לא ניצחנו במאבק על הכותל. איך בכלל אפשר להשתמש בצירוף המילים "לנצח" + "מאבק" + "הכותל" כאשר מדובר במאבק בין יהודים ליהודים? 
שריד חומת המקדש צריך להיות מקום מחבר ומאחד. עצוב מאוד שגורמים בעלי אינטרסים זרים הכניסו לתוכנו בין חרכי הכותל סוס טרויאני דקיק שמטרתו לפלג ולסכסך בין יהודים ליהודים.
נסיר את מסווה התמימות. יישום מתווה הכותל לא היה מייצר אחווה ואהבה בין יהודים ליהודים אלא בדיוק להפך. אני לא מאמין ששום בר דעת האמין מלכתחילה שהמתווה יוריד את מפלס המתח בין הזרמים השונים ביהדות. 
הטענה הבסיסית נגד מתווה הכותל היא שלא ייתכן שיהודים בחו"ל יקבעו כיצד ייראה וכיצד ינוהל הקדש דתי בריבונות מדינת ישראל. אבל אז מגיעה התשובה: יש גם מיעוט רפורמי בישראל, ויש גם קונסרבטיבים, ויש גם מסורתיים, ויש אורתודוקסים ליברלים ויש את נשות הכותל.
ואני באמת שואל: איך מצדדי מתווה הכותל חושבים שכל הזרמים ותתי הזרמים האלה שתהום פעורה בינם לבין עצמם יסתדרו ביחד ברחבה אחת? מה יגרום לכך שהפיצוץ המתמשך ברחבה הנוכחית לא יגלוש גם לרחבה החדשה? מי מבטיח שהרפורמים יסתדרו עם הקונסרבטיבים וששני הזרמים הללו יסתדרו עם הליברלים וששלושתם יסתדרו עם נשים אורתודוקסיות שבסך הכל רצו מחיצה יותר נמוכה ולראות את הנכד כשהוא עולה לתורה? 
הלו, אנחנו יהודים לא מאתמול. ברגע שפרצת את הסכר, ברגע שהתחלת עם שיח הזכויות, אז החלוקה רחבת "אורתודוקסים שמרנים" מול רחבת "כל מי שלא אורתודוקס שמרן" לא תחזיק מים.
האם מי שדחף למתווה הכותל כל כך נאיבי ומנותק? ומה לגבי השבעות חיילים, היכן הם יהיו? 80% מהחיילים יילכו לכותל המקורי ועוד 20% יילכו לרחבה החדשה? ואולי צה"ל יקבע מדיניות: על כל 4 השבעות בכותל המסורתי, תתקיים השבעה בכותל הפלורליסטי והחיילים השמרנים יקבלו פטור מההשבעה? נשיא המדינה יתפלל בכותל המסורתי אך את הפתק שלו הוא יניח בכותל הפלורליסטי? ומי ילווה את מנהיגי העולם? רב הכותל או הרב הרפורמי? רגע, רגע, רגע. למה הרב הרפורמי ולא הרב הקונסרבטיבי, למה רב ולא רבה? למה בכלל דמות רבנית ולא חברה בועד המנהל של נשות הכותל? יודעים מה, ילוו אותו 3,482 נציגים של הזרמים והמגזרים והנגזרים מהם. 
כל בר דעת מבין שמתווה הכותל היה רק יריית הפתיחה למאבקים קשים ולפילוגים חמורים בתוך הכותל ומחוצה לו. מתווה הכותל הוא רק יריית הפתיחה לשאלה למה אין מערה קטנה בתוך מערת המכפלה לזרם הרפורמי, והוא הדין לקבר רחל ולציון הרשב"י. ואם כבר הכרנו בכותל הרפורמי, איך יכול להיות שהשנה היא 2021 ועדיין אין רב ראשי רפורמי? 
צריך להיות כל כך נאיבי כדי לחשוב שמתווה הכותל היה פותר בעיה כלשהי. עובדה זו גורמת לי לחשוב שאולי הנאיביות לא הייתה של מציעי ההצעה, אלא שלנו שהאמנו שהייתה ליוזמי ההצעה כוונה לפתור בעיות ולא לייצר בעיות ולהעצים אותן.                       


הכותב הוא מנהל התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית