הרב הראשי של עולם קטן

גולת הכותרת של השבוע ב'מעלעל' שייכת ללא ספק ל'עולם קטן' שפתח במפתיע במלחמה על יוקרתה ועתידה של הרבנות הראשית. מאמר חריף על חצי עמוד, ראיון עם סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן ומאמר דעה של הרב אריאל בראלי מ'דרך אמונה' כורכים טוב טוב את הסוגיה הבוערת של סוף מושב החורף בכנסת לפני כחודש, אך לא בטוח מה עורר את העלון להתעסק בסוגיה דווקא עכשיו.

תחת הכותרת הלוחמנית 'לא ניתן לפגוע ברבנות הראשית' טוען סגן השר בן דהן כי בעוד שבחברה הישראלית הרפורמים הינם גורם שולי, המעורבות שלהם בחקיקה בנושאי דת ומדינה ובעתירות לבג"ץ גדולה מאוד. בנוסף תוקף סגן השר את ארגון רבני צהר שתומך בחוק הגיור של אלעזר שטרן. "הם טוענים שעיקרו של החוק נועד לגייר קבוצה קטנה של ילדים שאימותיהם אינן יהודיות", אומר סגן השר. "אני מסכים שזו בעיה לא פשוטה, אבל לא כאן מצוי ההיקף הדרמטי של בעיית הגיור יש תומכים מכובדים לעמדת רבני צהר, אך כנגדם קיימים רבנים שאינם סבורים כמותם. זו שאלה שאינני רואה עצמי ראוי להכריע בה", אומר הרב בן דהן ונשאלת השאלה, אם סגן השר לא רואה עצמו ראוי להכריע בה, מי כן יכריע בשאלה שעומדת לפתחו של משרדו? איני יכול עוד פינה את מקומו לאיני יכול להכריע עוד.

את פינת המאמר הניצי לוקח יגאל כנען שמשווה פחות או יותר בין רבני צהר ונאמני תורה לעבודה ליהודים בגרמניה הנאצית ערב מלחמת העולם השנייה. לא הגזמת קצת?

אתמול היה טוב ויהיה גם מחר

בבשטיבל של 'שביעי' חושפים לנו שהאיום המתוקשר של שלמה ארצי בתביעה כנגד הבית היהודי בעקבות השימוש שלא כחוק במילים משיריו הגיע לקיצו בתמורה לפיצוי כספי שמן לארצי. אין ספק שמדובר בחשיפה יפה לשביעי שהגיעה כעת לסיכום טוב, לפחות לאחד הצדדים בסיפור. אותי שבתה יותר מכל תגובת הבית היהודי לפשרה אשר נאמדת בסכום בעל כמה אפסים יפים "אתמול היה טוב ויהיה גם מחר". לא בטוח כמה טוב יהיה עם הגירעון שלכם אבל בסדר.

ספר תורה במתנה?

ובגזרת הפרסומות הנלוות לעלוני השבת. הסיפורים של יד לאחים כבר יצאו מכל החורים ואת המנטרות שלהם כולנו כבר יודעים בעל פה. מתברר כי בארגון, אשר בשנים האחרונות עוסק יותר בהצלת יהודיות מתוך כפרים ערביים ופחות במיסיונרים כפי שהיה בתחילת דרכו, לא התעצלו והוציאו תחת ידיהם הגרלה ייחודית במיוחד.

במקום הטיסה המסורתית, האופניים המוכרים או המחשב המשוכלל מציעים ביד לאחים לא פחות מספר תורה כשר כולל מימון התהלוכה ומודעות רחוב. אין ספק שמדובר בהגרלה יוצאת דופן שספק את הייתה כמוה בעבר ועל כך אין ספק שאפשר לומר כל הכבוד. כנראה שבארגון חושבים שיצליחו להתרים יותר כסף מאשר עלות ספר התורה ובעוד 8 ימים נדע מי הזוכה המאושר בספר תורה אמיתי.

הריאיון הראשון

בישראלי, מעייני הישועה לשעבר, קטפו את הבכורה בראיונות עם רב העיר הציוני דתי בירוחם שנבחר אך לפני שבוע. בכפולת עמודים פורס נריה רוזנברג את הריאיון עם הרב יצחק שלו, אותו ערך בטלפון רגע אחרי ההודעה על הניצחון במרוץ לרבנות העיר. בעוד רוב הריאיון עוסק, כצפוי, בהודאה לאלו שעזרו לרב להגיע עד הלום, מוצא הרב שלו הנרגש גם מקום להסבר אודות הפעילות המתוכננת שלו בעיר. "לדאוג להרמת כל שירותי הדת בירוחם, המשך מתן שיעורי תורה בכל המגזרים ובתי הכנסת השונים", ושולח מסר לבחורים הצעירים הנמצאים בתחילת דרכם התורנית. "צריך ללמוד, ללמוד, ללמוד. לשאוף להגיע רחוק בלימוד התורה. אדם צריך לדעת שיש לנו תורה גדולה וקדושה ואותה צריך להאיר החוצה. לא צריך להתבייש להעביר שיעור תורה ולדבר מול אנשים. יש לנו משימה חשובה והציבור צמא לכך".

לשון הרע דבר נורא

הרב חגי לונדין מנצל ב'באהבה ובאמונה' את פרשת מצורע על מנת להזהיר את קוראיו מהלשון הרע הנמצא באינטרנט, בכללם בכלי התקשורת. "אחד הגורמים המרכזיים המעכבים את ההתפתחות הרוחנית", הוא הלשון הרע על פי החפץ חיים והרב לונדין אומר כי "בימנו השתנו חוקי המשחק. עולם המדיה התקשורתי הפך ליהות סוג של מפלצת השולטת על חיינו. טלוויזיה, אינטרנט, פלאפון, הרשתות החברתיות. כל אלה הכפילו בשנות אור את הנגישות ללשון הרע ולפוטנציאל הנזק שלה".

הרב לונדין קורא לפתח משנה הלכתית שתתמודד עם המציאות החדשה, להקמת בתי מדרש שיעסקו "בתרגום הלכות לשון הרע לעידן המודרני".

עוד מוסיף הרב לונדין ואומר "היכולת להתנזר מההתמכרות לזמזום התקשורתי הינה אחד המבחנים המרכזיים העומדים לפתחו של כל עובד ה'", הוא אומר . "מעבר לחשיפה מינימלית, הנצרכת לצורך ניהול חיי חברה תקינית, כל שנייה של שהות בתוך הביצה התקשורתית, מלאת הקטנוניות, הרוע והמלל האינסופי הינה מיותרת".