"יש פתגם עממי שאומר "נותנים לך - תיקח, מרביצים לך - תברח". כשמרביצים זה כואב ומנסים להתגונן או לברוח". כך פותח את דבריו הרב דוד חביב, שליח חב"ד בסארסל שבפרברי פריז. בשיחה עם אתר 'כיפה' מספר הרב חביב על התחושות של הקהילה היהודית בצרפת יממה לאחר פיגועי הטרור הגדולים. "צרפת קיבלה מכה קשה באובדן 130 אנשים ומאות פצועים כידוע בתקשורת, נשאר לנו היום להתמודד או להתבודד, כלומר לברוח. וזה נעשה ע״י התבוננות בכל האירועים שקרו וקורים. הפעם למזלנו הפיגוע לא היה כנגד יהודים ב״ה, אבל כתוב במשנה להתפלל לשלומה של מלכות", אומר הרב חביב.

אחד מפיגועי התופת של סוף השבוע האחרון הכה בקרבת מקום מגוריו של הרב חביב. "אנחנו בסארסל, נמצאים לא רחוק מאצטדיון הכדורגל שהותקף, מרחק 3 תחנות רכבת. אנחנו רגילים לאירועים אלימים, לא מזמן הערבים עשו פוגרום, שרפו חנויות ושברו חלונות. ב״ה זה נגמר ללא פגיעה בנפש ורק בנזק כספי", הוא מספר.

לשאלה האם לדעתו הפיגועים ישפיעו על רצונם של היהודים לעלות לארץ ישראל, הוא משיב כי בשורה האחרונה מדובר בעניין כלכלי. "מי שיש לו אפשרות כלכלית, הוא יכול לחשוב על מהלך להגיע לארץ ישראל", אומר הרב חביב ומוסיף כי הפיגועים בארץ גם הם מרתיעים את יהודי צרפת: "אנחנו נמצאים במבוך ללא מוצא, כשיש פיגוע מיד חושבים לעלות לארץ, אך מיד נזכרים כי ביום שישי נרצחו אב ובנו בהר חברון... אנחנו מחפשים מקום של שלום של רגיעות בלי מתחים והרוגים וכרגע למרבה הצער לעלות לארץ לא פותר עבורנו את הבעיה הזו".

הרב חביב מספר, שהיהודים בצרפת נהנים מהעזרה הממשלתית בהרבה תחומים. החל מרכישת דירות, סיוע בתחום הרפואי ודברים נוספים שגורמים להם לחוש באופן כללי בטוחים. לזכותה של צרפת עוד מספר הרב חביב, שהיא מעמידה שמירה בכל בית כנסת בצרפת בדמות כמה חיילי צבא צרפת, למרות שהרב חביב עצמו לא רגוע במיוחד מהאבטחה של כוחות הביטחון הצרפתיים. "אם ה׳ לא ישמור עיר, שווא שקד שומר" מצטט הרב חביב מתהילים, "ואנו מאמינים שה׳ שומר עלינו בכל מקום. לי לא נראה שהחיילים באמת יכולים להבחין בין יהודי לגוי. אך בוודאי, אם לא היה מענה טוב מצד המשטרה, הייתה עליה מאד גדולה לארץ".

(צילום: באדיבות המצולם)


הרב חביב מוסיף ואומר שנראה כי התחושה היא שרבים רוצים לעזוב את צרפת, אך אין להם לאן. "לעזוב את צרפת? אולי. אבל להיכן נלך? הטרור מכה בכל העולם" מלין הרב חביב. באופן אישי בתור חסיד חב"ד, סבור הרב חביב ש"היכן שיהודי נמצא הוא צריך לעשות שם, ארץ ישראל". הוא מסביר כי "בגאולה, כל העולם יהיה ארץ ישראל כמו שנאמר שעתידה ארץ ישראל להתפשט בכל הארצות. נכון שיש גבולות לארץ ישראל בתורה, אבל גם כתוב שבכל מקום שתדרוך כף רגלכם שלכם יהיה", מסביר הרב חביב.

הרב חביב מוסיף, כי העלייה הפרטית שלו לארץ ישראל, גם היא לא על הפרק: "עדיין לא כולם יכולים לעלות, יש עוד שכבות חלשות בעם ואנחנו נמצאים כאן לעזור להם בגשמיות וברוחניות כדי שיוכלו להמשיך בחיים היהודיים ולהתקדם". הוא מספר שבסארסל חיים כ-20,000 יהודים, יש בה 32 בתי כנסת, בתי מדרש, חנויות כשרות ומסעדות כשרות למהדרין. "אנחנו עוסקים בהפצת היהדות, בהפצת החסידות, בלימוד תורה וקיום מצוות, נלחמים בהתבוללות ומשתדלים לתת מענה לכל נצרך בענייני היהדות בעזרה גשמית או רוחנית" חותם הרב חביב.