לפני כשבועיים פרסמנו על על חמש רשויות מקומיות שמתכוונות להפעיל שירותי הסעות בשבת בחודשים הקרובים: תל אביב, ירושלים, רמת גן, גבעתיים ולאחרונה הצטרפה אליהם גם עיריית הרצליה שכבר סגרה את המכרז על הפעלת השירות ובקרוב יחל לפעול.

הצעד של עיריית הרצליה בא לאחר כמה פרוייקטים המפעילים תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים. בין השאר אפשר לציין את שבוס, תחבורה ירושלמית שיתופית, שמפעילה קו אוטובוס בבירה שפועל בימי השבתון, ואת נוע תנוע, שמפעילה קו דומה ברמת גן, גבעתיים ובתל אביב.

היום פורסם בעתון 'הארץ' כי ראשי הסיעות החרדיות - שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני - החלו לפעול כדי למנוע את המהלך, המתבסס על פרצות בחוק. השלושה הקימו צוות המורכב מהיועצים המשפטיים של הסיעות, כדי לבדוק כיצד אפשר למנוע את הפעלת שירותי התחבורה. כמו כן, הם פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשו ממנו לתמוך בצעדיהם.

השלושה קיימו פגישה ראשונה בתחילת השבוע, ולאחריה שלח היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד יהודה זמרת, מכתב ליועצת המשפטית של עיריית הרצליה בבקשה לבחון את חוקיות המהלך בעיר. בעיריית הרצליה בוחנים את תוכן המכתב ויצטרכו לענות לו בתוך שבוע. זאת, כאשר שירותי ההסעות בשבת בעיר אמורים להתחיל לפעול בעוד כשבוע וחצי, ב-1 ביולי.

במכתב מבקש עו"ד זמרת לברר מה תגובת עירית הרצליה לפקודת התעבורה הדורשת רשיון מיוחד להפעלת תחבורה ציבורית והאם יש לרשות המקומית סמכות להפעיל כזו. כמו כן תוהה זמרת, כיצד זה הם מפעילים תחבורה ציבורית בשבת כשקבלת רישיון כזה מחייבת את קבלת התנאי של מתן יום מנוחה.

(צילום: )

ב"הארץ "פרסמו כי הצוות מתכוון לשלוח מכתבים דומים ולבחון את חוקיות המהלך גם בערים נוספות. כמו כן, ראשי הסיעות החרדיות מתכוונים להעלות בקרוב הצעת חוק שמטרתה למנוע את הפרצות בחוק, המאפשרות בנסיבות מסוימות הפעלת תחבורה ומסחר בשבת.

השר ליצמן אמר השבוע בתגובה לפרסומים: "נדרוש מראש הממשלה תמיכה במהלך לעיגון הסטטוס קוו בחוק. יש סטטוס קוו וצריך להפסיק להתייחס לזה כהמלצה אלא לקבוע זאת בחוק. אנו בודקים זאת משפטית על כל ההיבטים הקיימים ונגבש עמדה בהקדם".

יצוין כי הכנסת דחתה אתמול את הצעת החוק של הח"כים יעל גרמן, קארין אלהרר ויואל רזבוזוב (יש עתיד) לאפשר לרשויות המקומיות להפעיל מיניבוסים בשבת בתדירות נמוכה. 33 חברי כנסת תמכו בהצעה בעוד 45 חברי כנסת מהקואליציה התנגדו לה. על פי ההצעה שנדחתה בוועדת שרים ביום ראשון האחרון, רשויות מקומיות יוכלו להפעיל קווים בודדים בתחומן שיסייעו לאוכלוסיות מוחלשות שלא יכולות לנהוג או להרשות לעצמן להחזיק רכב ולהגיע למקומות הבילוי והפנאי בעיר מגוריהם בימי השבת מבלי לשלם כסף רב על מוניות.