בחודשים האחרונים גובר הדיון בתקשורת הדתית ובתקשורת הכללית בדבר גיוס בוגרות החינוך הממלכתי-דתי (חמ"ד) לצה"ל. התנהלותו של גורמים שונים בצה"ל, בעיקר אכ"א, במסגרת דיון זה מלמדת על תופעה פסולה במסגרתה צה"ל מבצע מניפולציות בנתונים המצויים בידו, ואף מוסר לעיתונאים נתונים שקריים לגמרי במטרה לקדם את עמדותיו.

כותרת ב"ידיעות אחרונות" הכריזה לפני מספר ימים כך: "למרות הרבנים: שיא במספר הדתיות בצה"ל". הכתב יוסי יהושע ציין כי "על-פי נתוני אכ"א, ב-2013 נרשמה עלייה חדה במספר הבנות הדתיות שהתגייסו לצבא - לא פחות מ-1,616, בנות קבעו שיא חדש כשבחרו לעלות על מדים. זאת בהשוואה לשנת 2012 שבה התגייסו 1,503 בנות דתיות, ובמיוחד בהשוואה ל-935 הבנות שהתגייסו בשנת 2010 - כמעט מחצית מכמות המתגייסות השנה". על בסיס נתונים דומים לשנים 2010-2012 הכריזו במקור ראשון לפני מספר חודשים על "עלייה של 40 אחוז במתגייסות הדתיות הלאומיות".

על אף של"ידיעות" נמסר על 1,616 בוגרות החינוך הדתי שהתגייסו לצה"ל ב-2013, כפי שטענו בדובר צה"ל כבר בנובמבר, כתבים אחרים קיבלו מאכ"א נתונים אחרים. ל"הארץ" מסרו באכ"א בתחילת ינואר כי כמות בוגרות החמ"ד שהתגייסה ב-2013 עמדה על 1,800 בנות, ונתונים דומים פורסמו לאחרונה ב"מקור ראשון". תא"ל רחל טבת-ויזל, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, ניסתה להעצים את הנתונים עוד יותר כשטענה בראיון לגלי צה"ל לפני שבוע כי "המגמות הן בעלייה מאוד ברורה. ובשנת 2013 אנחנו עומדים כבר על כ-1,800 מגוייסות - ועוד לא סיימנו לגייס".

כדי להבהיר לציבור את משמעות האחוזים סיפרו באכ"א ל"הארץ" כי הם "מעריכים את כלל בוגרות החינוך הממלכתי דתי בשנתונים אלו ב-6000-7000". באכ"א כנראה סומכים על כך שעיתונאים יודעים שקבלת נתונים ממשרד החינוך קשה יותר מטיפוס על האוורסט, ולכן הם מרשים לעצמם לפזר גם כאן נתונים ללא בסיס כדי להראות שאחוזי הגיוס בקרב בנות החמ"ד גבוהים. למעשה, לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת כבר בשנים 2003 ו-2004 עמדה כמות בוגרות החמ"ד על 7,171 ו-7,544 בהתאמה, וזה כאשר כמות תלמידי י"ב בחמ"ד (בנים ובנות יחד) על פי נתוני משרד החינוך עמדה על 13,670 ו-14,571 בהתאמה. לכן, גם כאשר אין לנו נתונים מדויקים על כמות בוגרות החמ"ד בשנה שעברה, ניתן לשער שכיוון שכמות כלל תלמידי י"ב בחמ"ד עמדה על 14,911, הכמות המשוערת של בוגרות י"ב עומדת על כ-7,500 ולא על נתון משוער של בין 6,000-7,000 כמו שבאכ"א מספרים לתקשורת.

כאשר מעמיקים בנתונים מגלים כי צה"ל לא רק מוסר נתונים סותרים ומוטעים, הוא גם מבצע מניפולציות מתוחכמות. בעבר צה"ל הקפיד לפרסם נתונים לפי בוגרות שנתון לימודים אך בחודשים האחרונים החליטו בצה"ל לדווח רק על נתוני גיוס לפי שנה קלנדרית, למרות אין שום היגיון לפרסם כך את הנתונים כיוון שכמות גדולה של בנות שדחו גיוס בשנה, או החלטה של צה"ל להעביר גיוסים מינואר לדצמבר (או להפך) מובילה לשינוי משמעותי בנתונים. כאמור, כדי להצביע על עלייה עצומה בגיוס בנות דתיות מצביעים בצה"ל על כך שבשנת 2010 התגייסו 935 בוגרות חמ"ד בלבד ובשנת 2011 התגייסו 1,065 בוגרות חמ"ד. אך כאשר מסתכלים בכמות המתגייסות לפי שנתון לימודים מבינים שלנתון זה אין כל משמעות. התרשים הבא מציג נתונים שהתקבלו מדובר צה"ל בספטמבר 2012 על בוגרות החמ"ד שביצעו צו ראשון החל משנת 2001 ועל אלו מהם שבחרו להתגייס לבסוף:

