"נבחרת השבת" היא גוף חדש שמאגד ספורטאים דתיים ושומרי שבת במטרה לייצר שוויון הזדמנויות לספורטאים הדתיים. מאחורי הרעיון והיוזמה עומדים איתן זליגר, ממשרד הפרסום זליגר-שומרון, ונחמן רוזנברג, יועץ אסטרטגי לפילנטרופיה וקרנות. "נבחרת השבת" החלה היום לראשונה בפעילות ברשת להעלאת המודעות למצוקותיהם של ספורטאים דתיים, בעוד כשבועיים ייערך אירוע ההשקה של הארגון בבית סוקולוב בתל אביב.

"פנינו במיוחד לספורטאים צעירים" מסבירה דניאל וייס, מצוות ההקמה של "נבחרת השבת". וייס אומרת כי הגיל הצעיר בו ספורטאים מתחילים את הקריירה שלהם הוא גם הגיל בו מתעוררים הקשיים בשילוב בין אורך חיים דתי ובין קריירה ספורטיבית, רבים מהם בוחרים שלא להמשיך במסלול הספורטיבי ומדינת ישראל יוצאת נפסדת. "כבר אז נתקלים בקשיים בשל היותם שומרי מצוות, זה השלב שבו 'נבחרת השבת' רואה לנכון להתערב לטובתם, כדי שלא יעצרו שם אלא ימשיכו לפתח את עצמם".

וייס מדגישה כי "נבחרת השבת" אינה דורשת להזיז לאלתר את כל תחרויות הספורט לימי חול אלא "אנחנו מבקשים שאם יש בנבחרת שחקן שומר שבת או שחקן דתי, יבוצעו התאמות על מנת לאפשר לו להשתתף בתחרויות. אם לצורך העניין מדובר בתחרות שחייה אנחנו מבקשים שיתנו לשחקן להתחרות נגד השעון ביום שישי ובמוצאי שבת לגלות האם ניצח את שאר המתמודדים, שהתמודדו בשבת".

"הדרישה שלנו היא שכל גוף ספורטיבי ימצא את הפתרונות שלו בשביל לאפשר לספורטאים הדתיים להתחרות. שיהיו יצירתיים". וייס טוענת כי בכל ענף ספורט ניתן לבצע התאמות שונות שיאפשרו לשחקנים דתיים להשתתף מבלי להתפשר בתחום הדתי. "בג'ודו התחרויות של המשקלים הנמוכים נערכות בשישי והתחרויות של המשקלים הכבדים כבר זולגות אל תוך השבת, אנחנו מבקשים שיתנו לשחקן להתמודד בזמן שלפני כניסת שבת"

"30% מהאוכלוסייה בישראל מעידה על עצמה שהיא שומרת שבת. מדינת ישראל מגדלת דור של ספורטאים טובים, מוערכים, אבל 30% מהאוכלוסייה נעדרת את האפשרויות להתחרות בהם או להיות במקום שלהם. הספורטאים לא מייצגים את כלל האוכלוסייה- יש הדרה ספורטיבית של 30% ממנה".

לאחד מיוזמי "נבחרת השבת", איתן זליגר, יש שלוש בנות שמתמודדות בענף ההתעמלות האומנותית והשחייה הצורנית. "לתחרויות הן לא מצליחות להגיע ומהאימונים הם רצים ממש בכניסת שבת הבייתה. למה לא לאפשר להם להתמודד כראוי?" אומרת וייס ומסבירה את המניעים להקמת הארגון.

בארגון כבר יצרו קשר עם ספורטאים דתיים מוכרים וביקשו את תמיכתם "דיברנו עם נעמה שפיר והיא אמרה 'איפה הייתם לפני עשר שנים?' היא אמרה שהיא נאבקה בזמנה כדי ללבוש חולצה מתחת לגופיית המדים והיא מאוד התרגשה מההתארגנות שלנו".

משיחה עם שפיר, אומרת וייס, עולה כי שפיר הייתה טובה מספיק כדי שיתחשבו בה ויגמישו את הכללים עבורה. "אבל מה לעשות עם ספורטאים שהם לא מספר אחת? אלא מספר ארבע? בשבילם לא שווה לעשות את ההתאמות? המטרה שלנו היא לאגד כמה שיותר ספורטאים דתיים והורים לספורטאים דתיים. להיות כוח, להיות אגודה אחת, שידעו שיש למי לפנות בנושא. והשלבים הבאים זה להגיע למסדרונות הכנסת ובג"ץ, שיהיה חוק שמאפשר שוויון הזדמנויות לספורטאים שומרי שבת" אומרת וייס.