הרבנות הראשית מקדמת הקמת מעבדה בו יחשפו חרקים בירקות עלים האמורות להיות כשרות 'ללא תולעים', כך נודע ל'כיפה'.

מדובר בשוק פרוץ כמעט לחלוטין, ולמרות שישנם מספר חברות מוכרות אשר עוסקות בנושא השיווק של עלים ללא תולעים, הרי שישנה אי וודאות גדולה בכל הקשור לכשרויות השונות, כשכל אדם מחליט על מי הוא סומך, לעיתים ללא ביסוס הלכתי מתאים.

כזכור, לפני כחודש פורסם ב'כיפה' כי בין תנובה לבין מכון התורה והארץ ישנו סכסוך באשר לדרך בה יש לכתוב שהמכון מבצע ביקורת על מוצרי סנפרוסט אשר כוללים כרובית וברוקולי. בעוד תנובה הציגו הבדיקה כמעין חיזוק לכשרות וכפיקוח הדוק, במכון התורה והארץ טענו כי הם מספקים שירותי מעבדה ואינם גוף העוסק במתן כשרויות. לקוחות רבים הסתפקו האם לרכוש את המוצרים בשל אי הבהירות, שנבעה בין היתר בשל השוק הפרוץ אשר בו כל מכון או חברה מפקחת על ירקות עלים שהינם 'ללא תולעים' לכאורה.

ל'כיפה' נודע כי הרב דוד לאו מקדם הקמת מעבדת עלים ברבנות הראשית, במסגרתה יופעלו ככל הנראה שני עובדים, אשר ישלפו את המוצרים מהסופרמרקטים השונים, ללא שום קשר לחברות, ויעשו בדיקות מדגמיות. המטרה, כך אומרים גורמים ברבנות, הינה לקדם בדיקה מדגמית של המוצרים בצפון, בדרום ובמרכז, ללא תלות בחברה כלשהי. את הממצאים יפרסמו ברבים וכך ידעו בציבור האם חברה כזאת או אחרת באמת מוכרת ירקות ללא תולעים, או שמא מדובר על חברה בעייתית אשר מתהדרת בכשרות מהודרת ללא ביסוס כלשהו.

כרגע נמצא הפרויקט בשלבי אישור מתקדמים, וברבנות ממתינים לאישור תקציבי לאיוש שני התקנים ממשרד האוצר. לאחר מכן יאושר הדבר בנציבות שירות המדינה והפרויקט יצא לדרך באופן רשמי.

בסרטון שמועבר בימים אלו בקבוצות הוואטסאפ של משגיחי הכשרות והמפקחים, נראה הרב דוד לאו כשהוא תוקף את החברות המספקות כשרות 'ללא תולעים'. מדובר ככל הנראה בסרטון בן כחצי שנה, אך הוא רלוונטי מאי פעם לנושא.

"אני קונה היום שקית חסה בשוק ורואה עליה שמונה חותמות שכתוב עליהם נקי מתולעים. אז אני מסתכל בשקית השקופה ורואה גן חיות שלם", אמר הרב לאו."זה לא חומרות או דרגות. זה מינימלי. שבע מתוך שמונה חותמות היום זו מודעת פרסומת, של החסידות הזו ושל הבד"ץ ההוא. הם מפרסמים לקהל שבוי שחושב שזו כשרות".