(אריאל פינקלשטיין)

נתוני הטבלה רלוונטיים עד לשנת 2011 והם מלמדים כי מבין בוגרות שנתוני 2009-2011 התגייסו כ-1,500 בנות בכל שנתון (כשחלקן בזמן קבלת הנתונים היה עתיד להתגייס). הדבר מלמד כי הנתונים של צה"ל על 935 בוגרות חמ"ד שהתגייסו ב-2010 גם אם הם נכונים הם מניפולטיביים לגמרי ולא מלמדים על כל מגמה מהותית.

בהתחשב בכך שכמות בוגרות החמ"ד רק עולה במהלך השנים, כלל לא בטוח שישנה עלייה באחוז המתגייסות. כך למשל, ניתן לראות עלייה בכמות בוגרות החמ"ד שהתגייסו בין השנים 2001-2004, אך מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מ-2007 הראה כי בשנים אלו אחוז בוגרות החמ"ד שהתגייסו לצה"ל דווקא ירד מ23% ל-21.7%. לכן, גם העלייה עליה מצביעים בצה"ל בשנה האחרונה מ-1,503 ל-1,606 לא בהכרח מלמדת על עלייה מהותית כיוון שבמקביל בשנה זו, כמות תלמידי י"ב בחמ"ד עלתה ב-720 תלמידים. המחקר של הכנסת גם מלמד שנתון השיא עליו הצביעו בצה"ל לאחרונה, 1,616, הוא בכלל לא נתון שיא: מבין בוגרות החמ"ד בשנת 2000 התגייסו 1,694 בנות ומבין בוגרות 2004 התגייסו 1,634 מכל זה ניתן להבין כי אין שחר לטענתה של היוהל"ן כי "הקפיצות הן במאות, והן משמעותיות גם מבחינת אחוזים מבין כל מחזור של בוגרות".

מי שחושב שמדובר בטעויות מקריות של אכ"א והיוהל"ן הוא לא יותר מתמים. באכ"א מרכזים בשנים האחרונות מאמצים כבירים להעלאת כמות בוגרות החמ"ד המתגייסות לצבא, ואף הקימו גוף מיוחד בשם "מדור בת חיל" שמטרתו גיוס בוגרות חמ"ד לצה"ל. לגוף זה יש אינטרס מובהק להציג עלייה בגיוס הבנות הדתיות, כדי להצדיק את קיומו. בנוסף, במאבק העיקש שמנהלים באכ"א עם גורמים רבניים ואנשי מינהל החינוך הדתי המתנגדים לגיוס הבנות, יש משמעות גדולה להצגת עלייה בנתונים. ברוב מוסדות החמ"ד מונעים מצה"ל להיכנס ולהציג לבנות את השירות הצבאי ולכן בצבא מנסים להציג אותם כלא רלוונטיים. לא לחינם גורמים באכ"א צוטטו ב"ידיעות" כטוענים כי "נתוני הגיוס מלמדים שהצהרות של רבנים לחוד ומציאות לחוד".

ולמרות כל זאת, אי אפשר להתעלם מכך שיש שינוי משמעותי בגיוס בוגרות החמ"ד לצבא. מי שמכיר את השטח יודע שאם בעבר התגייסו הקבוצות היותר חלשות מקרב החמ"ד, בשנים האחרונות עולה הגיוס דווקא בקרב האולפנות והתיכונים היותר איכותיים. במצב הנוכחי יש צדק לא מבוטל בתלונות כנגד מינהל החמ"ד המונע מהבנות הכנה ראויה לצבא, אך כמובן שהדבר לא מצדיק את הניסיונות של גורמים שונים בצה"ל להציג מצג שווא של עלייה אסטרונומית באחוזי גיוס הבנות הדתיות.

הסיפור שמצטייר לעינינו מצביע על האמינות הנמוכה של התקשורת ושל צה"ל: התקשורת מתקשה להעמיק בנתונים ומוכרת לציבור את הנתונים שמספקים לה בצה"ל מבלי לבדוק אותם יותר מדי, כשהיכולת שלה לאמת אותם היא גם ככה נמוכה לאור כך שצה"ל הוא המספק את הנתונים. בשנת 2014 צה"ל חייב לעבור להתנהלות תקינה ולהבין שהוא לא יכול לספק נתונים סותרים ולבצע מניפולציות בנתונים רק כדי לקדם את ענייניו.

הכותב הוא מנהל פרויקט 'שביל הזהב' להסדרת יחסי עם, דת ומדינה, במכון לאסטרטגיה ציונית