"הייתי בלחץ גדול וזה היה מפתיע במיוחד, לא דמיינתי שתוך שעתיים יתקבל אישור היהדות שלי", מספרת ל'כיפה' מרים סקניאן, שהתחתנה ביום חמישי שעבר כדת משה וישראל לאחר שבאגף 'שורשים' של 'ארגון רבני צהר' הצליחו למצוא את המסמכים במוסקבה, שהוכיחו כי סבתה הייתה יהודיה כשרה.

"היא הגיעה לשלוחה של אגף שורשים בארגון רבני צהר בעכו הישר מבית הדין הרבני בחיפה ואמרה שהיא מתחתנת בעוד כשבוע והיא צריכה לעבור הוכחת יהדות כיוון שהמסמכים שהציגה לא היו ראייה מספקת לדיינים", מספר ל'כיפה' הרב אלימלך פרייבסקי שמשמש כנציג 'שורשים' בעיר.

לפי המסמכים שהציגה עלה כי האישה האחרונה במשפחה שהייתה רשומה כיהודיה זו הסבתא של הסבתא ומה שקישר בין הכלה לרישום הזה היא תעודת לידה משוחזרת של הסבתא רבא שאי אפשר להיעזר בה בהוכחה כי זה אינו מסמך מקורי. "הבנתי כי הדרך היחידה להוכיח את יהדותה היא להשיג רישומים על הסבתא רבא"' מספר הרב פרייבסקי.

כשסקניאן הגיעה למשרדי שורשים השעה הייתה השעה 13:15 הרב פרייבסקי שקיבל אותה שמע את הסיפור והבין את הצורך בזירוז ההליכים. בחשבון מהיר הוא הבין שבמוסקבה עוד מעט 15:00 ואז המשרדים נסגרים ואין מי שיעזור לו. הוא שלח לאנשי שורשים בארגון רבני צהר אשר במוסקבה מייל דחוף אלה איתרו את רישומי הפינוי מעיר הולדתה של הסבתא של הסבתא והספיקו לשלוח לו עוד באותו היום ושם הופיעה הסבתא של הסבתא והסבתא רבא עם ציון העובדה כי הן יהודיות.

הרב פרייבסקי בהוכחת יהדות (צילום: שורשים)

כבר למחרת בבוקר קיבלה סקניאן המופתעת את אישור היהדות לאחר הצגת המסמכים בבית הדין הרבני על ידי אנשי שורשים בארגון רבני צהר. "היחס של אנשי שורשים היה מדהים. הם היו נחמדים ויעילים בצורה מפתיעה במיוחד. לא הייתי יכולה להשיג את המסמכים האלה בלי העזרה שלהם ואני מודה להם על כך מאד", אומרת סקניאן.

בשנת 2015 הצליחו אנשי 'שורשים' להוכיח יהדותם של לא פחות מ-10,000 איש כאשר הם משתמשים במסמכים ממלחמת העולם הראשונה והשנייה, ברשימות הנאצים, מסמכים מקומיים טרום מסך הברזל, עדויות, איתור קברים בבתי עלמין ברחבי אירופה ועוד.

"הגישה שלנו היא קודם כל להאמין למבקש וברוב המקרים אנחנו אכן מצליחים להגיע לפעמים במאמץ קטן ולפעמים גדול יותר למידע הנדרש שמוכיח לבתי הדין את היהדות של המבקש" אומר הרב פרייבסקי בסיפוק. כמובן שאנשי הארגון צברו במהלך השנים ידע רב שמאפשר להם להגיע למידע בצורה יעילה, "אני אמנם רב בהכשרתי אך העבודה שלנו כוללת ידע היסטורי וגיאוגרפי רב, כך למשל אנחנו יודעים היכן התגוררו יהודים והיכן לא היו יהודים ויהיה קשה עד בלתי אפשרי להוכיח את היהדות של המבקש", מסביר הרב פרייבסקי. יצוין, כי למרות ששורשים נמצא תחת ארגון רבני צהר פעילותם מקובלת על כל בתי הדין למרות המחלוקת עם הארגון בשל רמת המקצועיות הגבוהה והיעילות אותה מגלים אנשי 'שורשים'.