מסירות נפש

ש: מותר לאדם להרוג את עצמו כדי להציל אחרים כגון לקפוץ על רימון?

ת: כן. אינו חייב אבל רשאי וזו מסירות נפש גדולה. עיין התשובה הארוכה של מרן הרב קוק. משפט כהן סי' קמג.

צביעת רצועות על ידי אישה

ש: האם מותר לאישה לצבוע רצועות תפילין?

ת: כן. מ"ב לט סק"י. אבל כל מעשה שנעשה על ידה בגוף התפילין עצמן פסול. שו"ע שם א.

תפילין של יד

ש: האם אפשר למשוך את השרוול מיד אחרי הנחת תפילין של יד?

ת: לא. זה הפסק, אלא אחרי הנחת תפילין של ראש. פס"ת כה יז.

אגרת אריסטו

ש: מובאת אגרת אריסטו ששלח לאלכסדר מוקדון, בה מתחרט וטוען שהיה מעדיף ללמוד תורה מאשר פילוסופיה שהיא הבל. מה היחס אליה?

ת: אין לה מקור.

ברכה על מצוות שביתת שבת ויו"ט

ש: מה הטעם שלא תקנו ברכה על מצוות שביתת שבת או יום טוב?

ת: א. הואיל ושבת דחויה היא אצל סכנת נפשות, ואם יתחייב בכך, נמצאת ברכתו לבטלה למפרע ונמצא שהוא עבר על לא תשא (לב חיים ג פח בשם פחד יצחק). ב. בברכת הקידוש נפטרים מלברך ברכה על שביתת שבת ויו"ט (ע"פ הר"י מפרלא דך קפח עשה לג בהערות לסה"מ לרס"ג. ליקוטי שושנים עמ' כה-כז - מ"צ).

אדם נואף

ש: גיליתי שאדם מבוגר נואף עם נערה. אין לי מה לדבר עמו, וכן עם הנערה כי היא תמימה. האם לספר לאשתו?

ת: ודאי. זה לטובתה. ולטובת הנערה. גם לטובתו. וגם סופו להתגלות.

פיזור פרחים בחתונה

ש: מה המקור למנהג היום בחתונות לפזר לפני החופה פרחים אדומים מתוך סלסלה על ידי ילדה קטנה?

ת: אין . היו בעבר מנהגים מסוג זה, כדי להרבות שמחה.

עבודת האישה

ש: מה יותר חשוב - שהאישה תישאר בבית כדי להתמסר לילדים או תצא לעבוד חלקית כדי לסייע בפרנסה?

ת: ילדים חשובים יותר מפרנסה. אבל זה גם תלוי ביכולת הכלכלית ובנטיות האישיות של האישה.

נערך ע"י הרב מרדכי ציון