קיץ, העונה המתה של השנה. השמש קופחת במלוא עוזה, ולשחק כדורסל במגרש לא מקורה – קצת מסוכן. רוב ההורים עדיין עובדים במלוא המרץ (בתוך המזגן), אבל הילדים, מה איתם ? בסדר, יש קצת קייטנות וגם פעולות של תנועות הנוער. יש גם תפילה מאוחרת וקביעת עתים לתורה – הכל טוב, אבל יש עוד הרבה זמן פנוי. אז יושבים שעות מול המסכים הגדולים והקטנים למגינת לבם של ההורים. אבל מה אפשר עוד לעשות ? האם יש אלטרנטיבה?

בודאי שיש! מזמינים שלושה, ארבעה חברים למזגן הביתי, מסדרים את שולחן האוכל ופותחים משחק קופסה! כן, ממש כמו בימים ההם לפני 40 שנה כשאנחנו היינו בגיל הזה. אז עם כל הכבוד ל'סולמות וחבלים' ו'מונופול', גם בתחום משחקי הקופסה העולם התקדם. מגזין כיפה יביא לכם בימי הקיץ המלצות על משחקי קופסה חדשים, כאלו שיאתגרו את המוח, יאפשרו לקטנים להתמודד בכבוד עם הגדולים, משחקים שאפשר לקחת לצימר ואפשר אפילו לשחק אותם בשבת (למקלים בעניין).

לפני שנתחיל בהמלצה הראשונה, נספר משהו על עולם משחקי הקופסה המודרני. כיום משחק קופסה איכותי מתהדר בשם הממציא שלו וכמו שיש סופרים מוכשרים, יש ממציאי משחקים מוכשרים. חברות המשחקים מתחזקות אתרי אינטרנט מושקעים אשר אפשר לא רק לקנות בהם את המשחקים, אלא ניתן להיעזר בהם במקרה שדפי ההוראות נקרעו ולקנות דרכם חלקים קטנים שאולי הלכו לאיבוד. ועכשיו – בואו נשחק!

משחקי קופסה צילום: shutterstock


'תופסים אמריקה' (Transamerica במקור) הוא משחק לוח אסטרטגי שבו למזל יש מעט מאד מה לומר. על לוח המשחק מתוארת מפת ארצות הברית מחולקת לאזורים (מזרח, מערב, מערב תיכון, צפון ודרום) ובכל אזור מספר ערים. המפה  מרושתת בקווים שעליהם יבנו המתחרים את מסילות הברזל שלהם. כל מתחרה מקבל עיר מכל אזור (מבלי שיריביו יודעים אלו ערים קיבל) וזה הוא אלמנט המזל היחיד במשחק. מכאן ואילך על השחקן לבנות מסילת ברזל שתחבר את הערים שלו. מה שהופך את המשחק למעניין ודורש תכנון מראש היא העובדה שאם מסילות ברזל של יריבים מתחברות – הן הופכות למערכת אחת שיכולה לשרת את שניהם, כך ששחקן יכול לגלות שממש סייע ליריבו להגיע במהירות לעוד עיר שלו.
המשחק פשוט, בלי כללים מורכבים ובאמת מתאים לילדים בגילים שונים. עם הזמן, גם ילדים קטנים יחסית תופסים את עקרון התכנון מראש. מניסיון – מהר מאד הגענו למצב שבו כלל לא בטוח שאני מנצח את ילדי הקטנים.... כל סבב נמשך זמן קצר (כ 20 דקות) ואפשר לשחק מספר סבבים עד שמגיע הזמן לאכול (וצריך לפנות את שולחן האוכל...).

אנחנו מחבבים מאד את המשחק זה, גם מפני שכל סבב הוא קצר וזה מאד נוח לקבוצת שחקנים עם בעיות ריכוז, וגם מפני שכל פעם האתגר הוא שונה. כאבא אני שמח לדעת שהמשחק משפר את הידע הגיאוגרפי של הילדים...

ממציא המשחק, פרנץ-בנו דהלונגי (נפטר לפני עשור) יצר מספר משחקי לוח. משחק זה יצא לשוק בשם Trans America בשנת 2001. ב 2003 זכה בפרס מטעם אגודת מנסה (MENSA – ארגון בעלי מנת המשכל הגבוהה). למשחק יש וריאציה בשם טרנס-אירופה שגם אותה המציא דהלונגי אבל ראיתי ברשת גם חיקויים מקומיים (כמו טרנס טורקיה).  המשחק תורגם לעברית באופן חלקי זמן קצר לאחר צאתו במהדורה האנגלית. הלוח והקלפים נותרו בלועזית, רק הקופסא וההוראות עברו 'גיור'. לא זכינו לראות גיור מלא שבו נבנות מסילות הברזל בארץ ישראל (ושמא יש לבקש משר התחבורה להוסיף עוד מסילות ברזל בארצנו לפני שנבוא בתלונות ליבואני המשחק). 
 

הלל אפלבום הוא מנהל שותף של פורום 'הורות ומשפחה' בכיפה, הורה ומורה, וחובב משחקי קופסה


פורסם לראשונה במגזין 'גוש ארבע'