הסערה אודות תחקיר 'המקור' על ישיבות ההסדר נמשכת. השר לאזרחים ותיקים וחבר הבית היהודי מגיב לדבריו הציניים של העיתונאי רזי ברקאי אשר אמר שגם הוא רוצה לקבל שירות בישיבת הסדר עם לימודי שיפנוזה.

"רזי ברקאי אמר בתחקיר הדליל על ישיבות ההסדר בתוכנית "המקור" כי גם הוא היה רוצה שיהיו "ישיבות הסדר לחילונים". מה יש, שילמדו שפינוזה עשרה חודשים, ואז יעשו צבא מקוצר", כתב אורבך בדף הפייסבוק של ומרים את הכפפה אשר הושטה בציניות.

"הנה מסלול ההסדר החילוני שאני מציע, ואולי אחד הח"כים יעלה אותו כהצעת חוק: ארבע וחצי-חמש שנים, מתוכן 17 חודשי שירות קרבי. בכל שאר השנים לומדים שפינוזה וכל מה שרוצים בתחומי היהדות, הציונות ומדעי הרוח. ההורים של ההסדרניקים החילונים ישלמו כ-1,000 שקל כל חודש לישיבה החילונית".

"הצבא ירוויח לוחמים חילונים משכילים, גם אם הם משרתים בפועל פחות חודשים. זה יעודד חילונים שוחרי השכלה לשירות קרבי, זה ייתן לנו חיילים מחויבים וידענים וציונים יותר. לדעתי, חוץ מההתנגדות של משרד הביטחון, יש בכנסת רוב חילוני ודתי מאסיבי כדי להעביר הצעה כזו. רעיון מצוין", ציין אורבך.

עוד הוסיף אורבך ואמר מילה טובה לחברת הכנסת איילת שקד אשר עומדת בראש הוועדה לשוויון בנטל. "לכולם יש ביקורת וטענות, אבל בסופו של דבר הוועדה קידמה את החרדים להשתלבות בחברה הישראלית. לדעתי בעיקר בשוק התעסוקה ופחות בשוויון בנטל הצבאי, אבל ייתכן שגם זה יגיע במהלך השנים", כותב אורבך.

"התפקיד של הבית היהודי הוא בדיוק זה: למצוא את האיזון בין החובה האזרחית לשירות צבאי לבין החובה והזכות ללמוד תורה. הבית היהודי הוא הגוף הפוליטי היחיד המחויב גם לעולם הישיבות וגם להגנה פיזית על המדינה היחידה שלנו. המחויבות הזו דורשת מאמץ ופשרות, היא מחייבת טיפוח והגנה על ישיבות ההסדר הנפלאות (והמושמצות בזדון) שלנו. כן, אנחנו בעד כל מי שבוחר בשילוב בין העולמות, ובעד כל מי שרואה בשירות הצבאי חלק ממערך ההגנה על מדינת ישראל ולא חזות הכל".