"יש אבטלה סמויה בכל מקום, כך שגם פיקוח לא תמיד יכול לפתור את כל הבעיות" - כך אמר אתמול (ב') עוזרו של הרב הראשי לירושלים, אבינועם קוטשר, על התלונות נגד התנהלות המועצה הדתית בירושלים, בכנס שקיימה תנועת התעוררות.

את הדברים הללו אמר קוטשר לאחר שתני פרנק, נציג תנועת נאמני תורה ועבודה, טען שפיקוח ושקיפות במועצה הדתית, יכולים למנוע את השחיתות: "חילול ה' הוא הכי גדול כשהשחיתות נמצאת במועצה הדתית. אין פיקוח על מה שקורה, לאנשים הפשוטים צריך שיהיה נציג שיפקח. אם אי אפשר לבטל את המועצות הדתיות אז שלפחות הציבור יוכל לבדוק מה קורה".

קוטשר טען, כי הפיקוח אינו הבעיה, אלא התנהלות האנשים במועצה שהיא ממונה, ולא נבחרת. עוזרו של הרב שטרן הוסיף כי חוסר שביעות רצון תושבי ירושלים מהמועצה הדתית, הגיע לידי ביטוי בסקר שנערך ובדק את רמת שירותי הדת, ומצא כי שביעות הרצון הייתה נמוכה מאוד. "זה משקף את המציאות. ובשנים האחרונות, כמו פטריות אחרי הגשם, צצו תנועות שהחלו לפעול נגד המועצה הדתית. אין דין וחשבון למועצה הממונה מכיוון שהיא לא נבחרה. אם הציבור לא מבסוט זה נכשל ואם זה נכשל עורפים את הראש, ככה זה קורה בבחירות. וזה לפי דעתי, בסופו של יום - יש פה כשל ניהולי כי לא נותנים פה דין וחשבון".

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, טען כי בקדנציה הקודמת ניסה לצמצם את מספרן של המועצות הדתיות, במטרה לייעל את פעילותן, אך מכיוון והממשלה התפרקה, התכנית לא יצאה לפועל: "המהפכות שרציתי לקדם בנושא המועצות הדתיות, מי שהכשיל אותם היו יש עתיד. חלק בכוונה, וחלק בשלומיאליות אבל לא קידמנו אותם. יש כאן דבר אלמנטרי והוא צמצום מספר המועצות הדתיות. יש 132 מועצות דתיות, חלקן מועצות דתיות מאוד קטנות. אין שום הצדקה להחזיק מועצה דתית בכל מקום".

בן דהן נתן כדוגמא את סביון והסביר כי כיום יש יישובים שאוחדו, אך המועצות הדתיות של אותן יישובים נשארו במקומן: "למועצה דתית יש מבנה שהוא עולה כסף. במועצות הדתיות הקטנות יש מספר בעלי תפקידים לא גדול. אבל עדיין מספר התפקידים הוא כזה שבאופן אמיתי לא צריכים אותם בהיקף שלהם. אני הכנתי תכנית לצמצם את המועצות הדתיות מ132 ל80 בגלל שאין צורך בכל כך הרבה תפקידים לא ייעילים. שימו לב לתופעה - יש יישובים שאוחדו, אבל המועצות הדתיות לא. איך זה יכול להיות? סביון למשל אינה זקוקה למועצה דתית".

נושא נוסף שהועלה במהלך הערב היה שירותי הדת עבור נשים, וייצוג נשים במועצות דתיות. תני פרנק אמר כי ייצוג נשים הוא בעיה כוללת:"ייצוג נשים הוא בעיה קשה במדינת ישראל, לדעתי ברשויות המקומיות יש ייצוג נשי מאוד נמוך". סגן השר הרב בן דהן, אמר כי בתקופתו כהונתו כסגן שר הדתות, דאג לכך שתהיה חובה להכניס לפחות אישה אחת למועצות הדתיות.

כאשר המנחה, נציגת סיעת התעוררות בעירייה, נילי בן גיגי, שאלה את סגן השר מדוע מתעכב מינוי המועצה הדתית הנבחרת בירושלים, אמר בן דהן כי גורמים טוענים שאופי המועצה הנבחרת 'רפורמי מדי'.

בן גיגי מחתה ואמרה: "אני אינני רפורמית, אני דתייה אורתודוקסית וכך שאר הנציגים במועצה הנבחרת. אולי אתה מתכוון שהם חושבים שאישה זה כמעט כמו רפורמית". בכך טענה כי התפיסה של שילוב נשים במועצות דתיות, עדיין לא התקבלה בחברה הדתית האורתודוקסית.

עו"ד שרה וינברג, מעמותת עיתים טענה בפני הנוכחים כי בתור אישה, נתקלה בקשיים רבים בנוגע להתנהלות שירותי הדת בירושלים. לדבריה, המועצה הדתית בירושלים פרסמה כי היא מעניקה הטבה בלעדית לכלות בשנה הראשונה שנרשמות בעיר, והן יכולות לטבול בחינם, זאת למרות שלפי החוק, בשנה הראשונה לנישואיה האישה רשאית לטבול בחינם בכל מקרה.

בסיום הערב, אמרה נילי בן גיגי כי סיעת התעוררות קוראת לראש העיר ותחתים אנשים על עצומה, שתבקש ממנו למנות מועצה דתית נבחרת ולא מועצה דתית ממונה, אשר לדבריהם ולדברי הנוכחים בכנס אינה מתנהלת כראוי. כך שלאחר מינוי המועצה החדשה, רק 45% מהנציגים יהיו קשורים לשר הדתות.

נ