מאז נחקק חוק הפונדקאות ב- 1996, יותר מ- 1,000 זוגות פנו לבצע הליכי פונדקאות בישראל עד כה, ורבים אחרים בחרו לעשות את ההליך בחו"ל. זוגות דתיים רבים הסתייעו בפונדקאית בכדי להביא ילד לעולם. ב- 2006 הרב שלמה עמאר, שכיהן בזמנו כרב הראשי לישראל, אישר גם לאישה נשואה לשמש כאם פונדקאית. פסק הלכה תקדימי זה הביא לשינוי בחוק הפונדקאות, וכעת גם נשים נשואות משמשות פונדקאיות לפי חוק.

לזוגות דתיים יש אתגרים רבים בנוסף לאתגר הרגיל שבהבאת ילד דרך פונדקאית. פנינו למנהלות "המרכז להורות באמצעות פונדקאות", עדה אטיאס ומינה יולזרי, על מנת להבין מהם הפתרונות האפשריים במצב כזה:

האם הזוגות יכולים לבקש מראש שהפונדקאית שלהם תהיה דתיה?
"אנו דואגות מההתחלה "לשדך" לזוגות הדתיים פונדקאיות שומרות מסורת, וזאת מתוך הבנה שזה חשוב להם".

האם לזוגות דתיים יש בקשות שונות מהפונדקאית מבחינת תזונה ושמירה על מצוות?
"ישנם זוגות המבקשים שהפונדקאית תאכל רק אוכל כשר ומכיוון שלרוב מדובר בנשים מסורתיות שממילא אוכלות כשר, הבקשות הללו מתקבלות בדרך כלל בחיוב. אם יש לזוג בקשות אחרות, אנחנו מעבירות אותן לבחינת הפונדקאית. הכול נעשה ברגישות ומתוך התחשבות בשני הצדדים".

לדברי אטיאס ויולזרי, היתרון המשמעותי של הליך פונדקאות המתבצע בחו"ל הוא העלויות הנמוכות והיכולת להתחיל את התהליך כמעט באופן מידי. בתקופה האחרונה, הפכה גיאורגיה ליעד פופולארי עבור זוגות ישראלים הזקוקים לפונדקאות. עלות התהליך בגאורגיה היא 152,000 ₪ (לעומת 250,000-220,000 ₪ בארץ) והיא כוללת החזרת עוברים אחת. כל החזרה נוספת עולה 2000$ . אחוזי ההצלחה הגבוהים בגיאורגיה, בהם נקלט הריון בין ניסיון ראשון לשלישי, מביאים לחיסכון משמעותי עבור רוב הזוגות. הקליניקה שבה מתבצעת החזרת העוברים ומעקב ההיריון היא שלוחה של מרכז רפואי במרילנד ארה"ב. הרופאים דוברי אנגלית והמכשור חדשני ומתקדם. במהלך ההיריון, הפונדקאיות נמצאות תחת השגחה שוטפת של הקליניקה ושל רופא. כל המידע לגבי ההליכים הרפואיים, התפתחות ההיריון והבדיקות מועבר לזוג באופן שוטף על ידן.

מהם האתגרים הייחודיים לזוגות דתיים שעושים פונדקאות בחו"ל וכיצד ניתן להתמודד אתם?
"לאחר הלידה, הזוגות נדרשים לשהות בחו"ל עם הרך הנולד במשך 3 שבועות עד שתתקבל תוצאת בדיקת ה-DNA מהארץ, שמאמתת את הקרבה הגנטית בינם לבין התינוק, ויתאפשר להם להוציא לו דרכון. זוהי בירוקרטיה שמדינת ישראל דורשת בכל תהליך פונדקאות שמתבצע בחו"ל. בתקופה זו, אנו דואגות עבור הזוג לדירה הממוקמת בקרב הקהילה היהודית, ליד בית הכנסת ובית חב"ד. באזור יש סופר כשר ומסעדות כשרות. בנוסף, נציגה מקומית של המרכז עומדת לרשות הזוגות ומסייעת בכל מה שהם צריכים.
חשוב לציין שבגלל הקרבה של גיאורגיה לישראל, רק שעתיים וחצי שעות טיסה, יש לה יתרון עצום לזוגות הדתיים. קל מאוד לאחד מבני הזוג לטוס לארץ, להצטייד בכל מה שצריך ולשוב חזרה. בכל מקרה, יש גם בעיר חנויות כשרות שמספקות את הצרכים השוטפים של הזוגות.
אלמנט נוסף הוא זמן הלידה. אם מדובר בלידה טבעית, אנו מעודדות את הזוגות לטוס לגיאורגיה לפני מועד הלידה המשוער, כך שיש להם מרווח ביטחון והם לא יפספסו אותה. אם הפונדקאית יולדת בניתוח קיסרי, מכוונים את הלידה כך שלא תיפול על שבת".

עדה אטיאס ומינה יולזרי צילום: יח"צ