בועדת השרים עלתה היום הצעה הקוראת להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים ולאפשר להם לדון גם בעניינים אזרחיים כערכאה עצמאית. ההתנגדות החריפה הגיעה דווקא מבית - ארגונים חברתיים דתיים שמתנגדים להרחבת הסמכויות של בתי הדין. בשלב זה החליט ח"כ גפני בשיתוף עם משרד ראש הממשלה להקים צוות שיבדוק את החוק בשנית עד לדיון נוסף בנושא בעוד כשבועיים.


על פי ההצעה המקורית בתי הדין הרבניים לא יצטרכו אישור לפסקי הדין ע"י בית המשפט המחוזי ויוכלו לפסוק על פי פרשנותם הבלעדית. המשמעות היא כי בתי הדין יהפכו להיות ערכאה עצמאית מקבילה לבית משפט מחוזי ועליון, בכך יהיו בישראל שתי ערכאות אזרחיות מקבילות, כשאחת מהן מושתת על עקרונות הדין הדתי בלבד, אך בעלת סמכות שיפוט ואמצעי אכיפה ביחס לכלל החברה בישראל. כרגע מסתמן כי רק חלק מההצעה, המתייחס לבתי הדין הממוניים, יובא בפני חברי הכנסת להצבעה.

תנועות רבות כבר הביעו את מחאתן החריפה בענין הצעת החוק, וחלקם כמו ארגון "מבוי סתום" ו"קולך" שיגרו מכתבים לשר המשפטים, יעקב נאמן, בדרישה לבטל את ההצעה ולדאוג גם לרווחת הילדים שעל פי דין תורה ילכו עם האב, כדבריהן.


גם תנועת האישה הדתית-לאומית "אמונה" הביעה את התנגדותה להצעה. לטענת הארגון נפתח פתח המגביר את כוח הסחטנות של גברים, והמשמעות המיידית והברורה היא פגיעה באוכלוסיית הנשים והצבת מכשולים וקשיים נוספים בפני המתדיינות. יו"ר "אמונה", ליאורה מינקה, מציינת כי אמנם היה טבעי ומתקבל יותר על הדעת שארגונים דתיים יתמכו בבתי הדין, ואולם הניסיון עד היום עם בתי הדין הרבניים אינו מכובד ואינו מכבד בהכרח את הציבור הדתי. "הם עוד לא למדו להתנהל ביעילות, בשקיפות וברגישות הראויה, ומה שיותר גרוע הוא שהיחס אל ציבור הנשים ביסודו - מפלה, קשוח ופוגעני. מכוח הדין הדתי יש לבעל זכויות עדיפות - הן בחלוקת רכוש והן ביכולתו לסרב לגט, ומן המפורסמות הוא שגברים מנצלים את בתי הדין, כדי לסחוט הטבות ותנאים מקילים, שהיו נמנעים מהם בבתי משפט. עד שהמעוות הזה לא יתוקן - אין להעניק להם כוח נוסף".


עו"ד שמעון יעקובי, היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, הסביר לוועדה כי הצעת החוק גובשה בעקבות בג"ץ סימה אמיר, שקבע כי לבתי הדין הרבניים אין סמכות לדון בסכסוך בין צדדים לאחר הגירושין. "אם יש סכסוך לאחר הגירושין קבע בית המשפט כי הוא חדש, אינו קשור לגירושין, ולכן לבית הדין אין סמכות נמשכת. הדבר מעלה טענות של גט מוטעה ושאלות של ממזרות הילדים או כשירות להינשא - בעיקר של האישה. עמדת בתי הדין היא כי כאשר יש הסכם בין בני הזוג לפני הגירושין, אם יעלו טענות לאחריו, הדיון בעניינן יימשך בבית הדין".


נראה שמחאת הארגונים הצליחה לפעול את פעולתה שכן כאמור, ההחלטה היחידה שהתקבלה בועדה היא להקים ועדה לבחינת הנושא. ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה אמרה לאחר הישיבה: "אני רואה בדיון שהתקיים היום דיון פתיחה חשוב שריכז את נקודת המחלוקת בין ארגוני הנשים לבית הדין הרבני. הוועדה תגבש המלצה להצעת חוק לאחר שהדיון בנושא ילובן, ולאחר ששר המשפטים יציג את עמדתו".