למרות הכותרות המתלהבות על מינוי הדיינים בשבוע שעבר, ב'הארץ' טוענים כי הוועדה למינוי דיינים לא צפויה למנות בזמן הקרוב באופן רשמי דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול, חרף מחסור בשבעה דיינים לפחות. זאת בשל חילוקי דעות בוועדה ובשל מאמציו של הרב הראשי יצחק יוסף לסכל מינויים שאינם מוצאים חן בעיניו. מינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול הוא הליך מסובך יותר מאשר מינוי של דיינים רגילים. בעוד מינוי דיין לבית דין אזורי דורש רוב רגיל בוועדה, אישור מועמדות לבית הדין הגדול דורש רוב של שמונה מתוך 11 חברי הוועדה. זה כמה שנים אף מועמד לא יכול לזכות ברוב זה בגלל חילוקי הדעות בוועדה, שחמישה מתוך 11 מחבריה הם חרדים והיתר מייצגים את הציונות הדתית או את ציבור הנשים.

במקום זאת, כפתרון למחסור בדיינים, הרב יוסף יכול למנות דיינים במינוי זמני, וזאת מבלי להזדקק לאישור הוועדה. פתרון נוסף שעומד בפני הרב הראשי, בחודש שעבר פורסם ב'הארץ' כי בשל המחסור בדיינים החליטו שר הדתות דוד אזולאי (ש"ס) והרב יוסף להחזיר למערכת כ"דיינים עמיתים" עשרה דיינים שפרשו ונודעו כמחמירים. גם מסלול זה אינו דורש את אישור ועדת המינוי.

בנוסף, בסמכותו של הרב יוסף "להשאיל" דיינים מבתי הדין האזוריים לתקופה של שנה, במינוי זמני. מינוי כזה תלוי רק בהחלטת השר הממונה על בתי הדין ובאישור הרב יוסף, כנשיא בית הדין הרבני הגדול. התהליך הפך לאחרונה קל עוד יותר עבור הרב יוסף שכן בהתאם להסכם הקואליציוני של ש"ס עברו בתי הדין ביולי לאחריות המשרד לשירותי דת. בשל כך, המינויים הזמניים תלויים כעת בהסכמות בינו לבין השר אזולאי.

ב'הארץ' מציינים כי הרב יוסף לא מתעקש כי כל הדיינים יהיו מהזרם החרדי, כך למשל הרב אליעזר איגרא, שזכה למינוי זמני, הוא איש הציונות הדתית. אך ההליך כולו נמצא כעת בפיקוח הדוק שלו. מבחינת הרב יוסף, המצב הנוכחי מאפשר קידום מינויים לפי טעמו, ללא צורך להגיע לפשרות פוליטיות בוועדה שמורכבת כולה מאינטרסים פוליטיים.

הסיבה המשמעותית שעומדת ככל הנראה מאחורי ההתחמקויות למינוי הדיינים לבית הדין הגדול היא מניעת מינויו של הרב אוריאל לביא, דיין מצפת שלפני שנה וחצי התיר עגונה בפסק דין מכה גלים. סיכוייו של הרב לביא להתמנות לערכאת הערעור העליונה במערכת הדתית נראים קלושים על אף שהוא זוכה לתמיכתו של יו"ר הוועדה למינוי דיינים, השר יובל שטייניץ, ולתמיכת ארבע הנשים החברות בוועדה. בסביבתו של הרב יוסף אומרים כי "לאור חילוקי הדעות בוועדה, קשה לראות כיצד בשנה הקרובה הוועדה למינוי דיינים מתכנסת להצביע על מינויים קבועים לבית הדין הגדול".

מלבד שני הרבנים הראשיים, זה תקופה ארוכה מכהנים בבית הדין הרבני הגדול רק עוד שני דיינים מבוגרים במינוי קבע: הרב ציון בוארון, שאמור לפרוש כבר בימים הקרובים, והרב ציון אלגברלי, שלו נותרו חודשים אחדים עד שייצא לפנסיה. בבית הדין אמורים לכהן לפחות שבעה דיינים קבועים. דיון במועמדויות לבית הדין הגדול היה אמור להתקיים בשבוע שעבר, יחד עם הדיון במועמדים לבתי הדין האזוריים, אך הוסר כאמור מסדר היום ברגע האחרון.