשים שונים ממני".

"האם אני אוכל מחר", הוא ממשיך בתהייה, "להביא לצבא ארגון שיסביר שלהבנתו דרך החיים הלהט"בית היא לא נכונה ולא מוסרית, אבל לצד זה הוא ידגיש שחובה עלינו לכבד את אותם אנשים באשר הם. האם הצבא יאפשר לי לארגן כזו הרצאה? בוודאי שלא. יש כאן מצב שבו הצבא מאפשר הכנסה של אג'נדה אחת שנויה במחלוקת, תחת הטיעון של קבלת האחר".

בהמשך הוא מדגיש כי הוא לא היה החייל היחידי שתכני ההרצאה הפריעו לו, "הרבה מאוד חיילים, גם דתיים וגם שאינם דתיים, לא הרגישו בנוח עם הדברים ולא הסכימו איתם. אך הם פחדו להתבטא מחשש שיאשימו אותם בהומופוביה".

לסיום דבריו מציין חייל המודיעין לשעבר, כי במהלך שירותו הוא נחשף לחברים ליחידה "שידעתי שיש להם נטיות הפוכות ומעולם זה לא גרם לי ולהרבה חיילים אחרים לפגוע בהם. אנחנו שירתנו עם חיילים באשר הם בני אדם ולאף אחד לא שינה ברמה האישית מה הנטיות של כל אחד. אז על הרקע הזה אין שום סיבה לכרוך בחשיבות עניינים שבין אדם לחברו, גם סוגיות פוליטיות וציבוריות שנויות במחלוקת".

חייל עם דגל הקהילה הגאה. למצולם אין כל קשר לכתבהצילום: Matanya Tausig /FLASH90

יש לציין כי במסמך של חיל החינוך, שנחשף ב'כיפה' לפני מספר שבועות ועסק בכללי ההתנהגות כלפי חיילים המשתייכים לקהילת הלהט"ב, נכתבו מספר הנחיות של עשה ואל תעשה כדוגמת האיסור לכנות חיילים במילה "הומו" כניסיון לקלל ודברים נוספים.

בנוסף לכך, עלו דברים הדומים לטענות של החייל לשעבר בדבר הניסיונות להכתיב מה נכון ומה לא ברמה התפיסתית, "הצבא מהווה כור היתוך לאנשים שונים המגיעים מתרבויות שונות ורקעים שונים נוספים. מבחינה זו הצבא דורש מחייליו ומפקדיו להניח בצד את הדעות הקדומות והתפיסות השגויות ולהתייחס לכל חייל וחיילת כשווה בין שווים". ובעמוד אחר נכתב כי על החיילים להניח את "התפיסות והדעות השליליות בבית".

חייל נוסף ששמע בעבר הרצאה מפי נציגי ארגון חוש"ן מעלה טענות דומות. ראשית חשוב לו לציין כי אין לו באופן אישי דבר נגד אנשי הקהילה, "אני גם לא יכול לשפוט אותם כי מעולם לא היית במצבם ואני לא מתמודד עם מה שהם מתמודדים".

לצד זה הוא אומר על ההרצאה בה נטל חלק כי "אם היא הייתה רק בנושא סובלנות והכלת השונה אז הכל היה בסדר, אבל לבוא ולדבר בצורה כל כך חד משמעית על נושאים כל כך שנויים במחלוקת, זה כבר לא לעניין. אני גם לא ידעתי מראש שהנושא הוא הקהילה הגאה וכשכבר נחשפתי לזה, היה מאוחר מידי".

לשיטתו, "אם לצבא מאוד חשוב לחנך לקבלת האחר, ניתן היה לארגן הרצאות כלליות שבהן ידברו על חשיבות הנושא. בצבא יש דתיים וחילוניים דרוזים ובדואים, וכולם מתמודדים עם בעיות שונות. לדבריו, אפשר ליצור מערך הסברה כללי "שיאגד וידבר על כולם, אבל לבוא ודווקא בצבא להאכיל עם כפית את כל נושא הלהט"ב ולנסות לתת לגיטימיציה לאחד הנושאים הכי בוערים ושנויים במחלוקת בחברה הישראלית זה נראה לי ממש לא נכון ולא הכיוון שצה"ל צריך ללכת אליו".

לטענתו, "הצבא לא אמור לחנך את חייליו למסרים שלא כולם מסכימים איתם. כמו שאני לא רוצה שהצבא יכריח אחרים לומר שמע ישראל כך אני לא רוצה שיכריחו אותי לשמוע תכנים שאני לא מעוניין בהם".

כמו החייל לשעבר מיחידת 8200, גם הוא מספר שנושא הנטיות המיניות ואורח חייהם של חבריו ליחידה מעולם לא הפריע בתפקוד השוטף וכי הרצאות כפי שחיל החינוך מארגן עלולות רק לפגוע במרקם המיוחד שנבנה בצבא. "שירתתי עם לא מעט חבר'ה מהקהילה ומעולם זה לא הפריע לתפקוד המקצועי. אתה לא מסתכל על אנשים כאל חייזרים אלא כאל בני אדם בדיוק כמוני. זו הייתה ההתנהלות הרווחת ביחידה והרצאות כאלה, שמנסות בכוח לדחוף מסרים, יכולות רק ליצור אנטגוניזם".

איזנקוט בטקס סיוםקורס קציניםצילום: דובר צה"ל

נושא בעייתי נוסף שעולה מההרצאות המדוברות של ארגון חוש"ן, מתקשר לכל נושא ההרצאות של גורמי חוץ. כזכור בספטמבר 2016 הורה הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, לבטל את המכרזים לפעילות החינוך בצבא, כמשמעות ההחלטה, הייתה ביטול ההתקשרות עם מכונים חיצוניים.

גורמים בצה"ל אמרו בזמנו שהרקע להחלטה היה רצונו של איזנקוט להוציא ולהרחיק את הצבא מכל ויכוח ומחלוקת פוליטית ובנושא זה אומר גורם צה"לי המעורה בנושא ל'כיפה', כי חיל החינוך כבר פועל לצמצום הרצאות החוץ והעבודה מול גופים אזרחיים.    

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הפעילות המדוברת תבחן באופן פרטני. חיל החינוך פועל באופן סדור אל מול ארגון חוש״ן תוך בקרה על התכנים המועברים בפעולותיו ביחידות צה״ל כאשר המסר הינו כבוד האדם וסובלנות כלפי השונה. ככלל העיסוק באוכלוסיית הלהט״ב בצה״ל מתמקד בערך כבוד האדם ואינו נכנס למחלוקות כאלה ואחרות".