מדבקות של דגל הלהט"ב במשרדי הבסיס, הגדרת המלחמה בהומופוביה כ-"אתגר" למפקד, והנחיה למפקדים שמתקשים - "ללמוד את הנושא". מחלקים ממערך הסברה של חיל החינוך, שהגיעו לידי 'כיפה' ונחשפים לראשונה, עולה גישתו של צה"ל בכל הנוגע לשילוב קהילת הלהט"בים בצה"ל.

בחוברת בשם "שונות שונה: מערך פעילות בנושא שילוב להט"בים בצה"ל", נכתבו שורת הנחיות לשימוש המפקדים ביחידות השונות, המתייחסות להפיכת החיילים מהקהילה הגאה חלק בלתי נפרד מהצבא וכן הנחיות למפקדים כיצד עליהם לנהוג ביחידתם ולהקפיד על נושא זה.

"חשש החיילים הלהט"בים מתגובת החברה והחיילים הסובבים אותם", נכתב בחוברת ההסברה, "נובע מהתפיסה החברתית והסטריאוטיפים כלפי לה"טבים, שבמקרים מסוימים גוררת התנהגות אלימה מילולית או פיזית". עוד נכתב במערך ההסברה כי "הצבא מהווה כור היתוך לאנשים שונים המגיעים מתרבויות שונות ורקעים שונים נוספים. מבחינה זו הצבא דורש מחייליו ומפקדיו להניח בצד את הדעות הקדומות והתפיסות השגויות ולהתייחס לכל חייל וחיילת כשווה בין שווים".

החיילים מתבקשים להשאיר את "התפיסות והדעות השליליות בבית" כותבים בחיל החינוך ומוסיפים כי "חלה עלינו החובה לכבד ולגלות סובלנות כלפי כל החיילים האחרים. צה"ל חרט על דגלו את ערך כבוד האדם, כאחד משלושת ערכי היסוד וסובלנות כלפי השונה היא פועל יוצא של ערך זה".

תחת הכותרת 'דגשים והנחיות בהתייחסות לחיילים להט"בים' נכתב כיצד על המפקדים לנהוג כדי לתת לחיילים והחיילות הלהט"בים הרגשת שייכות. כמו כן מוסבר כיצד עליהם להבהיר כי הם  לא יסבלו יחס משפיל כלפי אותם חיילים.

"על המפקד לראות כאתגר את המלחמה בהומופוביה ובאפליה על רקע נטיה מינית", נכתב בחוברת ומוסבר,  "כדוגמא אישית עבור חייליו- עליו להגיב מיד על כל כל תופעה של הומופוביה. גם כשחייל אחד קורא לאחר 'יא הומו' (אפילו אם הוא סטרייט) יש להסביר לו שהתבטאות כזו עלולה לפגוע בחיילים שהם באמת הומואים בנפגעים מכך שעצם מהותם יכולה לשמש כ"קללה", אפילו בצחוק בין חברים, למרות שאין בכך בושה השימוש במילה זו כקללה הוא מעליב".

הרמטכ"ל גדי איזנקוטצילום: פלאש 90. דובר צה"ל

בין ההנחיות המפורטות למפקדים, ניתן למצוא לדוגמא את ההנחיה "לא להניח שכל קשר זוגי של בנים הוא בהכרח עם בת זוג או שכל קשר ש בנות הוא בהכרח עם בן זוג.  למשל, במקום שמפקד יאמר לחייל משפט כמו: 'החברה מחכה בבית?', אפשר לומר: 'בן או בת הזוג מחכים בבית? במקום לשאול חיילת בשיחה אישית 'האם יש לך חבר', רצוי לשאול 'אם את בזוגיות' או: "האם יש לך בן או בת זוג?".

עוד נכתב במערך כי כדי ליצור לחיילים בני הקהילה הלהט"בית "מרחב מוגן", על המפקדים להבהיר כי "השיח הלהט"בי לגיטימי, ויש לתת הרגשה שאם החייל/ת ייצאו מהארון, הדבר יתקבל בהבנה".

צרכים מיוחדים: דתיים, בודדים, הומואים ות"ש

כדי ליצור את אותו "מרחב מוגן" , נדרשים המפקדים להעביר לפקודיהם שהשיח הלהט"בי הוא לגיטימי במסגרת היחידה. "ניתן לעשות זאת על ידי העלאת הנושא בשיחה כבר בראשית הקורס /מסלול כחלק משונות נוספות עליהן מדברים ביחידה". כדי להדגים למפקדים למה הכוונה מובא בחוברות משפט לדוגמא אותו מומלץ להגיד: "יש להגיד במילים מפורשות, שאם יש לחיילים צרכים מיוחדים כגון: דתיים/יות, בודדים/דות, הומואים/לסביות, ת"ש וכו', המפקדים מעוניינים לדעת על כך ומה הם יכולים לעשות כדי לעזור".

"תמונה אחת שווה אלף מילים", אומרים בחיל החינוך למפקדים, לכן הם מציעים, "לתלות גלויה של חוש"ן (חינוך ושינוי- מרכז החינוך וההסברה של קהילת הלהט"ב בישראל מ.ו) ומדבקת גאווה קטנה, אצל פקיד הת"ש, במרפאה, אצל הקב"ן, בשלישות ואצל כל גורם אחר שאחראי על שלומם ורווחתם ל החיילים. זה יהיה סימן עבור החיילים הלהט"בים כי הם יכולים להרגיש בנו לפנות לגורמים הללו בנושאים הקשורים לנטייתם המינים  וגם סימן לשאר החיילים שביחידה הזו מקבלים להט"בים וקיים שיח בנושא". 

מי שקשה לו שיעבוד על זה

"אם קשה לכם", מציעים למפקדים בחיל החינוך, "הפנו את החייל חיילת למישהו שיכול לתמוך, ובו בזמן- עיבדו על הקושי, התייעצו ולימדו את הנושא. ניתן להיעזר בארגונים גבאים כדוגמת חוש"ן ואיג"י (ארגון נוער גאה)".

במרכז ליב"ה הגיבו לדברים ואמרו: "מישהו בצה"ל התבלבל. במקום להתעסק בניצחון במלחמה החליט לקדם תפיסות תרבותיות ולחנך את חיילינו מחדש. הפרסומים האחרונים על תכני חיל חינוך שהמחתרות היו ארגון טרור, אסור לדבר על שחרור ירושלים ונצחון במלחמות, אסור לשיר את שיר בית"ר ועכשיו ביחס לנטיות הפוכות מדאיגות מאוד. על הרמטכ"ל להפסיק לעצום עיניים. במשמרת שלו משהו לא טוב עובר על צה"ל. הגיע הזמן שhיחשב מסלול מחדש. למען צה"ל ולמען מדינת ישראל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "חיל החינוך מכין עזרים שתכליתם לסייע למפקדי צה״ל להתמודד עם סוגיות שונות להן הם נדרשים במסגרת תפקידם. צה״ל ימשיך לפעול לשילוב כלל משרתיו ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית מתוקף תפקידו כצבא העם.

נציין כי מערך השיעור המדובר ירד מהאתר ויבחן בשנית".