מזכ"ל האו"ם באן קי מון הגיע אתמול (שבת) לבית כנסת מרכזי במנהטן כדי לשאת נאום בנושא יום הזיכרון הבינאלומי לשואה. בעיצמו של הנאום, הוא מצא את עצמו סופג קריאות והפרעות מהקהל בשל דברים ביקורתיים שאמר לאחרונה על ישראל.

בנאומו שנשא בבית הכנסת, באן לא התייחס לישראל כלל, אלא לדברים שהוקדשו ללקח האוניברסלי מהשואה - התנגדות לגזענות ואלימות. הוא אמר כי "על העולם לעבוד ביחד כדי להקים גשרים למאבק באנטישמיות, בגזענות כלפי מוסלמים ובכל שאר סוגי השנאה". הוא הוסיף כי "זיכרון השואה מדריך אותנו ומזכיר לנו מה יכול לקרות כשאנחנו מפסיקים לראות את האנושיות המשותפת שלנו".

חלק מהמתפללים האשימו אותו, כי הוא הצדיק את הטרור הפלסטיני נגד ישראל, וכי דבריו מקבילים להצדקת הפיגוע במגדלי התאומים שהתרחש בניו יורק ב-11 בספטמבר 2001.

הופעתו של באן בבית הכנסת האורתודוכסי "פארק איסט" במרכז מנהטן תוכננה זמן רב מראש. מזכ"ל האו"ם ביקש לבוא למקום כדי לשאת דברים לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שצוין ברחבי העולם לפני כשבוע וחצי. אלא שבינתיים נכנס באן לעימות מילולי עם ממשלת ישראל, לאחר שבנאום שלו בפני עצרת האו"ם בחודש שעבר בנושא הישראלי-פלסטיני, אמר המזכ"ל כי התנגדות לכיבוש היא דבר טבעי.

הנאום של המזכ"ל, זכה לתגובה זועמת מראש הממשלה נתניהו, שאמר כי דבריו תומכים בעידוד פעולות הטרור "נגד הכיבוש". בתגובה פרסם מזכ"ל האו"ם מאמר בעיתון "ניו יורק טיימס" שבו כתב כי הוא עומד מאחורי דבריו. לדבריו, רק פתרון מדיני יוכל להביא להפסקת שפיכות הדמים ולהשבת הביטחון לישראלים ופלסטינים.