קידוש או ברכה על ידי אינו שומר שבת

ש: האם מותר שחייל שאינו שומר שבת יקדש או יברך על משהו כדי להוציא ידי חובה חיילת?

ת: לא. אלא תברך בעצמה.

משכורת יתר

ש: קיבלתי משכורת מעל מה שמגיע לי. האם עליי לדווח?

ת: כן. החזרת אבידה.

ציבור מתנצל

ש: יש בציבור הדתי-לאומי נטיה מתמדת של התנצלות ושל נסיון להידמות לציבור החילוני. מה לעשות כדי להחזיר גאוותנו?

ת: אם זה כך, אז יש להוסיף אמונה בד' ודבקות בד' ושמחה בתורה.

נשיאת שתי נשים

ש: אם התורה התירה נשיאת שתי נשים, איך חכמים אסרו?

ת: יש שלוש מדרגות, אמר מסילת ישרים: א. מה שהתורה אסרה. ב. מה שהתורה בקשה מחכמים לאסור על כלל ישראל, כאשר בא הזמן. ג. מה שכל אחד צריך לאסור על עצמו כפי מציאותו.

עכבר במלכודת דבק

ש: עכבר במלכודת דבק, מה עדיף, להטביע אותו, או לשים אותו בחוץ, או לזרוק אותו לפח?

ת: אין דין צער בעלי חיים כשזה דרך מיתה, אבל עדיף להטביע (פס"ת קנו כג ו. וכתב הג"ר משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה חו"מ ב מז שאם אפשר, טוב שלא להרוג אותם בידיים ממש אלא ע"י מצודה. ראייתו שהבטיחה התורה בהשמדת עיר הנידחת שיתן להם רחמים, ופירש אור החיים הקדוש על דברים יג יח שהוא משום שבדרך הטבע היה נעשה בהם מידת אכזריות. לכן טוב יותר שלא להרוג חרקים, עכברים וכדומה בידיים. אלא זו חומרה - מ"צ).

עליית דצח"מ

ש: מה המקור לכך שלעתיד לבא דומם יעלה לצומח, צומח לחי, חי למדבר, מדבר ליהודי של חו"ל?

ת: חסד לאברהם. וגם לשם סי' הדע"ה ח"ב דרוש ג, ענפים ד-ה.

שיעורים פרטיים על ידי אישה

ש: האם אישה נשואה יכולה לתת בנוכחות בעלה שיעור פרטי לתלמיד כיתה י'?

ת: לא. אמנם אין ייחוד אבל יש קירוב. קצשו"ע קנב ח.

בחירת שידוך

ש: מה הדבר הכי חשוב לחפש בבחורה בשידוך?

ש: מה שאברהם אבינו חיפש עבור יצחק אבינו: צניעות וגמילות חסד. ספר חסידים (תתרטו - מ"צ).

שם ד' בשיר

ש: האם מותר לומר שם ד' בשיר שהאדם כותב?

ת: יש מתירים בבקשות, תפילות והודאות, שאדם כותב. מג"א. שו"ע הגר"ז. ויש נמנעים ואומרים רק במה שמחוייבים לומר. אבל בעל נגינה יש לו להימנע אפילו אם זה פסוק שלם, אלא אם כן אלו זמירות ופיוטים שכתבו קדמונים, בתנאי שאומרים בחרדת קודש. פסקי תשובות רטו יח.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל-5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק: